2007-03-31, 23:54
Medlem
FTSs avatar
Jag tänkte uppgradera min processor, sitter på ett sockel 939-moderkort och har en Athlon 64 3700+. Det verkar vara Opteron och X2 som är alternativen för mig men jag har ingen koll på sånt här längre. Är det lönt att uppgradera och vad ska man satsa på? Nytt moderkort och hela det köret är inte aktuellt för tillfället. Min budget ligger på runt 2500:-

Tack på förhand, FTS

EDIT: Som jag skrivit i ett inlägg längre ner så har jag bara 1gb ramminne men 1gb till är planerat.
Citera
2007-04-01, 00:26
Bannlyst
Jag har samma komponenter och jag tror inte att du kan utvinna så mycket kraft så att du tjänar på det.
Är antagligen lite sämre med ram som du lider utav eller ett sämre grafikkort.

Mitt tips, uppgradera rätt istället.
Citera
2007-04-01, 00:39
Medlem
FTSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coolparts
Jag har samma komponenter och jag tror inte att du kan utvinna så mycket kraft så att du tjänar på det.
Är antagligen lite sämre med ram som du lider utav eller ett sämre grafikkort.

Mitt tips, uppgradera rätt istället.

Jag har bara 1gb ram och är medveten om att det är i minsta laget så 1gb till är på väg. Skulle kanske nämnt det i första inlägget. Mitt Geforce 7800 GTX duger gott ett tag till så grafikkortet är det inga problem med.

Ramminnet kommer ju snabba upp datorn avsevärt men jag funderar ändå på en processor om det ger någon större prestandaökning. Opteron och X2 är ju dualcore till skillnad mot min nuvarande 3700+ så om det framtidssäkrar datorn med något år till så är jag nöjd.
Citera
2007-04-01, 01:37
Medlem
Unbalanceds avatar
Är det rätt stepping på din San Diego så kan du överklocka den ganska rejält, kanske 3Ghz och det vinner du mycket på.
Givetvis blir det inget som dualcore med dess multitasking, men spel får ju en skjuts och knappt några spel har väll stöd för dualcore ännu.

Fast är det i windowsmiljö du vill ha mera prestanda så ger ju som sagt dualcore mest.
Citera
2007-04-01, 15:26
Medlem
FTSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unbalanced
Är det rätt stepping på din San Diego så kan du överklocka den ganska rejält, kanske 3Ghz och det vinner du mycket på.
Givetvis blir det inget som dualcore med dess multitasking, men spel får ju en skjuts och knappt några spel har väll stöd för dualcore ännu.

Fast är det i windowsmiljö du vill ha mera prestanda så ger ju som sagt dualcore mest.

Det är ju främst spel jag tänkte på och då nya/kommande grejer, typ Stalker, Crysis osv som har stöd för dualcore. Anledningen till att jag fått för mig att uppgradera nu är för att Sockel 939 har blivit ersatt av AM2.
Citera
2007-04-01, 15:58
jag skulle satsa på nya intel core 2 duo.

grym prestanda i det.
Citera
2007-04-01, 16:05
Medlem
FTSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srAz
jag skulle satsa på nya intel core 2 duo.

grym prestanda i det.

Fast jag vill ju inte byta moderkort. Blir en helt ny dator om några år när min nuvarande inte längre orkar.
Citera
2007-04-01, 16:28
Medlem
GabbeLiTos avatar
Tycker du ska behålla den CPU:n du har, prestandaökningen är inte stor nog för att motivera nytt köp, såvida du inte planerar att köpa ett snabbare grafikkort ex. 8800 GTS.
Citera
2007-04-01, 17:35
Medlem
FTSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GabbeLiTo
Tycker du ska behålla den CPU:n du har, prestandaökningen är inte stor nog för att motivera nytt köp, såvida du inte planerar att köpa ett snabbare grafikkort ex. 8800 GTS.

Grafikkortet får vänta tills DX10 börjar bli standard. Tror nog jag skiter i prollen och nöjer mig med mer ram. Får bli en ny dator sen istället.
Citera
2007-04-02, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GabbeLiTo
Tycker du ska behålla den CPU:n du har, prestandaökningen är inte stor nog för att motivera nytt köp

För multitrådade applikationer kan prestandaökningen från en singlecore till en dualcore bli ganska saftig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in