2007-03-27, 20:13
Medlem
koljas avatar
jag sitter i styrelsen för en sportförening och vi skall beställa lite nytt material till klubben. Vi kommer köpa grejorna på en onlinebutik i USA och skicka dom till sverige. Vad gäller för sådan import? behöver vi som förenig betala moms och tull?

Om vi måste skatta och tulla, hur lång tid tar tullen på sig för att bestämma tullsats osv? Är det några blanketter vi ska fylla i för att snabba på det hela?

stort tack på förhand
Citera
2007-03-27, 23:16
Medlem
Pellles avatar
Beror på.
Tull måste ni betala, avsändaren skall deklarera värdet på en särskild internationel tullhandling som klistras fast på paketet.
Därefter kommer posten eller fraktföretaget att agera ombud och tulldeklarera åt er och ni får betala till dem när ni hämtar ut paketet.

Ni som beställare behöver faktiskt inte göra något.
Moms, ja ni är väl befriade eftersom ni är en idrottsförening ?
Men det får ni väl dra av sen i skattedeklarationen ?
Kan inte det där med moms så bra faktiskt.

Har man en jädra tur så slinker paketet igenom utan tullbehandling...
Men det händer inte ofta...

Jag har själv handlat en hel del grejor från USA.

Citera
2007-03-27, 23:17
Medlem
Pellles avatar
Just det :
Kolla in själv på http://www.tullverket.se

Citera
2007-03-28, 12:33
Medlem
Idrottsföreningar behöver inte vara moms fria .
Mitt tips är att tulldeklarera för prylarna då ni kan få en fet böter om ni försöker dumma er.

Det kan faktiskt bli rätt dyrt i längden om det är många som ska ha grejjer ifrån usa då tullverket är för att jämna ut så att man inte tjänar så många slantar på att köpa ifrån ett annat land.

Mitt stora tips är annars att kontakta olika företag om dom vill sponsra eran idrotts förening. Då ni får saker kanske till och med gratis om ni bara betalar tryckeriet för att få företagets logga .

Med dom nya reglerna som kom in i och med årskiftet så är det jobbigare o svårare att få in godkända prylar i sverige ifrån Usa.
Citera
2007-03-29, 07:47
Medlem
koljas avatar
ok tack för alla svar.

Det blev så att vi beställer rakt upp och ner och låter tull och moms sköta sig själv. Snackade med tullens talsvar igår oh det verkar inte som det ska vara några poblem. Moms slipper man inte som idrotsförening i normalfallet förövrigt.
Citera
2007-03-29, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolja
ok tack för alla svar.

Det blev så att vi beställer rakt upp och ner och låter tull och moms sköta sig själv. Snackade med tullens talsvar igår oh det verkar inte som det ska vara några poblem. Moms slipper man inte som idrotsförening i normalfallet förövrigt.

Som ideell förening slipper man ej moms nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in