• 1
  • 2
2007-03-27, 12:37
Medlem
Morsning, har under några år suttit och funderat på att installera linux för att se vad det egentligen går för (Har självklart också gjort andra saker under dessa år) men nu är det så att jag har hamnat i en situation där jag måste installera linux, så min fråga till er är..

Vilket är den bästa kärnan i linux för en ny började?

Fråga nummer två: Finns det något program i linux där man kan "stänga av" vissa adresser i ram-minnet?

//P
Citera
2007-03-27, 12:42
Medlem
atms avatar
På fråga 1 vill jag nog säga Mandrake Linux eller SUSE Linux. Föredrar det senare alternativet.

På andra frågan så har jag faktiskt ingen aning, googla på det eller skriv ett eget program.
Citera
2007-03-27, 12:42
Medlem
von Schmerzs avatar
På fråga ett: Ubuntu eller Kubuntu (beronde på vilken läggning du har)
På fråga två: pass
Citera
2007-03-27, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atm
På fråga 1 vill jag nog säga Mandrake Linux eller SUSE Linux. Föredrar det senare alternativet.

Varför inte ubuntu?

Jag har testat de flesta stora distibutioner sen RedHat 5, och ubuntu är den jag gillat absolut bäst. RPM-baserade distar (Redhat/ Fedore/ Mandrake(Mandriva/ SUSE/ mfl.) tenderar att få problem med dependencies och vid programuppdateringar.
Debians apt-system funkar mycket bättre. Ubuntu är den enda disten (bortsett från gentoo) jag någonsin testat där package-systemet funkar tillfredställande. Dock slipper man gentoos grej med att kompilera om från scratch.

Alltså: Till alla användare, ny som gammal, rekommenderar jag ubuntu linux. Den 19:e april släpps en ny version, 7.04.
Citera
2007-03-27, 12:48
Medlem
lepops avatar
Jag säger Freespire.
Passar på fråga 2
Citera
2007-03-27, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nawks
Morsning, har under några år suttit och funderat på att installera linux för att se vad det egentligen går för (Har självklart också gjort andra saker under dessa år) men nu är det så att jag har hamnat i en situation där jag måste installera linux, så min fråga till er är..

Vilket är den bästa kärnan i linux för en ny började?

Fråga nummer två: Finns det något program i linux där man kan "stänga av" vissa adresser i ram-minnet?

//P

1. Det beror nog på vad du vill göra med din linux-dist. Om du vill att de flesta nyare hårdvaror ska fungera någorlunda bra så ska du givetvis ha en dist där 2.6.* finns med, allara helst 2.6.20. Om du inte kräver det absolut senaste utan hellre vill ha ett stabilt system så är nog 2.4.* att föredra.
Citera
2007-03-27, 12:54
Medlem
atms avatar
Det här är mycket en smaksak, måste säga att jag provat ubuntu en gång och jag tyckte det va helt ok.

Att jag rekommenderar SUSE är för att jag själv kört det väldigt länge utan problem. Har också varit med om mycket dependencies problem men kör du nån nyare av Mandriva eller SUSe ska det inte va några problem. Det är guidat som win32 numera. Sprättlätt.
Citera
2007-03-27, 13:00
Medlem
Måste säga att Ubuntu och SUSE låter mest lockande efter lite efterforskningar!
Så jag tackar för svaren, skulle dock uppskatta ytterst mycket ett svar på Fråga 2.
Citera
2007-03-27, 13:02
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nawks
Måste säga att Ubuntu och SUSE låter mest lockande efter lite efterforskningar!
Så jag tackar för svaren, skulle dock uppskatta ytterst mycket ett svar på Fråga 2.

Om du har ett trasigt minne så är det bästa du kan göra att slänga det och köpa ett nytt. Jag vet av egen erfarenhet att halvtrasiga minnen inte är värda att ödsla tid och energi på.
Citera
2007-03-27, 16:34
Medlem
echelonxs avatar
Karnan i linux... Linux ar en karna sa jag forstar inte fragan.
Citera
2007-03-27, 18:16
Medlem
nxstys avatar
Skulle också säga ubuntu, och kanske till och med betan av ubuntu 7.04 som verkar riktigt lovande (final släpps i april). OpenSUSE är också schyst och har faktiskt ett ännu bättre gnome skulle jag säga men deras paktenhanterare är fortfarande trasig och långsam vilket jag skulle säga är ett ganska stort problem.

Angående fråga 2 så finns det en badram-patch till kerneln. Fast det innebär också att du måste patcha och kompilera om kerneln själv.

http://rick.vanrein.org/linux/badram/
Citera
2007-03-27, 19:29
Medlem
Jag provade ubuntu och det funkade kanon
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto