• 1
  • 2
2000-05-23, 15:16
Medlem
Används opium i Sverige idag?
Jag syftar då inte på heroin, utan på rent opium.
Eller är det bara i Asien som detta finns?
Citera
2000-05-23, 16:55
Medlem
Opium i Sverige?

Opiumvallmo, kan man ju alltid odla...
den kan användas för framställning, och är därför olaglig, själv har jag opiumvallmo i trädgården till sommarstugan...
Citera
2000-05-28, 00:05
äldre konto (old)
Ej medlem
Opium i Sverige?

Var har du sommarstugan, på västkusten ? ... :)
Citera
2000-06-01, 23:03
äldre konto (old)
Ej medlem
Opium i Sverige?

Den är inte olaglig att odla så länge man inte hittar på några dumheter med den, som att skära snitt i frökapslarna till exempel.
Citera
2000-06-04, 23:21
äldre konto (old)
Ej medlem
Opium i Sverige?

Frön till opiumvallmo är lättast att köpa i lösvikt i "invandraraffärer" som handlar med kryddor. De vallmofrön som står i ICA:s kryddhylla är i och för sig the real thing men tyvärr bestrålade så dom inte kan gro.
Om man tittar sig omkring i koloniträdgårdar och rabatter på gamla villatomter ( speciellt i södra Sverige ) så blir man förvånad över alla dessa plantor... Olagliga först när man snittar frökapseln och samlar in mjölksaften ( råopiet ). Det går t o m att fixa hemodlat opium... Krävs många filtreringar... Denna gudomliga växt har räddat mig många många somrar. Odla den ! Sprid den ! Kräver i princip ingen skötsel alls!

PS Har nån nåt bra recept på kompot så maila mig
Citera
2000-06-06, 20:11
Medlem
Opium i Sverige?

hur använder man råopiet ? kann man röka det?
Citera
2000-06-06, 22:24
äldre konto (old)
Ej medlem
Opium i Sverige?

To Ganjafarmer:
När råopiet har torkat (tar max 24 tim) är det klart att röka. Man blandar det INTE med tobak utan det röks rent. Det klassiska sättet är
att röka det i en opiumpipa (långt skaft, litet huvud). En opiumkula på ½-1 gram sätts på spetsen av en nål och värms över en låga tills opiet börjar "bubbla". Sätt det i piphuvudet, håll pipan över lågan, inhalera & håll kvar röken i lungorna så länge som möjligt. Må bra. Det finns flera andra tekniker också. Jag vet att iranier brukar samlas kring spisen (snabbplattan) & röka det på ett sätt som påminner lite om hur man röker H. Det allra enklaste är förstås att svälja opiumkulan eller att koka te på hela plantan. Fyll en stor kastrull med opiumvallmo (hela växten innehåller alkaloiderna vi vill åt!), på med vatten så det täcker, koka kraftigt tills hälften av vattnet kokat bort. Sila & spara vätskan. På med nytt vatten och upprepa. Nu har du en kastrull med ljusbrunt opiumte. Koka ner det tills c:a 1/4 är kvar. Det ska vara nästan svart till färgen. Det smakar fan men om man kyler det märks det inte så mycket. Svep en halvliter & du kommer att må jävligt bra inom 30-45 min. Sitter i hela dagen. Ett par bloss av the holy weed gör aldrig saken sämre. Summer's here soon !
Citera
2000-06-10, 00:39
Medlem
Opium i Sverige?

är det beroende framkalande ? kan man dö av överdosering?

är ruset "bra" dvs är det värt att odla opiumvalmo ? eller är det lika bra att röka maja?
Citera
2000-06-11, 16:58
äldre konto (old)
Ej medlem
Opium i Sverige?

Visst är det beroendeframkallande men det tar betydligt längre tid att bli hooked på O än på H, oavsett hur man tar det. Ang. ruset... allt är ju en smaksak men det är ju väsensskilt från the weed, men O är inte så "tungt" som M & H, & har en drömlik sida som inte de har. Odla, testa & må bra. Här nere i Skåne har knopparna börjat visa sig på vissa ställen tack vare varm vår. Första skörd om 3 veckor?
Citera
2000-06-17, 00:28
äldre konto (old)
Ej medlem
Opium i Sverige?

Bor i Lund och är intresserad av att hitta någon åker där opievallmo odlas. Den odlas ju för sina frön som används till bakning, så odlingar måste finnas. Här i sydligaste Sverige är klimatet bäst och sålunda en logisk plats att odla vallmo. Tips? Är intresserad av tips på lokaler i hela Skåne, men helst kring Lund.

Är även intresserad av tips på platser där opievallmo växer förvildad i större kvantiteter i Skåne.

Apropå vallmoodlingar; skulle man kunna ringa länsstyrelsen, lantmännen etc och fråga vilka som just i år sått vallmo på sina åkrar? Man kan ju utge sig för att vara forskare eller student med C-uppsats.

Alla idéer och tips mottages tacksamt!!

-=Eric=-

Citera
2000-06-17, 15:33
Medlem
Opium i Sverige?

Vad jag vet så sker all odling av opium vallmo i Sverige, med en sort speciellt framtagen för att innehålla lite opium.
Citera
2000-06-17, 19:03
äldre konto (old)
Ej medlem
Opium i Sverige?

Tänk om en del opievallmo som odlas i Sverige trots allt är användbar i rekreationssyfte? Det är värt ett försök! Min fråga kvarstår alltså. /Eric
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in