I malmö är falafeln ganska utbredd, finns falafelhak på varje hörn nästan. 15 spänn för en falle är helt okej för mängden mat man får, och det är rätt gott.
Däremot är malmöfalafeln ganska försiktigt kryddad, och smakar inte så mycket. Jag käkade falafel på nåt godtyckligt ställe parallellt med Friedrichstrasse i Berlin, det var mycket godare.
Maozfalafflarna är inte så kryddiga heller vad jag kommer ihåg, dock fanns roliga tillbehör som hade lite mer sting. Jag tycker att tråden är jättebefogad, varför finns inga falaffelfranchise i Sverige?
Men vad är Maozkonceptet? Få i personalen och folk gör allt själv på mycket liten yta, typ? Sen ser man genom fingrarna på folk som tar igen av salladen när de ätit upp den, vilket borgar lite för snyltklientelet.
Frågan är väl om konceptet funkat i Sverige? Vad skulle en falaffel kosta, 30spänn? Tror inte ens att det riktigt hade gått ihop, visst är det väl nästan gratis att fritera falafflar men alla de där tillbehören går nog på en och annan krona.
Men more power to ya! Maoz hade varit en rejäl tillgång för svensk snabbmatskultur.
Ingenstans i Sverige är falafel så vanligt som i Malmö. Det kostar en tredjedel så mycket som på många andra orter, och finns tillgängligt i stort sett överallt. Denna dokumentären kollar in en av alla falafelställen, Jalla Jalla på Bergsgatan, och intervjuar såväl personal som kunder
Någon som käkat på Maoz falafel?
När jag var i Amsterdam käkade jag där flera gånger. bästa falafel jag ätit.
Man får några nyfriterade falafelbollar i ett pitabröd och sen får man ta fritt från en salladsbuffé och valfria dressingar. Billigt och fräscht. Det är tydligen en franchisekedja numera så kanske någon här kan ta sig i kragen och starta upp en i Sverige.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!