2007-03-29, 13:07
Medlem
countingcrowss avatar
Vad tror ni har gått sönder?

Han har precis köpt nytt grafikkort och resten e vell högst 3 år gammalt.

Virus? eller har datorn gjort sitt?
Citera
2007-03-29, 13:26
Medlem
Fresh milks avatar
HAr nog med mjukvaran att göra om det är så att alla drivisar är OK!

Omformaterat på sistonde? Sen kanske du kan vara lite mer dataljrik vad det gäller förklaringen av problemet! Om jag frågan, min dator piper så vet ingen svaret, jag måste ge lite mer fakta! OK? Bra! Bara ett tips för framtiden!
Citera
2007-03-29, 13:34
Medlem
...

kan vara så att hans nätagg inte klarar att leverera ström till det nya grafikkortet också.
Citera
2007-03-29, 14:22
Medlem
countingcrowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fresh milk
HAr nog med mjukvaran att göra om det är så att alla drivisar är OK!

Omformaterat på sistonde? Sen kanske du kan vara lite mer dataljrik vad det gäller förklaringen av problemet! Om jag frågan, min dator piper så vet ingen svaret, jag måste ge lite mer fakta! OK? Bra! Bara ett tips för framtiden!

Han får inte igång datorn alls, de har hållt på då o då men idag så slutade den andas helt..kommer bara till windowsXp shiten.

Så mjukvara är det inte och han har formaterat ganska mycket sista tiden.
Citera
2007-03-29, 14:22
Medlem
countingcrowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nih
kan vara så att hans nätagg inte klarar att leverera ström till det nya grafikkortet också.

Han har provat koppla ur Cdrom, dvdbrännare osv så de e inte nätagg.
Citera
2007-03-29, 15:50
Medlem
Fresh milks avatar
Din rubrik anyder att han kommer in i windows, då startar den om, om det är felaktig, gör om rubriken! Kommer han inte in i datorn alls, och det inte är mjukvaran som du säger, är det nått som är fel ja...Bara att byta ut en del i taget/koppla ur det som går att koppla ur och se var felet ligger!
Citera
2007-03-29, 16:00
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countingcrows
Han har provat koppla ur Cdrom, dvdbrännare osv så de e inte nätagg.

Har han testat att trycka i det gamla grafikkortet igen och kolla om det funkar?

En grej man lätt missar på moderna grafikkort är att AGP-porten inte orkar leverera all ström korten behöver, så det brukar finnas en molexkontakt nånstans på kortet för extra strömförsörjning. Kolla så det inte är nåt sånt ni missat bara..
Citera
2007-03-29, 16:02
Medlem
Freddalfs avatar
spontan gissning är att moderkortet håller på att ge sig. har vart med om det förut. händer ganska lätt med billiga moderkort. se till att byta innan moderkorten som passar med processor och minnen försvinner. den generationen håller på att försvinna helt.
Citera
2007-03-29, 16:39
Medlem
Kan vara så att det är mjukvara och att han får en blåskärm.

Testa att starta datorn i felsäkert läge. Vet du hur man gör?

Tryck F8 några gånger under uppstart. Välj starta datorn i felsäkert läge.
Om datorn startar då är det mest troligen mjukvara.

Gå in i systemegenskaper och inaktivera automatisk omstart vid systemfel.
Starta om maskinen och kolla i C:\Windows\minidump. Här finner du en hel del info om vad som hänt.

Orkar nog inte gå in på det mer djupgående men du kan finna hjälp denna sida: http://support.microsoft.com/kb/315263/sv

Om datorn inte startar i felsäkrt läge finns risken för hårdvarufel. Mest troligt minnen. Finns två minnen? Testa starta med bara ett minne. Eller testa minnen från ett annat system.

Om det vore fel på moderkort eller cpu så borde inte datorn komma så långt utan skulle stanna i POST.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in