• 2
  • 3
2007-04-09, 19:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum
Smögensej
Flippersej
Sprödbakad sej
Västerhavsfisk
Skeppartorsk
Sprödbakad hoki osv.

Detta är namnen man har för sprödbakad fisk i Östersunds kommun.
Sedan så har vi jägarbiff, pannbiff, oxjärpar, texmexbiff osv. för biff. Här byter man inte skolmat, man byter namn.

har ni öring också? Det skulle jag vilja smaka.

edit: inte öring, röding. Blandade ihop dessa, jag läste att Härjedalens landskapsrätt är örtinbakad fjällröding med flötgröt. Vad är det sista förnåt?
Citera
2007-04-09, 21:15
Medlem
Quorthons avatar
Var likadant på vår skola. Det var allmänt känt att man serverade i stort sett samma fisk med 100 olika namn för att matlistan skulle se mer varierad ut.
Minns speciellt den sprödbakade guldlaxfilén som var exakt likadana som fiskpinnarna med tillhörande kall potatis med läderhud och helvetets fiskdressing.

I vanliga fall älskar jag fisk, men fy fan för skolans fiskrätter
Citera
2007-04-09, 21:30
Medlem
anakatas avatar
Jag minns fortfarande med fasa den sprödbakade fisken på min låg/mellanstadieskola. Den hade någon bizarr metallisk bismak som förföljer mig än idag. Hur katten lyckas man få fisk att smaka metall - använde de kvicksilver som bas i paneringssmeten eller?! Dock hette den så vitt jag minns alltid samma sak. Utom när de hade "temavecka" på maten - då fick den något nytt vackert namn helt plötsligt.

(Hoki är för övrigt en fisk som fångas i stora mängder runt Nya Zealand. Den är inte så vanlig här, åtminstone inte under sitt ursprungsnamn, men man kan väl anta att en del ospecifierade fiskprodukter är hoki. Mest kända användningsområdet är nog Donkens fiskburgare.)
Citera
2007-04-09, 21:49
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cnash
har ni öring också? Det skulle jag vilja smaka.
Ja i åarna och sjöarna finns det öring
Jag har aldrig fått det i skolan, det får man fiska själv och röka/grilla. Med största säkerhet det godaste sättet att tillaga fisk på.
Citat:
Ursprungligen postat av cnash
edit: inte öring, röding. Blandade ihop dessa, jag läste att Härjedalens landskapsrätt är örtinbakad fjällröding med flötgröt. Vad är det sista förnåt?
Det är rätt dyrt att ge flera tusen skolbarn röding. Det är väl lite olika från skola till skola. I Hede och Vemdalen hade man t.ex. lax och flötgröt i onsdags före påsk, det är alltid bättre mat på byskolor. Östersund har den sämsta och billigaste maten i hela länet här, det är därför man måste hitta på nya namn för samma djävla fisk.

Flöt = grädde och flötgröt (flöutgröt på jämtska) är du helt enkelt gröt på grädde. Ingenting för den som bantar, men mycket gott, speciellt den med kolasmak.
Citera
2007-04-09, 21:51
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Var likadant på vår skola. Det var allmänt känt att man serverade i stort sett samma fisk med 100 olika namn för att matlistan skulle se mer varierad ut.
Minns speciellt den sprödbakade guldlaxfilén som var exakt likadana som fiskpinnarna med tillhörande kall potatis med läderhud och helvetets fiskdressing.

I vanliga fall älskar jag fisk, men fy fan för skolans fiskrätter
Vad fick ni för fiskdressing? Den vita med typ bostongurka i? Den gillar jag faktiskt. Gör så att det smakar något.
Citera
2007-04-09, 21:59
Medlem
southbounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskhals
Fiskpanetter hette det väl i uppsalas skolor iallafall..

Är du säker? Det är inte "sprödbakad fisk" (ospecad sort) du tänker på? Det fanns också på matsedeln, kan dock inte komma ihåg att det var någon skillnad på den sprödbakade fisken och torskpanetterna.
Citera
2007-04-09, 22:00
Bannlyst
fiskpinnar innehåller väl ca 5 % fisk va? Typisk skolmat med andra ord. Alla namnen är bara ett sätt att täcka över det med.

Krydda en fiskpinne med curry och kokosmjölk, servera med nudlar och citrongräs och du kan lura i ungarna att "här har vi en äkta kambodjkansk fiskrätt, som till och med kungen av Angkhor Vat åt för femhundra år sen"
Citera
2007-04-09, 22:53
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anakata
Jag minns fortfarande med fasa den sprödbakade fisken på min låg/mellanstadieskola. Den hade någon bizarr metallisk bismak som förföljer mig än idag. Hur katten lyckas man få fisk att smaka metall - använde de kvicksilver som bas i paneringssmeten eller?!

Kom sig inte metallsmaken av de där hemska storkökslådorna som maten fick ligga och jäsa i under x antal timmar??
Citera
2007-04-10, 16:30
Medlem
3pacs avatar
sprödbakad oceanfilét hette det hör utanför malmö:
Citera
2007-04-10, 18:10
Medlem
Vobblers avatar
På tal om panerad fisk. Jag måste utfärda en varning när det gäller Findus "Crispies". Jag fräste på några stycken tidigare idag, och det smakade bara panering.

Blä!

Deras "citronbitare" är dock jäkligt smaskiga.
Citera
2007-04-10, 20:05
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3pac
sprödbakad oceanfilét hette det hör utanför malmö:

Heheee, det var verkligen...kreativt. Undrar om de hyr in reklambyråer att kläcka de olika namnen.
Citera
2007-04-10, 20:56
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Deras "citronbitare" är dock jäkligt smaskiga.
Håller med, de är jättegoda.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in