2007-03-29, 08:46
Medlem
Krappfiskarns avatar
En fråga väntar dock på att bli besvarad; Lovar man evig trohet till sin fru vid giftemålet? T.ex. "Until death do us part"?
Citera
2007-03-29, 12:27
Medlem
Bismillah

Fiskespo

Citat:
Öhh Okeej?? Tack för svaret på frågan som jag inte ställde...
Sa uppfattade jag din fraga och svarade utifran det. Da far du forklara tydligare om du inte vill bli missforstadd.

Citat:
Kan du istället svara på frågan som jag ställde. Kan förklara det lite tydligare.

Ex-------------
Jag är gift med Burkah.

Jag är också gift med Khadija, Fatima och Mulla.

När jag har sex med Burkah så är det ju inom äktenskapet med Burkah. Men inte med dom övriga. Så då är ju jag otrogen mot mina andra stackars fruar.

Eller hur? Du säger att det är inom äktenskapet. Ja, inom äktenskapet med Burkah. Men jag har tre andra fruar jag har varit otrogen mot..
Nej du ar inte otrogen. Det ar du som tycker det, men det ar din asikt, och fragar du vad ISLAM sager, vilket borde vara vad du ar ute efter inte sant? sa ar du inte otrogen.
Citera
2007-03-29, 12:32
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
En fråga väntar dock på att bli besvarad; Lovar man evig trohet till sin fru vid giftemålet? T.ex. "Until death do us part"?
Man kan inte lova nagot som man inte vet. Vi kan inte se in i framtiden. Sa det ar lite orealistiskt.

Det viktiga ar att inte tillampa tidsbestamda aktenskap som var tillatet en viss tid i Islams begynnelse. Utan att niyyah (avsikten) ar att leva samman livet igenom.

MEN vi ar bara manniskor sa har finns aven medtaget ATT vi kan misslyckas och da kan vi skilja oss. Darfor ar skilsmassa tillatet i Islam. Och det ar bra att gifta om sig, da vi inte ar amnade att leva ensamma eftersom vi har skapats for att leva samman med en annan manniska av det motsatta konet.
Citera
2007-03-29, 12:36
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Man kan inte lova nagot som man inte vet. Vi kan inte se in i framtiden. Sa det ar lite orealistiskt.

Inte vet? När man gifter sig så är förutsättningen att man ska leva med varandra resten av sitt liv (om man inte har det som förutsättning vet jag inte ens varför man gifter sig.)

Citat:
Det viktiga ar att inte tillampa tidsbestamda aktenskap som var tillatet en viss tid i Islams begynnelse. Utan att niyyah (avsikten) ar att leva samman livet igenom.

Och att lova trohet inför varandra är en av avsikterna för äktenskapet.

Citat:
MEN vi ar bara manniskor sa har finns aven medtaget ATT vi kan misslyckas och da kan vi skilja oss. Darfor ar skilsmassa tillatet i Islam. Och det ar bra att gifta om sig, da vi inte ar amnade att leva ensamma eftersom vi har skapats for att leva samman med en annan manniska av det motsatta konet.

Så det är därför en man kan skilja sig så lätt enligt Islam och gifta om sig om och om igen. Nej äktenskap är mellan två personer som älskar varandra och äktenskapet är något heligt, fungerar det inte ja då får man ta och se igenom och lösa det som inte fungerar så båda parterna blir nöjda. Fungerar inte det ja då får man skilja sig helt enkelt men skilsmässa ska inte vara så lätt som det är för mannen i Islam.
Citera
2007-03-29, 13:01
Medlem
Bismillah

Krappfiskarn

Citat:
Inte vet? När man gifter sig så är förutsättningen att man ska leva med varandra resten av sitt liv (om man inte har det som förutsättning vet jag inte ens varför man gifter sig.)
Precis, vet inte. Hur kan vi VETA? Jag skrev redan att det handlar om niyyah (avsikt) att leva med nagon resten av sitt liv. Du uttalar det med din mun infor en prast/pastor, jag med mitt hjarta. Det ar niyyah i Islam, att gora saker och ting utifran sitt hjarta.

Sa vi har sakert samma installning till aktenskap, det ar for livet. Men jag kan inte veta nagot som ligger i framtiden och vi ar inte tvungna att leva samman med en manniska som vi kanske mar daligt av att se varje dag, istallet for att leva under karleksfulla forhallanden. Da kan vi bli befriade genom att skiljas. Och borja om pa nytt.

Citat:
Och att lova trohet inför varandra är en av avsikterna för äktenskapet.
Absolut, vi ar helt overrens om detta.

Citat:
Så det är därför en man kan skilja sig så lätt enligt Islam och gifta om sig om och om igen. Nej äktenskap är mellan två personer som älskar varandra och äktenskapet är något heligt, fungerar det inte ja då får man ta och se igenom och lösa det som inte fungerar så båda parterna blir nöjda. Fungerar inte det ja då får man skilja sig helt enkelt men skilsmässa ska inte vara så lätt som det är för mannen i Islam.
Det ar inte latt att skilja sig, det ar ett mycket svart beslut och en sista utvag. Jamfor garna skilsmassostatistik, det har varit uppe har pa FB tidigare i Sverige som anses vara ett kristet/sekulariserat land (beroende pa vem man fragar) ar upp i over 60 procent skilsmassor. Det ar valdigt manga procent ar det inte? Alltsa kan aven kristna/sekulariserade misslyckas.

Och vad hander om du skiljer dig (ar en hypotetisk fraga, ma det inte handa utan att Gud valsignar ditt aktenskap) och du vill gifta om dig? Jesus frid vare over honom talade om hur den ses pa som gifter om sig, aktenskapsforbrytare. Det ar knappast upplagt for omgifte. Det finns val aven, vet inte om det ar katoliker som anser att man aldrig ar skild (dvs for alltid bunden till den forste mannen/frun infor Gud) aven om man skiljer sig pa pappret? Aven om man gifter om sig? Har kan du garna ratta mig om jag har fel.

Det ar ett stort ansvar for den muslimske mannen nar han tar skilsmassa, obs det ska goras vid tre tillfallen och med forfluten tid emellan, eftersom allt vi gor noteras. Och skulle han skilja sig av oratta orsaker sa blir det som en 'black om foten' for honom i framtiden.
Citera
2007-03-29, 14:12
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Precis, vet inte. Hur kan vi VETA? Jag skrev redan att det handlar om niyyah (avsikt) att leva med nagon resten av sitt liv. Du uttalar det med din mun infor en prast/pastor, jag med mitt hjarta. Det ar niyyah i Islam, att gora saker och ting utifran sitt hjarta.

Jag uttalar det jag menar eftersom då får min partner det bekräftat vad jag lovar. Att säga "Jag har sagt det med hjärtat" är inte något trovärdigt, att säga både med hjärta och hjärna och till sin partner ögon mot ögon ger bättre trovärdighet, det tror jag alla är överens om.

Citat:
Det ar inte latt att skilja sig, det ar ett mycket svart beslut och en sista utvag. Jamfor garna skilsmassostatistik, det har varit uppe har pa FB tidigare i Sverige som anses vara ett kristet/sekulariserat land (beroende pa vem man fragar) ar upp i over 60 procent skilsmassor. Det ar valdigt manga procent ar det inte? Alltsa kan aven kristna/sekulariserade misslyckas
.

I många islamska länder så riskerar kvinnan förföljelse och hot från sin egna familj om hon skiljer sig. Det anses vara kränkande mot familjens heder.

Citat:
Och vad hander om du skiljer dig (ar en hypotetisk fraga, ma det inte handa utan att Gud valsignar ditt aktenskap) och du vill gifta om dig? Jesus frid vare over honom talade om hur den ses pa som gifter om sig, aktenskapsforbrytare. Det ar knappast upplagt for omgifte. Det finns val aven, vet inte om det ar katoliker som anser att man aldrig ar skild (dvs for alltid bunden till den forste mannen/frun infor Gud) aven om man skiljer sig pa pappret? Aven om man gifter om sig? Har kan du garna ratta mig om jag har fel.

Jag har valt att inte infria sakramentet giftemål så en hypotetisk fråga ställd mot mig är omöjlig.

För att ett katolskt giftemål ska vara gällande i ett katolskt land (idag finns det inga länder som styrs av katolska lagar förutom Vatikanstaten) så måste en präst ge sitt godkännande. I Sverige gäller svensk lag och alltså; Gifter man sig i Sverige (oavsett religion) och skiljer sig i Sverige enligt svensk lagstiftning så gäller skilsmässan.

Citat:
Det ar ett stort ansvar for den muslimske mannen nar han tar skilsmassa, obs det ska goras vid tre tillfallen och med forfluten tid emellan, eftersom allt vi gor noteras. Och skulle han skilja sig av oratta orsaker sa blir det som en 'black om foten' for honom i framtiden.

Där är skillnaden; Han kan enkelt skilja sig medan kvinnan måste gå till shariadomstol och ge goda orsaker till skilsmässan. Mannen behöver bara säga "jag förskjuter dig" tre gånger så vips är de skilda.
Citera
2007-03-29, 14:20
Medlem
Hanksters avatar
Ingen annan än jag som ser möjligheten att beta av ett bra antal kvinnor då man kan ha fyra åt gången och ens beslut att vilja skiljas inte prövas av någon instans?
Citera
2007-03-29, 15:00
Medlem
fiskespös avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Bismillah

Fiskespo

Sa uppfattade jag din fraga och svarade utifran det. Da far du forklara tydligare om du inte vill bli missforstadd.

Nej du ar inte otrogen. Det ar du som tycker det, men det ar din asikt, och fragar du vad ISLAM sager, vilket borde vara vad du ar ute efter inte sant? sa ar du inte otrogen.

JAg var väldigt tydlig innan också, ´men du missade nog att läsa alla inlägg. Men whatever.

Hur kan du bara säga "nej du är inte otrogen". Det är inte min åsikt att man är otrogen. Om man har sex med någon annan än sin fru så är man otrogen mot henne eller hur? Så om du ska komma och säga NEJ DET ÄR INTE SÅ , så kan du väl beskriva varför det inte är så istället. Gärna från islamkällor.
Citera
2007-03-29, 15:16
Medlem
JochenPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fightish
asså era fucking bönder,, va fan ska du gifta dig för om du ska vara otrogen!? vadå islam är inte logisk,, vad fattar du om logik din bonde,, om du är kristen så är dina böcker inte korrekta, dem talar emot varann,, om du är ateist åk till mecka! titta på dem flera miljoner människor som ber till kaba o fråga dig "har ALLA dem fel och jag rätt?" om du tycker att alla dem har fel så är jag dum som som tar denna diskussionen med dig,,

Vad är du för ett jävla skämt?

Till topic.

Får man vara otrogen mot sin fru inom islam?

Månggifte tillåts och uppmuntras inom islam. Då kan du alltså knulla runt mellan alla fyra fruarna. Skulle någon av dina fruar vara en sisådär nio år gammal så är det inga problem. Inshallah. Du får knulla på henne också. Allahu akbar!

Ett annat tecken på att Allah är stor och att du får spöa upp din fru. SÅ är det sagt, och så skall man göra!

Quran 4:34:

"Men are the maintainers of women because Allah has made some of them to excel others and because they spend out of their property; the good women are therefore obedient, guarding the unseen as Allah has guarded; and (as to) those on whose part you fear desertion, admonish them, and leave them alone in their sleeping places and beat them; then if they obey you, do not seek a way against them; surely Allah is High, Great."
Citera
2007-03-29, 17:12
Medlem
Bismillah

Krappfiskarn

Citat:
Jag uttalar det jag menar eftersom då får min partner det bekräftat vad jag lovar. Att säga "Jag har sagt det med hjärtat" är inte något trovärdigt, att säga både med hjärta och hjärna och till sin partner ögon mot ögon ger bättre trovärdighet, det tror jag alla är överens om.
Vi pratar inte om samma sak. I den kyrkliga eller borgerliga vigseln (har kan det finnas alternativ att valja pa vad man nu sager.... ) men det gar ut pa att uttala det infor vittnen att man ska leva samman tills nagon av parterna dor. Jag skulle inte kunna uttala nagot sadant. For det ar nagot som jag inte skulle kunna sta for. Ett lofte ar bindande for mig och HUR ska man kunna veta att man lever samman tills en dor?
Jag vet inte vad du tror men en muslimsk man och fru talar ocksa med varandra... Sa man har ju redan fore sjalva det officiella bekraftandet kommit overens om att man vill leva sitt liv tillsammans. Resten ar bara en formalitet.

Citat:
I många islamska länder så riskerar kvinnan förföljelse och hot från sin egna familj om hon skiljer sig. Det anses vara kränkande mot familjens heder.
Det tar jag inte for omojligt, men a andra sidan sa ar det ett kulturellt fenomen och star i strid mot Islams laror.

Citat:
Jag har valt att inte infria sakramentet giftemål så en hypotetisk fråga ställd mot mig är omöjlig.
Ok, men om det blir aktuellt sa kvarstar mina valgangsonskningar.

Citat:
För att ett katolskt giftemål ska vara gällande i ett katolskt land (idag finns det inga länder som styrs av katolska lagar förutom Vatikanstaten) så måste en präst ge sitt godkännande. I Sverige gäller svensk lag och alltså; Gifter man sig i Sverige (oavsett religion) och skiljer sig i Sverige enligt svensk lagstiftning så gäller skilsmässan.
Vilket kanner du skulle vara viktigast for dig - skulle du foredra att katolsk lag hade foretrade framfor svensk lag - alltsa for din egen del? Om ja - varfor?

Citat:
Där är skillnaden; Han kan enkelt skilja sig medan kvinnan måste gå till shariadomstol och ge goda orsaker till skilsmässan. Mannen behöver bara säga "jag förskjuter dig" tre gånger så vips är de skilda.
Jag ser personligen inget problem med det. Skulle jag som kvinna daremot inte ha ratt att ta ut skilsmassa vore laget ett annat, men sa ar det inte.
Citera
2007-03-29, 17:13
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av Hankster
Ingen annan än jag som ser möjligheten att beta av ett bra antal kvinnor då man kan ha fyra åt gången och ens beslut att vilja skiljas inte prövas av någon instans?
Du glommer att motparten dvs den blivande fru ocksa kan saga 'nej tack'.
Citera
2007-03-29, 17:15
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av fiskespö
JAg var väldigt tydlig innan också, ´men du missade nog att läsa alla inlägg. Men whatever.

Hur kan du bara säga "nej du är inte otrogen". Det är inte min åsikt att man är otrogen. Om man har sex med någon annan än sin fru så är man otrogen mot henne eller hur? Så om du ska komma och säga NEJ DET ÄR INTE SÅ , så kan du väl beskriva varför det inte är så istället. Gärna från islamkällor.
Jag har redan gjort det. Islam har tva typer av LEGALA aktenskap, monogamt och polygamt. Och sex har man saledes inom aktenskapet. Men naturligtvis inte med fruarna samtidigt, om det finns flera i aktenskapet, som en del lustikurrar fatt for sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in