Citat:
Dock var det en undran om flera kristna grupperingar foljer det Jesus fvoh sags ha sagt om omgifte och att det ses som aktenskapsbrott i vissa fall och att man aldrig kan skilja sig infor Gud, aven om man gor det pa pappret sa ar man fortfarande gift. Men da antar jag att katolska kyrkan har en annan hallning till det an vad anglikanska kyrkan har. Och DET var liksom min fraga....
Vad andra kyrkosamfund anser kan jag inte ställa mig för eftersom jag inte tillhör de samfunden, lika mycket som du kan ställa dig för vad shiamuslimer och sufilister.
Det finns inte ett enda land i Europa där en skilsmässa som godkänts av en domstol inte är godkänd, katolska kyrkan har sagt att deras medlemmar är först och främst underställda lagarna i det land som de bor i. Katolska kyrkan har inte samma tankar som sharia att en skilsmässa mellan mussla 1 och mussla 2 inte är giltligt om den inte görs på muslimskt sätt.
I övrigt så förbjöd ingen präst eller något samfund Charles från att gifta om sig, utan en del präster yttrade bara sina åsikter om det.
Citat:
Muslimska kvinnor har precis som mannen ratt att ta ut skilsmassa.
Men inte på samma sätt, en muslimsk man behöver inte gå till shariadomstol för att få ut skilsmässa, det måste en kvinna göra. Varför?
Citat:
For mig ar personligen inte sattet relevant utan det ar handlingen/mojligheten som ar det.
Sättet är relevant då det försvårar för kvinnor och höjer upp männens rättigheter över kvinnornas. Att kunna skilja sig utan att gå till shariadomstol är en rättighet och den har inte kvinnor i sharia.