2007-03-30, 18:12
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Naval det ar vad jag hort darfor undrade om jag det var lika overlag bland kristna grupperingar. Om jag inte miss fel sa var det inte alla praster/pastorer som hoppade hogt av gladje nar prins Charles skulle gifta om sig....Sa det verkar ha nagot med just omgifte att gora som ar kruxet. Som jag forstatt det.

Jag har svårt att se hur du kan få katolska kyrkan in i Prins Charles giftemål då Prins Charles av Wales är angliansk kristen, vilket Storbritannien varit istort sett sedan slutet av 1500-talet.

Citat:
Som jag sa skulle kvinnan inte ha ratt att ta ut skilsmassa vore laget ett annat. Sa ar inte fallet.

Så muslimska kvinnor har inte rätt att ta ut skilsmässor men muslimska män har det? Under milda förutsättningar vill säga..

Citat:
Eller att hon kan arvas fran en avliden bror till en levande bror som en vara, som finns namnt i Bibeln och att inte en kvinna kan arva en man - det ar ju ojamlikt. Men sa tur ar finns inte den rattvisan/orattvisan i Islam.

Hon kan, huruvida det står i moseböckerna eller någon annanstans vet jag ej. Men jag ser inte hur du får in det i kristna lagar eller europeiska lagar, det finns ej heller i Israel så jag vet inte ens vad det har med saken att göra. Koranen har jag inte ens tagit upp. Jag ser det som ett försök för dig att slingra dig ut ur det att män i Islam kan ta ut skilsmässor hur de vill medan kvinnor inte kan det.
Citera
2007-03-30, 19:32
Medlem
Bismillah

Krappfiskarn

Citat:
Jag har svårt att se hur du kan få katolska kyrkan in i Prins Charles giftemål då Prins Charles av Wales är angliansk kristen, vilket Storbritannien varit istort sett sedan slutet av 1500-talet.
Dock var det en undran om flera kristna grupperingar foljer det Jesus fvoh sags ha sagt om omgifte och att det ses som aktenskapsbrott i vissa fall och att man aldrig kan skilja sig infor Gud, aven om man gor det pa pappret sa ar man fortfarande gift. Men da antar jag att katolska kyrkan har en annan hallning till det an vad anglikanska kyrkan har. Och DET var liksom min fraga....

Citat:
Så muslimska kvinnor har inte rätt att ta ut skilsmässor men muslimska män har det? Under milda förutsättningar vill säga..
Muslimska kvinnor har precis som mannen ratt att ta ut skilsmassa.

Citat:
...Jag ser det som ett försök för dig att slingra dig ut ur det att män i Islam kan ta ut skilsmässor hur de vill medan kvinnor inte kan det.
For mig ar personligen inte sattet relevant utan det ar handlingen/mojligheten som ar det.
Citera
2007-03-30, 19:39
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Dock var det en undran om flera kristna grupperingar foljer det Jesus fvoh sags ha sagt om omgifte och att det ses som aktenskapsbrott i vissa fall och att man aldrig kan skilja sig infor Gud, aven om man gor det pa pappret sa ar man fortfarande gift. Men da antar jag att katolska kyrkan har en annan hallning till det an vad anglikanska kyrkan har. Och DET var liksom min fraga....

Vad andra kyrkosamfund anser kan jag inte ställa mig för eftersom jag inte tillhör de samfunden, lika mycket som du kan ställa dig för vad shiamuslimer och sufilister.

Det finns inte ett enda land i Europa där en skilsmässa som godkänts av en domstol inte är godkänd, katolska kyrkan har sagt att deras medlemmar är först och främst underställda lagarna i det land som de bor i. Katolska kyrkan har inte samma tankar som sharia att en skilsmässa mellan mussla 1 och mussla 2 inte är giltligt om den inte görs på muslimskt sätt.

I övrigt så förbjöd ingen präst eller något samfund Charles från att gifta om sig, utan en del präster yttrade bara sina åsikter om det.

Citat:
Muslimska kvinnor har precis som mannen ratt att ta ut skilsmassa.

Men inte på samma sätt, en muslimsk man behöver inte gå till shariadomstol för att få ut skilsmässa, det måste en kvinna göra. Varför?

Citat:
For mig ar personligen inte sattet relevant utan det ar handlingen/mojligheten som ar det.

Sättet är relevant då det försvårar för kvinnor och höjer upp männens rättigheter över kvinnornas. Att kunna skilja sig utan att gå till shariadomstol är en rättighet och den har inte kvinnor i sharia.
Citera
2007-04-01, 14:16
Medlem
fiskespös avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Bismillah

Det ar inte sa konstigt eftersom du vill fa det till att fruarna ar gifta med varandra och de som ar gifta med varandra har sex med varandra - darav slutsatsen att din 'teori' ar lite val fantasifull.

Sa i ett mongamt aktenskap om man har sex utanfor det sa ar det aktenskapsbrott/otrohet. Och i ett polygamt aktenskap om man har sex utanfor det sa ar det aktenskapsbrott/otrohet.

...Jag har fortfarande inte sagt något om homosexualitet. Men om du inte kan sluta diskutera det så kan du väl starta en ny tråd om det för det är OT i den här tråden.

Sen är jag förvånad över att du fortfarande inte förstått vad min poäng är. Men då du inte verkar vilja läsa mina tidigare exempel så ska jag göra det lite enklare för dig.

Du påstår att otrohet är helt förbjudet inom Islam. Jag har genom mitt lilla exempel visat hur en man, med tillåtelse från Islam, kan vara otrogen mot sin fru. När mannen har sex med en annan än sin fru Burkah så är han otrogen mot henne, punkt slut. Det spelar ingen roll om den andra han knullar är hans andra eller sjätte fru, han är fortfarande otrogen mot just BURKAH. Det är jättelätt att förstå.
Citera
2007-04-01, 16:16
Medlem
Bismillah

Krappfiskarn

Citat:
Men inte på samma sätt, en muslimsk man behöver inte gå till shariadomstol för att få ut skilsmässa, det måste en kvinna göra. Varför?
Kvinnor kanske ar mer kanslosamma och ibland 'sparar vi ur' vissa perioder och bor inte ta viktiga beslut just da. Och nu behover inte en enda kvinna ta at sig, det ar en personlig reflektion fran min sida.

Citat:
Sättet är relevant då det försvårar för kvinnor och höjer upp männens rättigheter över kvinnornas. Att kunna skilja sig utan att gå till shariadomstol är en rättighet och den har inte kvinnor i sharia.
Jag ser inga problem med det. Jag tycker det ar bra att fa lite 'distans' till ett sa viktigt beslut att ta och inte tvingas valja 'pa direkten'. Jag ser det som en fordel.
Citera
2007-04-01, 16:20
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av fiskespö
...Jag har fortfarande inte sagt något om homosexualitet. Men om du inte kan sluta diskutera det så kan du väl starta en ny tråd om det för det är OT i den här tråden.

Sen är jag förvånad över att du fortfarande inte förstått vad min poäng är. Men då du inte verkar vilja läsa mina tidigare exempel så ska jag göra det lite enklare för dig.

Du påstår att otrohet är helt förbjudet inom Islam. Jag har genom mitt lilla exempel visat hur en man, med tillåtelse från Islam, kan vara otrogen mot sin fru. När mannen har sex med en annan än sin fru Burkah så är han otrogen mot henne, punkt slut. Det spelar ingen roll om den andra han knullar är hans andra eller sjätte fru, han är fortfarande otrogen mot just BURKAH. Det är jättelätt att förstå.
Jag har forklarat men problemet ar att du inte forstar att monogamt och polygamt aktenskap ar detsamma i Islam. Du kan alltsa inte satta dig in i handlandet och darfor tycker du felet i forklarandet ligger hos mig, nar det egentligen ar du som inte har kapacitet att forsta det hela.

Man far inte ha sex stycken fruar som muslim, sa det var lite felaktigt.

Och aterigen - mannen ar inte otrogen mot sin andra fru. Da vi talar om ett polygamt aktenskap.
Inte om ett mongamt aktenskap med en alskarinna vid sidan om. Da skulle din division a andra sidan platsa bra.
Citera
2007-04-01, 16:34
Medlem
fiskespös avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Bismillah

Jag har forklarat men problemet ar att du inte forstar att monogamt och polygamt aktenskap ar detsamma i Islam. Du kan alltsa inte satta dig in i handlandet och darfor tycker du felet i forklarandet ligger hos mig, nar det egentligen ar du som inte har kapacitet att forsta det hela.

Man far inte ha sex stycken fruar som muslim, sa det var lite felaktigt.

Och aterigen - mannen ar inte otrogen mot sin andra fru. Da vi talar om ett polygamt aktenskap.
Inte om ett mongamt aktenskap med en alskarinna vid sidan om. Da skulle din division a andra sidan platsa bra.

Jo, det är ett polygamt äktenskap. Med mannen som grund. (som allt annat i Islam). Vad jag menar är att kvinnan fortfarande inte är gift med alla andra kvinnor, eller hur? Jag har skrivit det tidigare.. Hennes äktenskap är endast med mannen.

Varför får man inte ha sex stycken fruar när mohammed hade minst 11? Han är ju ingen riktig muslim.
Citera
2007-04-01, 23:10
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Kvinnor kanske ar mer kanslosamma och ibland 'sparar vi ur' vissa perioder och bor inte ta viktiga beslut just da. Och nu behover inte en enda kvinna ta at sig, det ar en personlig reflektion fran min sida.

Och män har större sexuell och primitiv drift i det att de söker sig till att idka sexuellt samlag och Islam kompenserar det genom att de både kan ha fyra fruar samtidigt och skilja sig hur enkelt som helst.

Både ditt och mitt resonemang där är föregånget tänkande för att kunna idka någon tävling som "killar är bäst, ingen protest." och "protesten försvann, tjejerna vann".

Citat:
Jag ser inga problem med det. Jag tycker det ar bra att fa lite 'distans' till ett sa viktigt beslut att ta och inte tvingas valja 'pa direkten'. Jag ser det som en fordel.

Det är ingen fördel, det är ett hån mot kvinnors rättigheter. Om det ska vara en fördel mot ett så viktigt beslut ska män ha lika svårt som kvinnor att skilja sig.
Citera
2014-11-30, 15:46
Bannlyst
fråga till muslimer angånde äktenskap.

varför är er bok så orättvist? varför detta hyckleri?

varför får män gifta sig med 4 kvinnor men kvinnor får bara gifta sig med 1 man?

varför får män ta vemsomhelst men kvinnor bara muslimska män?

blir ju bara problem för någon som mig som lever i största muslimska staden i sverige, minskat mitt utbud rejält. ni tar alla kvinnor.
Citera
2014-11-30, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gustavsson85
varför är er bok så orättvist? varför detta hyckleri?

varför får män gifta sig med 4 kvinnor men kvinnor får bara gifta sig med 1 man?

varför får män ta vemsomhelst men kvinnor bara muslimska män?

blir ju bara problem för någon som mig som lever i största muslimska staden i sverige, minskat mitt utbud rejält. ni tar alla kvinnor.

varför startar du upp trådar hela tiden ?

koranen är orättvis för att mannen har makten och kvinnor ingen makt.

Därför att männen är så kåta så de behöver 4 fruar.

Muhammed hade själv flera älskarinnor och fruar. ( var det inte 8 st - en av dessa var bara 9 år )

Muslimska kvinnor får bara föda muslim barn - spermier är muslimerna !

kristna kvinnor får föda muslim barn - då kan kristna kvinnor gifta sig med muslimerna
Citera
2014-11-30, 15:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
varför startar du upp trådar hela tiden ?

koranen är orättvis för att mannen har makten och kvinnor ingen makt.

Därför att männen är så kåta så de behöver 4 fruar.

Muhammed hade själv flera älskarinnor och fruar. ( var det inte 8 st - en av dessa var bara 9 år )

Muslimska kvinnor får bara föda muslim barn - spermier är muslimerna !

kristna kvinnor får föda muslim barn - då kan kristna kvinnor gifta sig med muslimerna

det mest chockerande är att det finns väldigt många icke-muslimska kvinnor som är tillsammans med muslimska män.
Citera
2014-11-30, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gustavsson85
det mest chockerande är att det finns väldigt många icke-muslimska kvinnor som är tillsammans med muslimska män.

Så många icke muslimska kvinnor är inte tillsammans med muslimska män. MEN
25 % av alla muslimska kvinnor i Sverige är tillsammans med en kristen man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in