2009-06-30, 00:51
Bannlyst
Attans, jag hade precis tänkt skriva något spetsfundigt på temat "Vargen kommer!" och så hann andra före. Ja, jag får skylla mig själv som lämnar denna diskusion några timmar för att vara social med grannen. Det ska inte upprepas.

Bordeline, du tycker att Jv är den enda sanna religionen bland annat pga missionsarbetet och att ni ökar i antal (?). Kolla då dessa siffror jag hittade i en bok!

Mormonerna har ständigt 60.000 missionärer ute i världen, och de omvänder människor i en rasande takt. Den ansedde sociologen Rodney Stark förutspådde 1984 att det skulle finnas 265 miljoner mormoner på jorden år 2080.

1998 fick han ompröva sina beräkningar. Nu trodde han att mormonkyrkan kommer ha nära 3 hundra miljoner medlemmar i slutet av detta århundrade.

Källa: Mord i Guds namn av Jon Krakauer (för övrigt en utmärkt bok om hur det kan gå när sekttänket blir fel. Visserligen handlar den om mormoner och inte Jv, men jag ville nämna den ändå!)

Well, Bordeline? Vilka ökar snabbast och mest? Och ja, jag vet precis vad du kommer säga nu, mormonerna följer inte Bibeln, de röstar osv. Men var i Bibeln står det egentligen att det är fel att rösta? Ni Jv må säga att ni inte vill rösta för att ni inte vill vara en del av världen, men ni vill bra gärna ha de fördelar som denna värld kan ge.
2009-06-30, 09:19
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanillia
Attans, jag hade precis tänkt skriva något spetsfundigt på temat "Vargen kommer!" och så hann andra före. Ja, jag får skylla mig själv som lämnar denna diskusion några timmar för att vara social med grannen. Det ska inte upprepas.

Bordeline, du tycker att Jv är den enda sanna religionen bland annat pga missionsarbetet och att ni ökar i antal (?). Kolla då dessa siffror jag hittade i en bok!

Mormonerna har ständigt 60.000 missionärer ute i världen, och de omvänder människor i en rasande takt. Den ansedde sociologen Rodney Stark förutspådde 1984 att det skulle finnas 265 miljoner mormoner på jorden år 2080.

1998 fick han ompröva sina beräkningar. Nu trodde han att mormonkyrkan kommer ha nära 3 hundra miljoner medlemmar i slutet av detta århundrade.

Källa: Mord i Guds namn av Jon Krakauer (för övrigt en utmärkt bok om hur det kan gå när sekttänket blir fel. Visserligen handlar den om mormoner och inte Jv, men jag ville nämna den ändå!)

Well, Bordeline? Vilka ökar snabbast och mest? Och ja, jag vet precis vad du kommer säga nu, mormonerna följer inte Bibeln, de röstar osv. Men var i Bibeln står det egentligen att det är fel att rösta? Ni Jv må säga att ni inte vill rösta för att ni inte vill vara en del av världen, men ni vill bra gärna ha de fördelar som denna värld kan ge.

Du har ju redan svarat åt mig så jag vet väl inte vad jag skall skriva

Jo... så här .. Du är en tjusig ung mö.. som hittar din drömprins.. Han är fantastisk ... Men ni bestämmer er för att inte ha sex innan äktenskapen, ni är båda i "total agree".

Sen går han och har sex med andra tjejer, fram tills er bröllop!

Hur känns det tror du?

Guds kungarike är det enda som kan skänka räddning. Bibeln säger klart att "Människa har makt över människa till fördärv" ... Hur i hela ... får du ihop att det är ok att rösta?

Johannes 18:36 Jesus svarade: ”Mitt kungarike är ingen del av den här världen. Om mitt kungarike vore en del av den här världen, skulle mina underlydande ha kämpat för att jag inte skulle bli överlämnad åt judarna. Men nu är mitt kungarike inte härifrån.”

Johannes 17:14 Jag har gett ditt ord åt dem, men världen har hatat dem, därför att de inte är någon del av världen, alldeles som jag inte är någon del av världen.

Johannes 8:23 Och han sade vidare till dem: ”Ni är från regionerna här nere; jag är från regionerna där uppe. Ni är från den här världen; jag är inte från den här världen.

Johannes 15:19 Om ni vore en del av världen, skulle världen hålla av vad som är dess eget. Men eftersom ni inte är någon del av världen, utan jag har utvalt er ur världen, därför hatar världen er.

Jakob 4:4 Äktenskapsbryterskor, vet ni inte att vänskapen med världen är fiendskap med Gud? Vemhelst som vill vara världens vän gör sig därför till Guds fiende.
2009-06-30, 09:28
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Uttrycket stämmer väl in på JV ja.
Pojken ropade "vargen kommer" flera ggr fast det inte fanns nån varg.
När sen vargen kom på riktigt så var det inte längre nån som brydde sig om hans rop.
JV gör likadant som pojken.

Jesus sa att vi skulle vara vaksamma.
Kristna har varit det i 2000 år.
Jesus sa inte att man ständigt skulle säga att slutet kommer alldeles jättesnart.
Han sa inte att man skulle påstå att det bara är månader kvar till slutet.
Han sa inte heller att man skulle säga att det är så nära att det inte finns tid för att gifta sig eller för att skaffa barn eller utbilda sig.
Allt det har JV gjort.
Har de följt Jesus då?

Vad är det för fel på att bara försöka följa Jesus så gott man kan i sitt liv?
Behöver JV ha Harmageddon hängande över sig för att klara av att leva ett kristet liv?
Litar inte den styrande kretsen på att deras medlemmar kan vara kristna utan att känna sig hotade av ett omedelbart kommande slut?

Så du menar att alla kristna är vaksamma?
Alla som krigar, begår otukt och lever i dryckenskap?
Eller finns det någon gräns anser du?

Jesus sa att vi skulle predika att "Guds Kungarike har kommit nära!" Det står i Bibeln...
Men du säger att han inte sa så??

Jesus sa "sälj att du äger och följ mig".
Men det förnekar du? Eller hur menar du?

Ditt inlägg är ju helt egna tankar och motsäger Bibeln.
Men du kanske inte tror på Bibeln längre och Jesus ord??

För om du vill kan jag citera allt vad Jesus sagt
2009-06-30, 10:53
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Bibeln säger klart att "Människa har makt över människa till fördärv" ... Hur i hela ... får du ihop att det är ok att rösta?

Och hur i hela.....får du detta till att det handlar om att röstning drar fördärv över människor???
2009-06-30, 11:05
Medlem
fotos avatar
Citat:
Jesus sa att vi skulle predika att "Guds Kungarike har kommit nära!" Det står i Bibeln...

Nä det sa Han inte. Han sa att riket är mitt ibland er.

Luk 10:9 Bota de sjuka i den staden och säg till folket: Guds rike är nu hos er.*
Luk 10:11 Till och med dammet som har fastnat på våra fötter i er stad stryker vi av för att vittna mot er. Men det skall ni veta att Guds rike är nu här.
Luk 17:21 Inte heller skall man kunna säga: Se, här är det, eller: Där är det. Ty se, Guds rike är mitt ibland er." *

Dessutom säger Han att du ska predika och bota sjuka. Gör du det?
Luk 9:2 Och han sände ut dem att predika Guds rike och bota sjuka.

Citat:

Har du sålt allt du äger?
2009-06-30, 11:21
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Och hur i hela.....får du detta till att det handlar om att röstning drar fördärv över människor???

Vad röstar du på?
Ett parti?
Vad får de partiet?
Makt?
Vad var makt av en människa över en annan?

Fördärv .. ja juste!

2009-06-30, 11:24
Medlem
Citat:

Vi har lagt vår röst på JHVH och vilken människa håller vad de lovar så vem skulle man rösta på så säg?

Människor och organisationer är värda vår förtröstan endast i den utsträckning som de handlar i enlighet med Guds vilja och Bibelns principer. När det handlar om att vi skall bli räddade och få uppleva verklig fred och säkerhet gör vi väl i att enbart förtrösta på Jehova. (Psalm 146:3)

Jeremia 17:5
”Detta är vad Jehova har sagt: ”Förbannad är den kraftfulle man som sätter sin lit till jordemänniskan* och har gjort kött till sin arm# och vars hjärta vänder sig bort från Jehova.”

*
Jesaja 30:2
”de som ger sig av för att dra ner till Egypten – och som inte har frågat min mun – för att söka skydd i faraos fäste och finna tillflykt i Egyptens skugga!”
Jesaja 31:1
Ve dem som drar ner till Egypten för att få hjälp, dem som förlitar sig på hästar och som sätter sin förtröstan till stridsvagnar, därför att de är talrika, och till stridshästar, därför att de är mycket starka, men som inte har vänt sin blick till Israels Helige och inte har sökt Jehova.

#
2 Krönikeboken 32:8
”Med honom är en arm av kött, men med oss är Jehova, vår Gud, för att hjälpa oss och för att utkämpa våra strider.” Då stödde sig folket på Hiskias, Judas kungs, ord.”

Jesaja 31:3

”Egyptierna är dock människor och inte Gud; och deras hästar är kött och inte ande. Och Jehova skall räcka ut sin hand, och den som ger hjälp skall snava, och den som blir hjälpt skall falla, och samtidigt skall de allesammans få en ände.”

En arm av kött, dvs. mänsklig kraft, är enligt Bibeln opålitlig och sviker dem som förtröstar på den. Jehova varnar sitt folk för att begå misstaget att förtrösta på en människas arm. (2Kr 32:8; Jer 17:5) Han skall bryta de ondas arm, som vilar tungt på sina offer. (Job 35:9; 38:15; Ps 10:15)
2009-06-30, 11:27
Medlem
[quote=foto]Nä det sa Han inte. Han sa att riket är mitt ibland er.

Luk 10:9 Bota de sjuka i den staden och säg till folket: Guds rike är nu hos er.*
Luk 10:11 Till och med dammet som har fastnat på våra fötter i er stad stryker vi av för att vittna mot er. Men det skall ni veta att Guds rike är nu här.
Luk 17:21 Inte heller skall man kunna säga: Se, här är det, eller: Där är det. Ty se, Guds rike är mitt ibland er." *

Jesus Kungen i Guds rike var mitt ibland dem
2009-06-30, 11:27
Medlem
Citat:

Ja faktiskt det mesta.
2009-06-30, 11:28
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Nä det sa Han inte. Han sa att riket är mitt ibland er.

Dessutom säger Han att du ska predika och bota sjuka. Gör du det?
Luk 9:2 Och han sände ut dem att predika Guds rike och bota sjuka.

Matt 4:17 Från den tiden började Jesus predika och säga: ”Ändra sinne, för himlarnas kungarike har kommit nära

Markus 1:15 och sade: ”Den fastställda tiden är fullbordad, och Guds kungarike har kommit nära. Ändra sinne, och tro på de goda nyheterna.”

Jesaja 52:7 Vilken vacker syn: till fots över bergen kommer den som bär fram goda nyheter, den som förkunnar fred, den som bär fram goda nyheter om något bättre, den som förkunnar räddning, den som säger till Sion: ”Din Gud har blivit kung!”

Uppenbarelseboken 14:6 Och jag såg en annan ängel flyga i midhimlen, och han hade eviga goda nyheter att förkunna som ett glatt budskap för dem som bor på jorden och för varje nation och stam och språk och folk,

Matteus 24:14 Och dessa goda nyheter om kungariket skall bli predikade på hela den bebodda jorden till ett vittnesbörd för alla nationerna; och sedan skall slutet komma.

Vad är det du inte förstår ??

(att Guds rike var mitt ibland dem var ju för att Jesus var nere på jorden och gick... inget mer med de)
2009-06-30, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanillia
Attans, Vilka ökar snabbast och mest?

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=150095
2009-06-30, 15:24
Medlem
Citat:
Så du menar att alla kristna är vaksamma?
Alla som krigar, begår otukt och lever i dryckenskap?
Eller finns det någon gräns anser du?

Nej jag skrev inte "alla kristna".
Kristna som grupp har alltid gjort det.
Dryckenskap har jag sett mer av bland JV än nån annanstans.
Otukt är inte heller så ovanligt.
Diskvalificerar det JV också eftersom en del inte lever upp till det de ska?

Citat:

Har jag skrivit det?
Visa var.

Citat:
Ditt inlägg är ju helt egna tankar och motsäger Bibeln.
Men du kanske inte tror på Bibeln längre och Jesus ord??

För om du vill kan jag citera allt vad Jesus sagt

Mina egna tankar?
Menar du verkligen att Jesus har sagt det jag skrev att han inte har sagt?
Var då isf?
Var sa han att det är ok att säga att det bara är månader kvar?
Var sa han att det för 70 år sen inte fanns tid för att gifta sig?
Var sa han att det för 60 år sen inte fanns tid för att skaffa barn?
Var sa han att det för 40 år sen inte fanns tid för att utbilda sig?
Om det var mina egna tankar så vill jag se bevis på motsatsen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in