2010-03-04, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Hur ska vi alltså förstå Jesu ord om "denna generation"?
Han menade tydligtvis att några av de smorda som såg när tecknet började bli uppenbart 1914 under någon tid skulle leva samtidigt med andra smorda som skulle se början på den stora vedermödan.
Denna generation hade en början, och den kommer naturligtvis att ha ett slut."

....öh....hur i h-vete (ursäkta) kan man få till denna förklaring?!...(fetmarkerad av moi)
Vilket ord, vilken mening...vilket sammanhang i Bibelns text gällande detta ger en sådan förklaring??! Var ser man denna förklaring?!

"Han menade tydligtvis"? Hur många olika saker kan han ha menat "tydligtvis"? 2008 menade han en annan sak, 1995 en tredje sak och innan dess en fjärde sak. Hur kan de ha mage att påstå sig veta vad Jesus menade när de ändrar tolkning med jämna mellanrum?

Artikeln handlar om den heliga anden. Inser de inte att de gör den heliga anden löjlig när de påstår en massa olika saker och alltid säger att det är den heliga anden som väglett till tolkning? Hur förvirrad är den heliga anden egentligen?

Naturligtvis är det bara ett sätt att försöka hålla liv i tolkningen om 1914 som början på ändens tid. Eftersom 1914-generationen som enligt Vakttornet skulle se slutet inte gjorde det utan dog ut istället så är Vakttornet tvungna att koka ihop en ny lära. Olyckligtvis blev det den dummaste versionen hittills. "Någon som känner någon". Skrattretande om det inte var så tragiskt.

Citat:
"Uppfyllelsen av de olika dragen i tecknet visar tydligt att vedermödan måste vara nära. Genom att bevara vår känsla av brådska och ständigt vara vaksamma kan vi visa att vi följer med när ljuset ökar och att vi rättar oss efter den heliga andens ledning."

Jo jo, samma förmaningar som alltid.
Trots att de garderar sig genom att skriva att "vedermödan måste vara nära"....typ vi vet inte så klart (daaaaa) men nu måste det va så...det måste det...nu...

Yes så har det låtit i 130 år. För 70 år sen var det t.o.m bara månader kvar och det fanns inte ens tid att skaffa barn. Det var för 3 generationer sen det.
2010-03-04, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
”Generationen” i Jesu profetior. När Bibelns profetior talar om ”den här generationen” eller ”denna generation” måste man se på sammanhanget för att avgöra hur ordet generation skall uppfattas. Vid det tillfälle då Jesus Kristus fördömde judarnas religiösa ledare sade han avslutningsvis: ”Jag säger er i sanning: Allt detta skall komma över den här generationen.” Historien visar att den generation som levde då fick uppleva den förutsagda ödeläggelsen av Jerusalem omkring 37*år senare, år*70. (Mt 23:36)
Senare samma dag använde Jesus nästan samma ord igen då han sade: ”Jag säger er i sanning att denna generation visst inte skall försvinna förrän allt detta inträffar.” (Mt 24:34)
I*det här fallet besvarade Jesus en fråga om ödeläggelsen av Jerusalem och dess tempel och om tecknet på hans närvaro och avslutningen på tingens ordning. Hans uttalande om ”denna generation” gällde således tiden fram till år*70.

Precis. Inget dumt pladder om en som kände en som.... Den generation som hörde det såg det. Enkelt.
Men då är ju också det här skrivet innan Sällskapet fick sin senaste snilleblixt.
2010-03-04, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten

Yes så har det låtit i 130 år. För 70 år sen var det t.o.m bara månader kvar och det fanns inte ens tid att skaffa barn. Det var för 3 generationer sen det.

Aaa, men hur menar du med generationer där....? Kan vara flera hundra år du pratar om...

2010-03-04, 22:09
Medlem
Citat:
Aaa, men hur menar du med generationer där....? Kan vara flera hundra år du pratar om...

Hehe, blir lite förvirrande med alla generationer. Här menade jag alldeles normala generationer som man brukar prata om, inga Vakttornet-generationer. Alltså JV har i 130 år pratat om att stora V är nära nu. För 70 år sen sa de t.o.m att det var så nära att det inte fanns tid att skaffa barn. Det jag menade är att sen dess har det kunnat födas 3 generationer med barn. Så nog fanns det tid.
2010-03-05, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Precis. Inget dumt pladder om en som kände en som.... Den generation som hörde det såg det. Enkelt.
Men då är ju också det här skrivet innan Sällskapet fick sin senaste snilleblixt.

Problemet är ju att Flexbärt för länge sedan stängt av sin egen tankeverksamhet...han ser inte längre galenskaperna torna upp sig. Rätt skrämmande egentligen!
2010-03-05, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Problemet är ju att Flexbärt för länge sedan stängt av sin egen tankeverksamhet...han ser inte längre galenskaperna torna upp sig. Rätt skrämmande egentligen!

Matteus 7:21- 23
"21 Inte var och en som säger till mig: Herre, Herre, skall komma in i himlarnas kungarike, utan den som gör min Faders vilja, [Hans] som är i himlarna. 22 Många ska säga till mig på den dagen: Herre, Herre, profeterade vi inte i ditt namn och drev ut demoner i ditt namn och utförde många kraftgärningar i ditt namn? 23 Och likväl ska jag då bekänna för dem: Jag har aldrig känt er! Gå bort ifrån mig, ni som övar laglöshet."
2010-03-05, 23:43
Medlem
Occultuss avatar
En liten fråga till Flexbärt och andra vittnen:

Hur ställer ni och Jehovas vittnen er till liv på andra planeter i universum?

Jag ska även passa på att berömma dig lite Flexbärt, trots att knappt någon här håller med dig så svarar du ändå väldigt ofta på frågor, osv.
2010-03-06, 00:28
Medlem
Blackra1ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Occultus
En liten fråga till Flexbärt och andra vittnen:

Hur ställer ni och Jehovas vittnen er till liv på andra planeter i universum?

Jag ska även passa på att berömma dig lite Flexbärt, trots att knappt någon här håller med dig så svarar du ändå väldigt ofta på frågor, osv.

svarar på frågor? Har du läst hans "svar" ens? Skrämmande att läsa hur förbryllad han är. Att han tvivlar att han har fel tycker jag mig märka.
2010-03-06, 06:14
Medlem
fotos avatar
Citat:
"21 Inte var och en som säger till mig: Herre, Herre, skall komma in i himlarnas kungarike, utan den som gör min Faders vilja, [Hans] som är i himlarna. 22 Många ska säga till mig på den dagen: Herre, Herre, profeterade vi inte i ditt namn och drev ut demoner i ditt namn och utförde många kraftgärningar i ditt namn? 23 Och likväl ska jag då bekänna för dem: Jag har aldrig känt er! Gå bort ifrån mig, ni som övar laglöshet."

Vi har förstått att detta citat gäller dig Flexbert. Om du hela tiden får det till dig så vill naturligtvis Gud säga nåt till dig....inte att du ska slå det i huvudet på andra så fort du känner för det.
2010-03-06, 08:25
Medlem
Julistajas avatar
Citat:
Blod är inget behov idag, det finns EPO och Venofer.

Så sant som det var sagt. Hänger man med i utvecklingen av modern blodfri kirurgi så vet man att blodtransfusioner är ett förlegat tillgrepp som endast används i extremfall, om ens då. Det finns ett otal dokumenterade fall då livet varit nära åtgånget men att de ändå har räddats utan blod. Att man inte lyckas rädda liv utan blod har i många fall visat sig vara p g a brist på kunskap inom blodfri behandling. Punktum.
Senast redigerad av Julistaja 2010-03-06 kl. 08:35.
2010-03-06, 10:42
Medlem
Citat:

Japp det där verkar vara direkt riktat till sekter som Jv så det är nog bäst att ni lyder er gud och slutar upp med ert falska profeterande!!
2010-03-06, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julistaja
Så sant som det var sagt. Hänger man med i utvecklingen av modern blodfri kirurgi så vet man att blodtransfusioner är ett förlegat tillgrepp som endast används i extremfall, om ens då. Det finns ett otal dokumenterade fall då livet varit nära åtgånget men att de ändå har räddats utan blod. Att man inte lyckas rädda liv utan blod har i många fall visat sig vara p g a brist på kunskap inom blodfri behandling. Punktum.

Tyvärr, detta stämmer inte. Det finns fortfarande många medicinska situationer då blod är att absolut måste. Man måste vara hård indoktrinerad från ett visst håll för att inte erkänna detta.

Förutom de inte så få fall då kvinnor förlorar det mesta eller allt sitt blod i samband med brusten livmoder vid förlossning, så finns t ex den svåra sjukdom då kroppen slutar producera egna röda blodkroppar. Enbart påfyllning av sådana kan då rädda liv. Själv känner jag till två fall då detta skett, varav ett på lokalplanet.

Det finns inga fall där kvinnor förlorat det mesta eller allt sitt blod i samband med brusten livmoder men ändå överlevt med Dextran, Ringer eller andra s k blodersättningsmedel. Det finns däremot åtskilliga exempel på att kvinnor överlevt med blodtransfusion, liksom att Jv-kvinnor dött utan blod i samma situation. Jag kan ge exempel på båda dessa situationer.

Hade blod inte behövts skulle det inte längre användas, så dyr är hela blodhanteringen. Medicinen skulle gärna sluta använda blod om det bara gick. Men blod kommer aldrig att bli obehövligt. Punktum.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in