Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Läste på hjälpkällan att många ex-jv kände det som ett tvång att predika och det var något man avskydde mest. Hur kan man då fortsätta att pressa medlemmarna om många ogillar det så mycket?

Håller med dig i det som du säger!

Då det kommer till att gå från dörr till dörr så är det nog mest tvångskänslor som många av dem får dem att gå. Och då blir det ju lite fel. Jag personligen tror och känner att Jesus ville att vi skulle predika om honom och föra budskapet om Guds rike till folket, men jag tror också att Den heliga Anden förändrar vårat hjärta, sinne och även våran vilja, så att vi aldrig känner av något tvång utan snarare en passion för att göra det. Och jag tror att vi kan få hjälp med att göra det på olika sätt, både genom muntlig undervisning och undervisning genom gärningar.
Jag tror att Jesus lever, och utför sina gärningar genom mig. Och så tror jag personligen att det är med alla som tror på Jesus Kristus Guds son. Men när dessa tvångskänslor kommer i en människa så försvinner hjärtat och kärleken i det som man förkunnar. Man gör det alltså inte av kärlek eller av egen vilja, utan därför att man MÅSTE och av rädsla för att bli utesluten!
Jag tycker personligen att det är väldigt sorgligt, jag är ledsen för deras skull! Och jag vill att alla Jehovas vittnen skall lära känna den ende sanne Guden som är Kärlek, och jag vill att de skall veta att de genom nåden är frälsta genom tron, och inte pga. gärningar.