• 1
  • 2
2007-03-29, 21:43
Medlem
Är ni de enda som erfarit att era skolor försökt komma på finare namn för fiskpinnar? När jag gick på lågstadiet fick vi fiskpinnar. Det var sammanpressad fisk täckt med panering. Någon gång under mellanstadiet började ovan nämnda maträtt att kallas för "panerad fisk", för att sedan under högstadiet ges benämningen "panerad kolja". Under gymnasiet hette skiten "sprödbakad guldlax".

Det var alltid samma ingredienser, och smaken var den samma. Det som skiljde var storlek på bitarna.
Citera
2007-03-29, 21:47
Medlem
Foqnaxs avatar
Vet inte om jag upplevt att fiskpinnarna har hetat olika beroende på vilken utbildningsnivå man ligger på men däremot så har jag upplevt att de har serverat samma sak med andra namn under en period av ett par veckor.
Citera
2007-03-29, 21:49
Medlem
Mockens avatar
Alla ungar gillar väl fiskpinnar? Förstår inte varför man ska döpa om dem i bamba i så fall.
Citera
2007-03-29, 21:50
Medlem
Pendeltågs avatar
Övrigt - sista utvägen >>>>>>>>> Mat & dryck.

//Moderator
Citera
2007-03-29, 21:51
Medlem
Lustigt det här, för på vår skola har vi käkat fiskpinnar under 3 olika namn bara den här veckan, det har varit "Panerad Fisk", "husets rätt" och Fiskschnitslar
Citera
2007-03-29, 22:02
Medlem
På min skola var fiskpinnar och panerad fisk inte samma sak. Fiskpinnarna var just fiskpinnar; den panerade fisken var hela filéer, panerade.
Citera
2007-03-29, 22:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackaren
Lustigt det här, för på vår skola har vi käkat fiskpinnar under 3 olika namn bara den här veckan, det har varit "Panerad Fisk", "husets rätt" och Fiskschnitslar

fiskpannetter och fiskkrotteter förekom på min skola. Men fiskkroketter kanske är nåt annat? Tänker på potatiskroketter, som är runda små godsaker.
Citera
2007-03-29, 22:35
Medlem
southbounds avatar
I Uppsalas skolor hette det, vad jag märkte, allltid torskpanetter. Sen att torsk skulle uttolkas som Alaska Pollock alt. pressat vitfiskrens (vad är skillnaden?) var väl en annan sak. Det var dock helt okej, särskilt med filsås.

Ibland låg torskpanetterna uppmjukade i nån vattnig sås vilket gjorde att paneringen bara var en enda gegga, då var det "fransk fiskgratäng". Det var mindre gott.
Citera
2007-03-29, 22:55
Medlem
core_s avatar
Fiskpinnar och Panerad Torsk var dom namnen dom gav våran massproducerade smörja utan smak.

Ibland kunde dom även smyga in skiten under "Vad köket erbjuder"
Citera
2007-03-29, 23:00
Medlem
guttersluts avatar
Alltså!!!

På mitt plugg, som jag har gått på i 2 år nu får vi "fiskpanetter" en gång i veckan... Den har aldrig haft samma namn... hur fan orkar dom komma på nya varje vecka?
Citera
2007-03-29, 23:02
Medlem
Asp0os avatar
Mat coh dryck?
Citera
2007-03-29, 23:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gutterslut
Alltså!!!

På mitt plugg, som jag har gått på i 2 år nu får vi "fiskpanetter" en gång i veckan... Den har aldrig haft samma namn... hur fan orkar dom komma på nya varje vecka?

snart blir det väl Fisk á la Oscar, Fiskpanetter Hollandaise eller nåt annat tjusigt namn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in