• 1
  • 2
2007-03-26, 12:50
Medlem
Martin Rävs avatar
Fick imorse brev från mönstringskontoret om att jag ska mönstra, om lite mer om en månad.
Var verkligen inte beredd på att göra det så tidigt, har knappt börjat träna inför det.
Hur ska jag gå tillväga för att få mönstringen uppskjuten?
Citera
2007-03-26, 14:24
Medlem
Pandemoniums avatar
Ringa genast och dra en bra ursäkt.
Citera
2007-03-26, 14:58
Medlem
micaeles avatar
Den skjuter du upp endast med sjukdom (och giltigt doktorsintyg!) som anledning. Inte ens bra ursäkter fungerar på Pliktverket...
Citera
2007-03-26, 15:02
Medlem
Martin Rävs avatar
Nä fyfan...

En kompis lyckades dock missa två mönstringar och har inte behövt betala en krona i böter, han blev dock uppringd och fick ett nytt datum.

Skulle det kunna funka?
Citera
2007-03-26, 15:03
Medlem
Jag ringde pliktverket 3 dagar innan min mönstring och sa att jag var sjuk. Dom sköt upp det en månad. Samtalet tog knappt 2 minuter väldigt enkelt!
Citera
2007-03-26, 15:17
Medlem
Alimamas avatar
NEEEEJ!!! För helvete!

Eftersom du pratar om att träna inför mönstringen så antar jag att du vill göra lumpen. Det du vill göra i så fall är att mönstra så snabbt som möjligt, för snart finns inga platser kvar. Chansen att du får en bra tjänst är mycket högre tidigare på året med kassa resultat än sent på året med bra resultat.

För att svara på din fråga tror jag inte det ska vara några problem att skjuta upp mönstringen om du bara ringer och frågar, och skyller på nationellt prov, begravning, eller vadsomhelst.
Citera
2007-03-26, 15:33
Medlem
Martin Rävs avatar
Jag skulle ju kunna skjuta upp utan att ljuga för jag har faktiskt nationellt prov några dagar efter mönstringsdatumet.
Ska jag ringa på direkten eller vänta med det?
Citera
2007-03-26, 15:47
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martin Räv
Jag skulle ju kunna skjuta upp utan att ljuga för jag har faktiskt nationellt prov några dagar efter mönstringsdatumet.
Ska jag ringa på direkten eller vänta med det?
Jag tycker som sagt att du ska mönstra snarast möjligt. Det finns ytterst begränsat med platser och det är svårt att veta när du får nästa mönstringsdatum. Jag mönstrade i Oktober och då var det redan fullt på den utbildning jag ville in på, strax efter det fick alla mina vänner som inte mönstrat ett brev hem där det stod att de inte fick mönstra och att det var olagligt att överklaga.

Edit: Om du nu verkligen vill skjuta upp så antar jag att det är bäst att ringa snarast möjligt.
Citera
2007-03-26, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
NEEEEJ!!! För helvete!

Eftersom du pratar om att träna inför mönstringen så antar jag att du vill göra lumpen. Det du vill göra i så fall är att mönstra så snabbt som möjligt, för snart finns inga platser kvar. Chansen att du får en bra tjänst är mycket högre tidigare på året med kassa resultat än sent på året med bra resultat.

För att svara på din fråga tror jag inte det ska vara några problem att skjuta upp mönstringen om du bara ringer och frågar, och skyller på nationellt prov, begravning, eller vadsomhelst.

Är det verkligen så? Har förstått att dem delar upp samma antal platser för varje kvartal eller liknande? Någon som vet säkert?
Citera
2007-03-27, 11:54
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ppimpen
Är det verkligen så? Har förstått att dem delar upp samma antal platser för varje kvartal eller liknande? Någon som vet säkert?
Jag vet att det är ungefär så det är tänkt att vara, men det verkar inte fungera så i praktiken.
Citera
2007-03-27, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
Jag vet att det är ungefär så det är tänkt att vara, men det verkar inte fungera så i praktiken.

Vad grundar du det på?
Citera
2007-03-27, 19:44
Medlem
tapirs avatar
Ring du, nojja inte över platser, det finns gott om platser innan hösten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in