2007-04-01, 18:27
Bannlyst
Hur är arbetsmarknadsläget för en sådan? Helt kört, eller?

Lite om mig: har haft programmering (och *nix) som hobby sen tidig tonår. Är väl mellanbra, om det säger er något. Några snäpp över your run-of-the-mill webmonkey och några snäpp under Donald Knuth

Anyway, jag har väl aldrig försökt att riktigt ninjafiera mig själv till 100%, detta eftersom jag aldrig har haft incitament till det. Har aldrig haft lust att genomgå en formell utbildning t ex, detta eftersom jag dels lär mig bäst på egen hand (har en klibbhjärna som heter duga och kan lätt försätta mig själv i "deep hack mode") och dels eftersom jag har andra intressen som väger tyngre på den akademiska fronten.

Det slog mig att det skulle vara kul att utnyttja den talang som jag ändå har inom programmering. Är inte någon autistisk nörd på något sätt men är som sagt kunnig och har väldigt lätt för att assimilera och integrera ny kunskap om jag bara har ett incitament (exempelvis pengar). Jag har dock alltid fått intrycket att man måste ha sjukt många högskolepoäng i det här landet för att ens få en fot in i dörren inom IT-branschen. Är jag allt för pessimistisk? Har jag en chans på arbetsmarknaden? Är intresserad av i princip allting, från engångssvartjobb åt lokale pizzaturken till regelrätt anställning. Enda kravet är flextid, eftersom jag studerar...
Citera
2007-04-01, 18:34
Medlem
jumpcuts avatar
Visa ett företag du är intresserad av någonting du gjort? Kontakta företag du är intresserade av överhuvudtaget?
Citera
2007-04-01, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Visa ett företag du är intresserad av någonting du gjort? Kontakta företag du är intresserade av överhuvudtaget?
Problemet blir väl att bevisa för dem att man kan det man säger att man kan? Saknar ju papper på mina kunskaper, som sagt...

Du har en poäng där med att visa dem faktisk kod man skrivit. Är det vanligt att man gör så? Kanske ska dra igång några seriösa projekt så jag har lite bra kodbas att visa fram?
Citera
2007-04-01, 18:39
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Die on a Rope
Problemet blir väl att bevisa för dem att man kan det man säger att man kan? Saknar ju papper på mina kunskaper, som sagt...

Du har en poäng där med att visa dem faktisk kod man skrivit. Är det vanligt att man gör så? Kanske ska dra igång några seriösa projekt så jag har lite bra kodbas att visa fram?

Det blir nog svårt att få en arbetsgivare att sitta och gå igenom kod för att kolla ifall du är den som dom söker. Självklart ska du pröva men det jag rekomenderar är att kanske göra lite lokala småjobb så du får referenser eller att skaffa dig något certifikat som bevisar din kunskap.
Citera
2007-04-01, 18:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
skaffa dig något certifikat som bevisar din kunskap.
Vilka kan man ta utan omfattande högskolestudier?
Citera
2007-04-01, 18:42
Medlem
Balthazaer-s avatar
Min erfarenhet är att om företaget söker en kodapa så skiter dom fullständigt i eventuella certifikat/högskolepoäng. Söker dom däremot en systemarkitekt så är det lite annorlunda..
Citera
2007-04-01, 18:55
Medlem
Jag har arbetat med några riktigt duktiga utvecklare som saknat utbildning. De är ofta snabba och gör smarta lösningar. Ett stort problem finns men det brukar ge sig med tiden. Det är nämligen så att dessa individier, innan de förstår läget, kan ägna dagar åt att skriva om befintlig och fungerande kod av den enkla anledningen att den ser "ful" ut... Jag har fått hejda den här typen av utvecklare många gånger och förklarat att vi inte får betalt för att snygga upp gammalt skräp. Sedan skall man aldrig ändra i levererad, fungerande kod. Det kan slå tillbaka hårt på en själv om man råka införa nya buggar. Jag har också stött på personer som på fullaste allvar menar att de aldrig skriver buggar... ehh... de glömmer ofta att det är flera bitar som skall lira och inte bara deras lilla kodbit.

Jag tror du kan ha alla chanser att hitta ett bra jobb. Skapa en vettig portfölj med applikationer som du kan visa upp. Lägg ut på webben och länka. Dra igång ett webbprojekt eller skapa en applikation och driv upp det. Visa att du klarar av att leverera.
Citera
2007-04-01, 19:31
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Die on a Rope

Sitter du bara hemma och vill ha allt serverat på silverfat? Vill du jobba som programmerare och är säker på att du skulle klara av det så hör av dig till företag och förklara läget och fråga om de behöver folk, alternativt om du skulle kunna komma in och presentera dig.

Det du säger till oss här skulle du lätt kunna snygga till lite och säga till potentiella arbetsgivare istället.
Citera
2007-04-01, 19:49
Bannlyst
Du får specificera dina kunskaper lite noggrannare. Att säga att man kan Unix och programmering är rätt värdelöst, då det inte säger ett skit om dina egentliga kunskaper.

Om en person på en anställningsintervju bad dig att på en whiteboard skriva kod för en funktion som reverserar en länkad lista eller avgör om en sträng är ett palindrom, skulle du klara det?
Citera
2007-04-02, 10:17
Medlem
Personer med din bakgrund har ofta problem att leverera i projekt. En komponent blir aldrig färdig eftersom det alltid finns något att finslipa på.

Som rekryterare har jag inga problem med folk utan akademiska examina om de kan visa på sin kompetens på annat sätt. Att kolla teknisk kompetens med kodexempel och så går fort. Att kolla förmåga att arbeta i grupp, implementera enligt krav (inte ändra för att man kom på något bättre) samt förmåga att ta till sig nya teknikområden är svårare.

Jag brukar be att få se genomförda och avslutade projekt. Be personer beskiva hur och varför lösningen byggdes, om någon använder/använt den samt vilka erfarenheter personen dragit av projektet.

En *nix person som dig kan man "provocera" genom att snacka komersiell mjukvara med signerade .NET servicar, blir diskussionen "politisk" är det inte en person som jag kan känna mig trygg i att skicka till kunder.
Citera
2007-04-02, 10:53
Medlem
Din Morsas avatar
Ta några certifieringar om du har möjlighet. Ett relativt smärtfritt sätt att få "officiella" meriter.

Måste däremot tillägga att för att vara en duktig programmerare så hamnar märkligt nog programmeringskunskaper ganska långt ned på listan över saker man måste vara riktigt bra på.

1. Våga fråga när instruktioner och specar verkar tvetydiga
2. Göra som man bli tillsagd, även om man tycker det verkar befängt ur sin egen synvinkel för tillfället (Kan vara så att det finns en större helhet man inte blivit informerad om)
3. Lämna ifrån sig enhetstestad och dokumenterad kod som någon annan kan förstå, modifiera och underhålla. Och kommenterad kod != dokumenterad kod, men en bra början

Hittar man någon som klarar ovanstående så är det värt att skicka dem att lära sig programmera vad det nu är som skall programmeras...hellre än att försöka lära ett svettigt unix-skägg att leverera vad man vill istället för vad han tycker att man borde vilja ha

Men nu skall vi inte få TS att tappa sugen! Men kom ihåg, strukturerat arbete, nåt lite cert så finns det gott om arbetsgivare. Ha gärna exempel på ditt arbete att visa upp också, det uppskattas alltid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in