Citat:
Ursprungligen postat av Farbror_Didrik
Begriper inte hur du får ihop det där. Moralen är subjektiv, du är inte kristen och du menar att du därför tycker det är ett brott att ha ihjäl en annan människa? Du utgår från vad... din egen *subjektiva* moral? Den fiktionella förövaren har också en egen moral ska du nog se, kan han då bara gå ut ifrån fängelset om han vill det och hävda att han är herre över sig själv?
Det är inte omoraliskt att döda ur ett rent ateistiskt perspektiv, däremot är det i många fall onödigt och destruktivt. Men du kanske menar "ur ett humanistiskt perspektiv"?

Jag får väl helt enkelt klaga på tiden (hård vecka). Lovar och svär att inte skriva några inlägg efter klockan nio igen
Jag menar att det är upp till betracktaren att bedömma hurvidare detta var omoraliskt eller inte. Eftersom moralen är subjektiv kommer handlingen att bedömmas olika.
Förutsättningen för att det på något sätt ska vara rätt att mörda den goda personen är att paradiset/himmeln existerar och därmed att man är så klart att man är kristen, jag är dessvärre alltså inte kristen, min åsikt blir därmed att det alltid är fel.
En kristen person kan ha en annan åsikt, då det finns fler altenativ att välja på.