• 1
  • 2
2007-03-28, 20:38
Medlem
rasmusens avatar
Hej!

Jag undrar ifall det finns t.ex emulatorer eller dyl. så jag kan installera exe filer? Nämnligen så att jag vill installera Pc suite på min macbook till min mobil för att kunna föra över låtar, dock är det ju en exe fil..

Tack på förhand!

... jag har sökt faktiskt, men fick inget riktigt svar..
Citera
2007-03-28, 20:49
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rasmusen
Hej!

Jag undrar ifall det finns t.ex emulatorer eller dyl. så jag kan installera exe filer? Nämnligen så att jag vill installera Pc suite på min macbook till min mobil för att kunna föra över låtar, dock är det ju en exe fil..

Tack på förhand!

... jag har sökt faktiskt, men fick inget riktigt svar..

Har en intel-mac så är Parallell Desktop att rekommendera, för PPC-macar så är, om jag inte missat något på senare år, Virtual PC ett alternativ om än det bästa.
Citera
2007-03-28, 20:51
Medlem
Pröva CrossOver.
Citera
2007-03-28, 20:58
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannordholm
Pröva CrossOver.

Men tittar man på antalet program som Crossover officiellt hanterar så är de inte så många, 5 st, och de som stöds inofficiellt, och som är testade, är ju inte överdrivet många. Mao så är det lite mer av en chansning med detta program.
Citera
2007-03-29, 09:12
Medlem
rasmusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Har en intel-mac så är Parallell Desktop att rekommendera, för PPC-macar så är, om jag inte missat något på senare år, Virtual PC ett alternativ om än det bästa.

Tack för tipset! Hur fungerar Parallel Desktop, är det så att man byter mellan OSX och windows?
Citera
2007-03-29, 12:03
Medlem
clas_ohlssons avatar
Citat:
Tack för tipset! Hur fungerar Parallel Desktop, är det så att man byter mellan OSX och windows?

Först, har du en dator med INTEL-processor?

OM du har:

Så finns det både Crossover, Pararell Desktop samt APples Boot-Camp.

Pararells fungerar så att du har och öppnar programen i Finder som om det vore ett Mac-program.

Crossover så har man ett eget fönster för Windows har jag för mig som VirtualPC om jag inte misstar mig?

Apple Boot Camp gör att du kan starta om i Windows. Dvs. starta om i Windows och installera det. Dvs. datorn blir då en riktig "PC" och utnyttjat allt till max.
Citera
2007-04-03, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clas_ohlsson
Pararells fungerar så att du har och öppnar programen i Finder som om det vore ett Mac-program.

Crossover så har man ett eget fönster för Windows har jag för mig som VirtualPC om jag inte misstar mig?

Nja. Parallels är en virtuell maskin, vilken du installerar ett annat OS i, exempelvis windows eller linux. Det har stöd för det du säger; starta program direkt i finder.Detta kräver dock en windows-licens av något slag, och en installation i den virtuella maskinen. Parallels gör mao att du kan köra två OS parallellt.

Crossover däremot- har ett begränsat stöd för program - men gör det möjligt att köra windowsprogram direkt utan någon windowsinstallation.
Citera
2007-04-03, 09:40
Bannlyst
Citat:
....installera Pc suite på min macbook.....

Citat:
Ursprungligen postat av clas_ohlsson
Först, har du en dator med INTEL-processor?

Säg en macbook som inte har intel-processor?
Citera
2007-04-03, 09:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elamite
Nja. Parallels är en virtuell maskin, vilken du installerar ett annat OS i, exempelvis windows eller linux. Det har stöd för det du säger; starta program direkt i finder.Detta kräver dock en windows-licens av något slag, och en installation i den virtuella maskinen. Parallels gör mao att du kan köra två OS parallellt.

Crossover däremot- har ett begränsat stöd för program - men gör det möjligt att köra windowsprogram direkt utan någon windowsinstallation.

Som jag fattade det menade han att med Paralellels installerat (inkl win) så kan man köra win programmen "direkt" i osx .. Finns ju en funktion så att man kan köra win program direkt under osx, utan att behöva byta från osx till xp .
Citera
2007-04-03, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xami
Som jag fattade det menade han att med Paralellels installerat (inkl win) så kan man köra win programmen "direkt" i osx .. Finns ju en funktion så att man kan köra win program direkt under osx, utan att behöva byta från osx till xp .

Jo, fast han hade vänt lite på det ändå. Det är snarare parallels som är likt Virtual PC, inte Crossover. Men visst. Parallels har numera den funktionen också. Men vad jag vet krävs då en windowsinstallation, till skillnad från Crossover.
Citera
2007-04-03, 23:06
Medlem
Den funktionen ni tänker på i Parallels handlar mest bara om att Parallels gör skrivbordet i Windows transparent så att man ser Macvärlden genom alla Windows program. Du måste fortfarande ha hela din virtuella maskin igång, samt köra programmen däri, inte som med Crossover då du kör programmen för sig (nästan).
Citera
2007-04-04, 10:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elamite
Men vad jag vet krävs då en windowsinstallation, till skillnad från Crossover.

Jag vet, därför jag skrev "inkl win"

Citat:
Ursprungligen postat av Ibis
Den funktionen ni tänker på i Parallels handlar mest bara om att Parallels gör skrivbordet i Windows transparent så att man ser Macvärlden genom alla Windows program. Du måste fortfarande ha hela din virtuella maskin igång, samt köra programmen däri.

Det var det jag försökte få fram, fast jag uttryckte mig bara väldigt dåligt ^^
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in