• 1
  • 2
2007-03-28, 23:25
Medlem
troböds avatar
Jag anser att färsk ananas är bland det godaste som går att förtära, alla kategorier. Problemet är ju bara det att när man tryckt i sig en viss mängd så smärtar det nått sanslöst i käften av fruktsyran. Det kan hålla i sig i flera dagar och munnen känns som den vore i brand. Finns det något sätt att avhjälpa detta fenomen? Kan man eventuellt dricka något till som neutraliserar syran?
Citera
2007-03-29, 00:55
Medlem
Y0dAs avatar
Det är inget jag har haft problem med, ananas är väl rätt milt? Men nu älskar jag ju iofs sura grejer så min mun har nog vant sig. Käkade t.ex. fyra lime förut när jag satt och glodde på poker.

OT: Någon mer än jag som tycker att rubriken passar ännu bättre i sex och samlevnadsforumet?
Citera
2007-03-29, 01:15
Medlem
Har också precis samma problem. Hela käften är helt sargad efter intag av denna frukt och desvärre är jag också mycket förtjust i den. Har tyvärr löst problemet på så vis genom att inte äta färsk ananas över huvud taget. Är också tacksam för nått tips...
Citera
2007-03-29, 01:29
Medlem
Cyberbusens avatar
Pröva med samarin efteråt. Det är ju basiskt och till för att neutralisera magsyran.
Citera
2007-03-29, 01:34
Medlem
småsurs avatar
Inne i munnen? det är väll på läpparna och runt munnen det kan bränna en aning, käka försiktigt/kladda inte så funkar det hur bra som helst.
Citera
2007-03-29, 01:35
Medlem
LadyTieras avatar
det fräter på köttet, därför kan man möra köätt i annanas
Citera
2007-03-29, 01:38
Medlem
karma chamelions avatar
testa att dricka mjolk
Citera
2007-03-29, 09:39
Medlem
Lägg ananasen i en bunke iskallt vatten och tillsätt ett kryddmått eller så salt och låt ligga i en kvart-halvtimme. Efter det kan du glufsa i dig hur mycket ananas som helst utan att munhålan imploderar. Det funkar, jag lovar.
Citera
2007-03-29, 14:31
Medlem
Grårävs avatar
Det är inte syran i ananasen som gör att det bränner och svider i munnen, utan ett enzym som bryter ner protein. Därav smärtan.
Fungerar utmärkt att möra kött genom att ha med ananas som ingrediens i marinaden.
Citera
2007-03-29, 14:32
Medlem
buttplugg666s avatar
Man kan komma runt smärtan genom att gnida in tandköttet med vitt vaselin innan man äter sin ananas.
Citera
2007-03-29, 16:42
Medlem
m0gs avatar
Vill minnas att vi pratade om det på högstadiekemin, och att enzymet ifråga bryts ned om man kör den i mikron.
Visserligen är det inte längre helt färsk ananas, men det räddar iaf tandköttet.
Citera
2007-03-29, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gråräv
Det är inte syran i ananasen som gör att det bränner och svider i munnen, utan ett enzym som bryter ner protein. Därav smärtan.
Fungerar utmärkt att möra kött genom att ha med ananas som ingrediens i marinaden.
Samma sak med mango, om jag inte minns helt fel?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in