2007-03-29, 17:42
Medlem
fiskespös avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Bismillah

Jag har redan gjort det. Islam har tva typer av LEGALA aktenskap, monogamt och polygamt. Och sex har man saledes inom aktenskapet. Men naturligtvis inte med fruarna samtidigt, om det finns flera i aktenskapet, som en del lustikurrar fatt for sig.

Om man har fyra fruar, räknas det som ett äktenskap då?
Citera
2007-03-29, 17:45
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av fiskespö
Om man har fyra fruar, räknas det som ett äktenskap då?
Ja da ar det ett polygamt aktenskap.
Citera
2007-03-29, 18:13
Medlem
fiskespös avatar
Citat:
Bismillah

Ja, för mannen. Hur är det för kvinnan, är hennes äktenskap bara med mannen eller är hon gift med tre andra kvinnor?
Citera
2007-03-29, 21:42
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Vi pratar inte om samma sak. I den kyrkliga eller borgerliga vigseln (har kan det finnas alternativ att valja pa vad man nu sager.... ) men det gar ut pa att uttala det infor vittnen att man ska leva samman tills nagon av parterna dor. Jag skulle inte kunna uttala nagot sadant. For det ar nagot som jag inte skulle kunna sta for. Ett lofte ar bindande for mig och HUR ska man kunna veta att man lever samman tills en dor?
Jag vet inte vad du tror men en muslimsk man och fru talar ocksa med varandra... Sa man har ju redan fore sjalva det officiella bekraftandet kommit overens om att man vill leva sitt liv tillsammans. Resten ar bara en formalitet.

Man behöver inte säga det inför några vittnen förutom en själva och prästen som viger en, min mor och far gifte sig trots att min far är ateist och de hade bara en katolsk präst som gick hem till dem och vigde dem. Inget stort bröllop eller liknande.

Citat:
Det tar jag inte for omojligt, men a andra sidan sa ar det ett kulturellt fenomen och star i strid mot Islams laror.

Kulturellt fenomen? Jag har då aldrig hört något om en enda kristen arab som fått utstå sånt. Inte heller någon zoroastrisk iranie som fått utstå sådant.

Citat:
Vilket kanner du skulle vara viktigast for dig - skulle du foredra att katolsk lag hade foretrade framfor svensk lag - alltsa for din egen del? Om ja - varfor?

Vilken otroligt löjlig fråga, det har i övrigt inget med saken att göra. Och för det andra existerar inga katolska religiösa lagar, alla lagar som rådde förr var satta efter vad kungarna i diverse områden tyckte. Att abort osv skulle vara förbjuden var bara något kungarna godkände efter deras kristna tro. Vatikanstaten kan man knappt kalla land då de varken har industri, egen valuta eller liknande utan det som drabbar Rom drabbar Vatikanen.

Men för att svara på din fråga; Jag föredrar sekulaiserad lag framför vilken religiös lag som helst.

Citat:
Jag ser personligen inget problem med det. Skulle jag som kvinna daremot inte ha ratt att ta ut skilsmassa vore laget ett annat, men sa ar det inte.

Så det är alltså inget fel med att kvinnan har svårare att skilja sig än mannen? Skulle inte kvinna och man vara jämlika och ha samma rättigheter?
Citera
2007-03-29, 21:58
Bannlyst
Citat:
Vad du vägrar förstå är att polygami inte handlar om att vara trogen, sin fru. Det går praktiskt taget ut på att knulla andra.
Citera
2007-03-30, 00:56
Medlem
Bismillah

Citat:
Ja, för mannen. Hur är det för kvinnan, är hennes äktenskap bara med mannen eller är hon gift med tre andra kvinnor?
Den man ar gift med har man ett sexuellt forhallande med, och da homosexualitet inte ar tillatet i Islam sa hade du latt kunnat rakna ut hur det hanger ihop.
Citera
2007-03-30, 01:07
Medlem
Bismillah

Krappfiskarn

Citat:
Man behöver inte säga det inför några vittnen förutom en själva och prästen som viger en, min mor och far gifte sig trots att min far är ateist och de hade bara en katolsk präst som gick hem till dem och vigde dem. Inget stort bröllop eller liknande.
En del kristna praster/pastorer viger inte par om inte bada ar kristna. Galler inte det katoliker?

Citat:
Vilken otroligt löjlig fråga, det har i övrigt inget med saken att göra. Och för det andra existerar inga katolska religiösa lagar, alla lagar som rådde förr var satta efter vad kungarna i diverse områden tyckte. Att abort osv skulle vara förbjuden var bara något kungarna godkände efter deras kristna tro. Vatikanstaten kan man knappt kalla land då de varken har industri, egen valuta eller liknande utan det som drabbar Rom drabbar Vatikanen.
Ja du far ursakta att jag staller lojliga fragor. Vet du hur mycket fragor jag fatt hitills och jag har faktiskt aldrig sagt att de ar lojliga vad jag kan paminna mig, for vem ar jag att doma hur andra tanker och funderar? Men beratta garna vilka fragor du tycker ar ok att fa och vilka som jag bor avhalla sig ifran. Sa slipper vi tramsa.

Det var du som namnde katolsk lag for ovrigt och jag tyckte det var intressant i sammanhanget.

Citat:
Så det är alltså inget fel med att kvinnan har svårare att skilja sig än mannen? Skulle inte kvinna och man vara jämlika och ha samma rättigheter.
Att skiljas ar en rattighet for bada.
Lat mig ta en jamforelse. Man har plikt att ga till mosken och be varje bon, det har inte kvinnor. Tycker du inte att det ar orattvist att inte ocksa kvinnorna maste ga varje bon? Har aldrig hort en muslimsk man ens reflektera over den 'orattvisan'. Mannen har skagg som dom inte kan ta av sig nar dom sover, vi kvinnor har hijab som vi tar av nar vi kommer in i vart hem. Varfor aberopar du inte 'ojamstalldheten' har da?
Citera
2007-03-30, 01:09
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av GayMan
Vad du vägrar förstå är att polygami inte handlar om att vara trogen, sin fru. Det går praktiskt taget ut på att knulla andra.
Sa ser inte jag det. Aktenskap handlar om mycket mera an det. Dina tankar far sta for dig.
Citera
2007-03-30, 02:24
Medlem
fiskespös avatar
Citat:
Bismillah

Den man ar gift med har man ett sexuellt forhallande med, och da homosexualitet inte ar tillatet i Islam sa hade du latt kunnat rakna ut hur det hanger ihop.

Men vem har tagit upp homosexualitet? Du verkar inte vilja förstå vad jag frågar. Du säger ju att kvinnan inte är gift med dom andra kvinnorna, det betyder att när mannen har sex med någon av dom andra fruarna så är han otrogen i äktenskapet mot burka(tjejen i mitt exempel). Kan du svara på det och sluta ta upp annat.
Citera
2007-03-30, 07:35
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
En del kristna praster/pastorer viger inte par om inte bada ar kristna. Galler inte det katoliker?

Det har jag aldrig någonsin hört, det enda prästen ens har tillåtelse är att varna paret om att deras framtida barn kan ha jobbigt att växa upp i en tvåreligionsfamilj.

Citat:
Ja du far ursakta att jag staller lojliga fragor. Vet du hur mycket fragor jag fatt hitills och jag har faktiskt aldrig sagt att de ar lojliga vad jag kan paminna mig, for vem ar jag att doma hur andra tanker och funderar? Men beratta garna vilka fragor du tycker ar ok att fa och vilka som jag bor avhalla sig ifran. Sa slipper vi tramsa.

Jag skrev bara att jag tyckte frågan var otroligt löjlig då den inte ens behandlar ämnet, men jag besvarade din fråga gott och väl.

Citat:
Det var du som namnde katolsk lag for ovrigt och jag tyckte det var intressant i sammanhanget.

Det var du som tog upp om jag föredrar katolsk lag (som jag aldrig hört talas om, känner bara till torahlagarna och sharialagarna) och sekualiserad lag.

Citat:
Att skiljas ar en rattighet for bada.
Lat mig ta en jamforelse. Man har plikt att ga till mosken och be varje bon, det har inte kvinnor. Tycker du inte att det ar orattvist att inte ocksa kvinnorna maste ga varje bon? Har aldrig hort en muslimsk man ens reflektera over den 'orattvisan'. Mannen har skagg som dom inte kan ta av sig nar dom sover, vi kvinnor har hijab som vi tar av nar vi kommer in i vart hem. Varfor aberopar du inte 'ojamstalldheten' har da?

Ja det tycker jag är orättvist för vad gällande religion ska båda ha likadana rättigheter och skyldigheter inför gud om det ska vara jämställdt. Varför jag inte göra det? För att det inte har med saken att göra då det nu behandlas om skilsmässa, vilket helt klart ligger i mannens favör. Mannen verkar inte ens behöva ha en bra anledning till att skiljas medan kvinnan troligen behöver ursäkt att hennes man typ brottsling eller något och då behöver hon bevis.
Citera
2007-03-30, 14:54
Medlem
Bismillah

Citat:
Men vem har tagit upp homosexualitet? Du verkar inte vilja förstå vad jag frågar. Du säger ju att kvinnan inte är gift med dom andra kvinnorna, det betyder att när mannen har sex med någon av dom andra fruarna så är han otrogen i äktenskapet mot burka(tjejen i mitt exempel). Kan du svara på det och sluta ta upp annat.
Det ar inte sa konstigt eftersom du vill fa det till att fruarna ar gifta med varandra och de som ar gifta med varandra har sex med varandra - darav slutsatsen att din 'teori' ar lite val fantasifull.

Sa i ett mongamt aktenskap om man har sex utanfor det sa ar det aktenskapsbrott/otrohet. Och i ett polygamt aktenskap om man har sex utanfor det sa ar det aktenskapsbrott/otrohet.
Citera
2007-03-30, 15:04
Medlem
Bismillah

Krappfiskarn

Citat:
Det har jag aldrig någonsin hört, det enda prästen ens har tillåtelse är att varna paret om att deras framtida barn kan ha jobbigt att växa upp i en tvåreligionsfamilj.
Naval det ar vad jag hort darfor undrade om jag det var lika overlag bland kristna grupperingar. Om jag inte miss fel sa var det inte alla praster/pastorer som hoppade hogt av gladje nar prins Charles skulle gifta om sig....Sa det verkar ha nagot med just omgifte att gora som ar kruxet. Som jag forstatt det.

Citat:
Jag skrev bara att jag tyckte frågan var otroligt löjlig då den inte ens behandlar ämnet, men jag besvarade din fråga gott och väl.
Tack sa mycket.

Citat:
Ja det tycker jag är orättvist för vad gällande religion ska båda ha likadana rättigheter och skyldigheter inför gud om det ska vara jämställdt. Varför jag inte göra det? För att det inte har med saken att göra då det nu behandlas om skilsmässa, vilket helt klart ligger i mannens favör. Mannen verkar inte ens behöva ha en bra anledning till att skiljas medan kvinnan troligen behöver ursäkt att hennes man typ brottsling eller något och då behöver hon bevis.
Som jag sa skulle kvinnan inte ha ratt att ta ut skilsmassa vore laget ett annat. Sa ar inte fallet.

Eller att hon kan arvas fran en avliden bror till en levande bror som en vara, som finns namnt i Bibeln och att inte en kvinna kan arva en man - det ar ju ojamlikt. Men sa tur ar finns inte den rattvisan/orattvisan i Islam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in