2007-03-26, 17:18
Medlem
Satt och läste lite i "The Elements of Moral Philosophy" idag och snubblade över ett stycke som fanns i ett kapitel som handlade om moralen är beroende av religion.

Citat:
If some people go to heaven when they die - dying is good for them - then this might affect the morality of killing these people.

Vad tycker ni om detta ovan? Kan man isåfall ge sig ut för att jaga reda på alla religiösa som lever ett gott liv och helt enkelt ha ihjäl dem för att de tror sig att de kommer ha det lyckligare i livet efter detta?
Citera
2007-03-26, 17:23
Bannlyst
Nja...lite långsökt, tycker jag.

När det handlar om dödshjälp möjligen - att låta någon slippa ett jordiskt helvete för att komma till himlen låter ju som en moraliskt god handling.
Citera
2007-03-26, 22:24
Medlem
NickeHorrors avatar
Moral är subjektivt.

Personligen är jag inte kristen så i mina ögon är det alltid ett brott att ha ihjäl en annan människa.
Är man däremot kristen är det mördarens ansvar att den dödade får det bättre. Det finns en anledning till att det heter TRO och därmed är det en risk att döda någon av den här anledningen.

Jag tycker att det är upp till betracktaren att göra någon skyldig och därför är det omoraliskt ur ateisternas synvinkel, men antagligen också ur de kristnas synvinkel då "man icke ska dräpa".
Citera
2007-03-27, 11:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NickeHorror
Moral är subjektivt.

Personligen är jag inte kristen så i mina ögon är det alltid ett brott att ha ihjäl en annan människa.

Begriper inte hur du får ihop det där. Moralen är subjektiv, du är inte kristen och du menar att du därför tycker det är ett brott att ha ihjäl en annan människa? Du utgår från vad... din egen *subjektiva* moral? Den fiktionella förövaren har också en egen moral ska du nog se, kan han då bara gå ut ifrån fängelset om han vill det och hävda att han är herre över sig själv?

Det är inte omoraliskt att döda ur ett rent ateistiskt perspektiv, däremot är det i många fall onödigt och destruktivt. Men du kanske menar "ur ett humanistiskt perspektiv"?
Citera
2007-03-27, 18:21
Medlem
NickeHorrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror_Didrik
Begriper inte hur du får ihop det där. Moralen är subjektiv, du är inte kristen och du menar att du därför tycker det är ett brott att ha ihjäl en annan människa? Du utgår från vad... din egen *subjektiva* moral? Den fiktionella förövaren har också en egen moral ska du nog se, kan han då bara gå ut ifrån fängelset om han vill det och hävda att han är herre över sig själv?

Det är inte omoraliskt att döda ur ett rent ateistiskt perspektiv, däremot är det i många fall onödigt och destruktivt. Men du kanske menar "ur ett humanistiskt perspektiv"?

Jag får väl helt enkelt klaga på tiden (hård vecka). Lovar och svär att inte skriva några inlägg efter klockan nio igen

Jag menar att det är upp till betracktaren att bedömma hurvidare detta var omoraliskt eller inte. Eftersom moralen är subjektiv kommer handlingen att bedömmas olika.

Förutsättningen för att det på något sätt ska vara rätt att mörda den goda personen är att paradiset/himmeln existerar och därmed att man är så klart att man är kristen, jag är dessvärre alltså inte kristen, min åsikt blir därmed att det alltid är fel.

En kristen person kan ha en annan åsikt, då det finns fler altenativ att välja på.
Citera
2007-03-27, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cruelstein
Nja...lite långsökt, tycker jag.

När det handlar om dödshjälp möjligen - att låta någon slippa ett jordiskt helvete för att komma till himlen låter ju som en moraliskt god handling.

Nja vad skulle Gud tycka om att man ger upp på livet? Ändå borde det ju ses som självmord då man tillåter det, inte minst vill det.
Citera
2007-03-29, 23:36
Medlem
Rom3liuZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickeHorror
Moral är subjektivt.

Några argument som stöder ditt påstående?
Citera
2007-03-30, 01:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rom3liuZ
Några argument som stöder ditt påstående?
självklart har jag det: vissa tycker att det är okej att döda, men de flesta tycker att det är fel. så moral är subjektivt.
Citera
2007-03-30, 10:12
Medlem
Rom3liuZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifehacker
självklart har jag det: vissa tycker att det är okej att döda, men de flesta tycker att det är fel. så moral är subjektivt.

hmm.. Du menar då att uppfattningen av vad som är rätt och fel är subjektiv. Och där håller jag med dig.

Men vad säger att det inte finns ett objektivt rätt och fel?
Citera
2007-03-30, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rom3liuZ
hmm.. Du menar då att uppfattningen av vad som är rätt och fel är subjektiv. Och där håller jag med dig.

Men vad säger att det inte finns ett objektivt rätt och fel?

Ah, du menar att, för att jag inte har sett det så kan jag inte heller veta att det inte finns?
Citera
2007-03-31, 10:53
Medlem
Tiwazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifehacker

Det där är _inte_ ett stöd för att moral är subjektivt! Skilda uppfattningar i en fråga gör inte svaret subjektivt.
Citera
2007-03-31, 11:06
Medlem
Kheperas avatar
Fullt rimligt, om premissen accepteras. Jag accepterar den dock inte. Jag är pro-liv, hur sällsynt det än må vara idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in