• 1
  • 2
2007-04-01, 19:07
Medlem
Perry Punchouts avatar
Hej.

Jag skulle vilja testa att bleka ett par jeans men jag vet inte hur jag ska gå tillväga för att uppnå bästa resultat. Är det klorin som gäller?
Det jag vill veta är:

Vad ska jag använda för ämne/metod för att bleka?

Hur ska jag gå tillväga?

Tacksam för svar!
Citera
2007-04-01, 21:09
Medlem
Min erfarenhet är: blek inte alls. Jag försökte en gång. Det slutade med att jag hade ett par vitfläckiga jeans. Jag provade både med klorinbad och tvättmaskin med klorin.
Citera
2007-04-01, 21:17
Medlem
Perry Punchouts avatar
Okej det låter ju inge vidare alls

Får testa med ett par gamla skitjeans först då.
Citera
2007-04-01, 21:18
Medlem
Distruktions avatar
Jag har blekt x antal tröjor och byxor i ett badkar fyllt med vatten och några deciliter klorin. Saken är dock att olika plagg och märken reagerar olika snabbt. Vissa byxor kan ligga i vattnet i en timme utan någon fara, medans ett annat par kan bli helt gulaktiga efter en halvtimme.
Prova först med ett par byxor som du inte använder isåfall.
Citera
2007-04-01, 21:20
Medlem
Perry Punchouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Distruktion
Jag har blekt x antal tröjor och byxor i ett badkar fyllt med vatten och några deciliter klorin. Saken är dock att olika plagg och märken reagerar olika snabbt. Vissa byxor kan ligga i vattnet i en timme utan någon fara, medans ett annat par kan bli helt gulaktiga efter en halvtimme.
Prova först med ett par byxor som du inte använder isåfall.

Tack för svaret!
Är det alltså bäst att bleka i badkaret? Ungefär hur ska man dosera om man gör det i en hink istället? Vet du nått om det?
Sedan undrar jag hur du rengör jeansen efter blekningen, tvättmaskin?
Citera
2007-04-02, 16:08
Medlem
Distruktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perry Punchout
Tack för svaret!
Är det alltså bäst att bleka i badkaret? Ungefär hur ska man dosera om man gör det i en hink istället? Vet du nått om det?
Sedan undrar jag hur du rengör jeansen efter blekningen, tvättmaskin?

Jag har bara använt badkar, så jag kan inte riktigt svara på hur resultatet blir om du bleker i en hink. Men risken finns ju att det blir ett sorts batikmönster på byxorna isåfall.
Jag tömmer badkaret på vattnet (som är blandat med klorin) och sköljer sedan igenom byxorna noga, eftersom det är fortfarande klorin kvar i byxorna. Sedan in i tvättmaskinen och torkskåp.
Citera
2007-04-02, 16:38
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Klorin fungerar ju alltid, doseringen och tiden kan vara lite svår.
Annars har du det gamla hederliga tricket med ett fint sandpapper om du vill få dem att se slitna ut.
Citera
2007-04-02, 17:47
Medlem
Hmm tvätta dom ofta
Citera
2007-04-02, 18:11
Medlem
Perry Punchouts avatar
Tack för era svar (utom lill-kingen)

Distruktion: Tack för svaret, precis vad jag behövde veta

Hamilton: Testade sandpapper på nån gammal skitbyxa för ett tag sen och det blev inge vidare, kanske var mitt egel fel dock.

Lill-kingen: Du skriver fan aldrig något vettigt i någon tråd, de enda du gör är att spamma forumet med massa helt onödiga oneliners.
Citera
2007-04-02, 18:51
Medlem
Har liksom de andra använt klorin för att bleka kläder. Se till att inte knögla ihop grejerna bara, har fått ojämnt blekta kläder på det viset.
Citera
2007-04-02, 19:33
Medlem
Perry Punchouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stubben
Har liksom de andra använt klorin för att bleka kläder. Se till att inte knögla ihop grejerna bara, har fått ojämnt blekta kläder på det viset.

Okej tack så mycket, ska tänka på det också.

En fråga till: Jeansen slits lättare efter att dem badat i klorin, rätt?
Citera
2007-04-03, 13:12
Medlem
Molkos avatar
Klorin är ju inte direkt bra för tyget och luktar ju inte speciellt gott heller, så jag tar för givet att dem slits enklare efter ett klorinbad
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in