2007-03-27, 12:21
Medlem
H.J.Ss avatar
vad är det som gör att magen min packar ner varje gång jag äter antibiotika?
trots att jag äter probiotika så keffar magen ur och tar en månad efter avslutad kur innan den blir något så när ok
Citera
2007-03-27, 13:43
Medlem
woofers avatar
Antibiotika slår ju inte bara ut dom önskade bakterierna, tyvärr så försvinner dom flesta i kroppen tex dom som befinner sig i matsmältningssytemet och gör ett viktigt jobb där.
Citera
2007-03-27, 15:16
Medlem
wääuus avatar
Dina magbakterier dör vilket kan leda till att en bakterie som heter Chlostrinidium Difficile (stavningen?) kan växa fritt. Det orsakar diarrér mm. och kan vara farligt för vissa. Det är inte säkert att det är det som händer dig, men det kan hända.
Citera
2007-03-27, 16:03
Medlem
uranuz_hertzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H.J.S
vad är det som gör att magen min packar ner varje gång jag äter antibiotika?
trots att jag äter probiotika så keffar magen ur och tar en månad efter avslutad kur innan den blir något så när ok

Precis som woofer påpekade så dör även de bakterier du har i tarmen vid antibiotikaintag. Dock låter dina symtom lite extrema. Om du påpekar dina besvär nästa gång du behöver antibiotika kanske din läkare kan välja ett annat läkemedel som inte slår lika hårt mot din naturliga tarmflora.
Citera
2007-03-27, 20:02
Medlem
warlocs avatar
Det är ganska vanligt att man är allergisk mot antibiotika, eller rättare sagt någon av ingredienserna. Man får helt enkelt testa sig fram. Förhoppningsvis behöver man ju inte antibiotika någon längre tid.
Citera
2007-03-27, 20:37
Medlem
H.J.Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Dina magbakterier dör vilket kan leda till att en bakterie som heter Chlostrinidium Difficile (stavningen?) kan växa fritt. Det orsakar diarrér mm. och kan vara farligt för vissa. Det är inte säkert att det är det som händer dig, men det kan hända.

tack för svaret
men dock är det helvetes antibiotikan flagyl jag tagit som används just mot CD(orkar inte skriva hela namnet)...så det är troligen den som skapat problemen genom att slakta alla goda bakterier
Citera
2007-03-27, 20:39
Medlem
H.J.Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uranuz_hertz
Precis som woofer påpekade så dör även de bakterier du har i tarmen vid antibiotikaintag. Dock låter dina symtom lite extrema. Om du påpekar dina besvär nästa gång du behöver antibiotika kanske din läkare kan välja ett annat läkemedel som inte slår lika hårt mot din naturliga tarmflora.

Brukar få lite små problem med magen vid antibiotika behandling...dock är flagyl en helt brutal medicin...uch o fy....var helt illamående under första veckan och bajsade som en iller...numera lungnat ner sig, känns mer som lätt magkatarr troligen beroende på att flagylen slaktat allt i maken..
vad ni än gör ta aldrig FLAGYL!!!
Citera
2007-03-27, 20:58
Medlem
wääuus avatar
jag har också gått på flagyl, blir dock mer bajsig av vanligt kåvepenin typ. Kan bero på att jag hade tagit blindtarmen och var förstoppad. Det var dock skönt att bli av med infektionen som kirurgerna ställt till med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in