2007-04-02, 00:06
Medlem
jeevos avatar
Hej, tyckte att datorn har börjat gå lite taskigare nu på sistonde.
Jag kollade upp hur många grader CPUn var, tänkte att kylning hade försämrats, och nu ligger den på 48 grader idle vilket är ca 10 grader mer än vad den låg på som ny. Men nåt som jag tyckte var konstigt var att mitt program visade en röd ikon brevid CPU spänningen, den ligger på 1.5500 V, nu är jag inte proffs på sånt här men har för mig att det var på 1.394 V, har inte ändrat nåt i bios eller nåt.

http://img153.imageshack.us/my.php?image=cpuok9.jpg

Har en amd 3500+ och moderbordet är en Asus a8n sli deluxe.
Ska CPUns spänning ligga på det eller är nåt på tok?

Har även en annan fråga när det gäller kylning, är det stor skillnad på kylpasta som man kan köpa i tub hos den lokala datorbutiken eller är det lika bra som de man får vid Cpu köp?
Citera
2007-04-02, 11:31
Medlem
Megaforces avatar
Om det är den gamla modellen av CPUn så skall den ha 1.5V, den nya skall ha 1.4V. Det framgår inte vilken modell du har och om det är den gamla så är det ok att ha 1.55V eftersom det ligger inom toleransen. Men om det är den nya så är 1.55V relativt hög spänning.

Det är inte så stor skillnad på kylpastorna så du märker inget om du inte överklockar väldigt hårt.
Citera
2007-04-02, 12:28
Medlem
BaldiNs avatar
Öppna datorn och kolla om det sitter massa damm i CPU fläkten, om du vill få ner tempen yttligare kan du lägga på lite AS5 kylpasta.
Citera
2007-04-02, 15:23
Medlem
jeevos avatar
Tack för svaren, efter en liten närmare titt upptäckte jag att fläktens strömkabel glappade och så sjävla kylning satt inte på CPUn utan den hade lossnat lite, nu ligger den på 40 grader idle.

CPUn är av den gamla modellen skulle jag tro, inköpt för 2 år sen.
Citera
2007-04-02, 15:49
Medlem
GabbeLiTos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeevo
Tack för svaren, efter en liten närmare titt upptäckte jag att fläktens strömkabel glappade och så sjävla kylning satt inte på CPUn utan den hade lossnat lite, nu ligger den på 40 grader idle.

CPUn är av den gamla modellen skulle jag tro, inköpt för 2 år sen.

Tycker ändå 40 grader låter mycket, har själv en 3800+ (venice tror jag) och den ligger på 28 grader idle cirkus. men antar att det är en clawhammer du har därav den högre tempen.
Citera
2007-04-02, 16:00
Medlem
hehe 28 e skit lite, min e på 40-50 normalt(15%) och 65 när jag spelar(40%).
Fast på min gammla skit fläkt var den 80 grader på 100%.
Citera
2007-04-02, 16:28
Medlem
BaldiNs avatar
Min 5200+ idlar på 42 C, men det beror ju även på rumstemperaturen.
Citera
2007-04-02, 16:36
Medlem
jeevos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GabbeLiTo
Tycker ändå 40 grader låter mycket, har själv en 3800+ (venice tror jag) och den ligger på 28 grader idle cirkus. men antar att det är en clawhammer du har därav den högre tempen.

28 grader kan jag drömma om

Det är ca 29 grader i rummet, men 39 grader är inte så farligt, nyköpt så var processorn på runt 37-38.

Jämfört med min gamla celeron så är allt under 55 bra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in