2007-03-29, 21:10
Medlem
Någon som käkat på Maoz falafel?
När jag var i Amsterdam käkade jag där flera gånger. bästa falafel jag ätit.
Man får några nyfriterade falafelbollar i ett pitabröd och sen får man ta fritt från en salladsbuffé och valfria dressingar. Billigt och fräscht. Det är tydligen en franchisekedja numera så kanske någon här kan ta sig i kragen och starta upp en i Sverige.

http://www.maozveg.com/
Citera
2007-03-29, 21:41
Bannlyst
förstår inte vad folk ser i falafel. Är ju inte ens kött, och ser ut som torkad blomjord ihoprullad.
Citera
2007-03-29, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cnash
förstår inte vad folk ser i falafel. Är ju inte ens kött, och ser ut som torkad blomjord ihoprullad.

det är smaken som ä god man äter ju inte för utseendet skull..iaf inte snabb mat..
kikärter är gott å är dem friterade så desto bättre. skulle lätt testa det där om det fanns i sverige
Citera
2007-03-29, 21:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zorro!
det är smaken som ä god man äter ju inte för utseendet skull..iaf inte snabb mat..
kikärter är gott å är dem friterade så desto bättre. skulle lätt testa det där om det fanns i sverige

det finns falafel här. Varenda kebabnisse nästan har ju även såna att välja på med samma bröd och fyllning.
Citera
2007-03-29, 21:49
Medlem
bogarleffes avatar
Jag har aldrig ätit falafel, vad är det för nåt? Jag har fått för mig att det är nått veggo-alternativ till kebab, eller?
Citera
2007-03-29, 21:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bogarleffe
Jag har aldrig ätit falafel, vad är det för nåt? Jag har fått för mig att det är nått veggo-alternativ till kebab, eller?

ja det skulle man kunna säga. Har för mig att vi fick det nångång i plugget, med ris och tomatsås. Smakade ganska mycket ingenting.
Citera
2007-03-29, 22:30
Medlem
Falaffel smakar skit. Men i länken som trådskaparen postade ser det ju godare ut än där jag ätit det. Men jag föredrar ändå kebab alla gånger.
Citera
2007-03-29, 22:31
Medlem
Eelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogarleffe

Tja.. det består av kikärter samt en massa kryddor, typ salt peppar och färska örter. Som sedan rullas till fina små bollar som friteras. Faktiskt jävligt gott.

http://en.wikipedia.org/wiki/Falafel
Citera
2007-03-29, 22:53
Medlem
mongrels avatar
Falafel är inget "veggo-alternativ" utan en mättande och näringsfylld rätt som är fan så mycket godare än den hoppressade förhud som i folkmun kallas kebab.
Citera
2007-03-29, 23:52
Medlem
knivhippies avatar
Jag har ätit på Maoz falafel i både Barcelona och Amsterdam. Det skiljer faktiskt riktigt mycket mellan de olika ställerna, helt olika saker man kan ha i. Barcelonas variant är faktiskt mycket bättre, dock är ju amsterdams jävligt bra den oxå.

Det bästa med maoz, som skiljer sig från sveriges falafelhak, enligt mig är att det finns så mycket att välja på och att man får lägga i alla ingredienser själv. Konceptet borde, med tanke på hur populärt det är, ploppa upp i sverige snart. Dock är det ju inte jättenödvändigt att det ska vara just Maoz...

Falafel is the shit by the way. Snabbt, billigt, fräscht, vegetariskt och jävligt gott!
Citera
2007-03-29, 23:58
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Falaffel smakar skit. Men i länken som trådskaparen postade ser det ju godare ut än där jag ätit det. Men jag föredrar ändå kebab alla gånger.
Ungefär som att säga att köttbullar eller paj smakar skit. Det beror på hur man gör dem och vad man stoppar i. Jag är inte mycket för fulfalafel från turken men i Dubai fick jag falafel som var fantastiskt god.

Om det finns någon marknad för en franshisekedja med vegoturkar vet jag inte. Det låter inte knäppare än en massa andra saker som fungerar så varför inte?
Citera
2007-03-30, 00:20
Medlem
Ah,skulle kunna leva på falafel...
Ska för övrigt packa mitt pick o pack o dra till Amsterdam i maj så jag får la kolla upp det där stället...

Låter annars som en dylik kedja skulle bli fint mot alla kötthak som folk frossar i sig sina hamburgare i nuläget...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in