• 1
  • 2
2007-03-25, 13:31
Medlem
d-aniels avatar
Hejsan.
Jag har en Nikon D40 och ett problem.
Jag lägger in en bild här:
http://img214.imageshack.us/img214/7871/dsc0010ly8.gif

Du kan säkert se mitt problem nu.
Dessa förbannade fläckarna.
Jo, jag vet att det är damm eller annan skit som har satt sig i kamerahuset, men var? Och hur får jag bort detta?
Jag har rengjort kamerahuset otaliga gånger nu de senaste dagarna men inget hjälper.
Det jag har använt mig av är en bra mikrofiberduk och "luft på burk".

Jag har två objektiv och jag ser samma fläckar när jag bara siktar in mig på en lampa.
Alltså är det i kamerahuset skiten sitter.

Jag har inte alltid haft detta problemet utan misstänker att det har kommit in under ett ev. objektivbyte eller dylikt.

Finns det något medel man kan använda?
Och var får man använda detta i kameran?

Otroligt tacksam för svar då jag inte kan fotografera längre utan att bilderna blir så här fläckiga.

Med VH.
d-aniel

Edit: bilden är bara en taskigt beskuren testbild som kvalitén är kraftigt nerdragen på i photoshop om någon undrar vad det är för skitbild
Citera
2007-03-25, 13:36
Medlem
clas_ohlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d-aniel
Hejsan.
Jag har en Nikon D40 och ett problem.
Jag lägger in en bild här:
http://img214.imageshack.us/img214/7871/dsc0010ly8.gif

Du kan säkert se mitt problem nu.
Dessa förbannade fläckarna.
Jo, jag vet att det är damm eller annan skit som har satt sig i kamerahuset, men var? Och hur får jag bort detta?
Jag har rengjort kamerahuset otaliga gånger nu de senaste dagarna men inget hjälper.
Det jag har använt mig av är en bra mikrofiberduk och "luft på burk".

Jag har två objektiv och jag ser samma fläckar när jag bara siktar in mig på en lampa.
Alltså är det i kamerahuset skiten sitter.

Finns det något medel man kan använda?
Och var får man använda detta i kameran?

Otroligt tacksam för svar då jag inte kan fotografera längre utan att bilderna blir så här fläckiga.

Med VH.
d-aniel

Huh? Det där är inget anant än smuts på sensorn. Och för guds skull RÖR INGET DÄR INNE, även tryckluft och trasa är STRÄNGT förbjudet där inne!!

Det du ska göra är att ta kameran till en prof. kamerabutik och låta de fixa problemet för någon hundring. Eftersom sensorn är så liten så räcker det bara med ett mikroskopiskt dammkorn för att x antal pixlar skall täckas.

Medans du ändå håller på, testat med annat optik? Samma resultat? Om nu detta med skit på sensorn eller optiken inte är fallet (vilket jag anser att det till stor sannolikhet är) då är det bara att byta ut kameran mot garantin.

Lev väl,

Clabbe
Citera
2007-03-25, 13:38
Medlem
d-aniels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clas_ohlsson
Huh? Det där är inget anant än smuts på sensorn. Och för guds skull RÖR INGET DÄR INNE, även tryckluft och drasa är STRÄNGT förbjudet där inne!!

Det du ska göra är att ta kameran till en prof. kamerabutik och låta de fixa problemet för någon hundring. Eftersom sensorn är så liten så räcker det bara med ett mikroskopiskt dammkorn för att x antal pixlar skall täckas.

Medans du ändå håller på, testat med annat optik? Samma resultat?

Okey, nej jag överdrev lite, har bara putsat lite med en duk och blåst lite försiktigt om jag ska vara ärlig då jag var osäker på om man fick göra så busigt.

Okey, så jag ska lämna in den.
Jag har uppdaterat mitt inlägg och lagt till att jag har bytt optik, yes.
Tack för hjälpen!
Citera
2007-03-25, 14:11
Medlem
clas_ohlssons avatar
Citat:
Okey, nej jag överdrev lite, har bara putsat lite med en duk och blåst lite försiktigt om jag ska vara ärlig då jag var osäker på om man fick göra så busigt.

Okey, så jag ska lämna in den.
Jag har uppdaterat mitt inlägg och lagt till att jag har bytt optik, yes.
Tack för hjälpen!

Sunt förnuft bara. Det som gör kameran ligger där inne. Iprincip det du betalar för när du köper kamerahuset.

Lycka till, återkom senare med resultatet!
Citera
2007-03-25, 14:26
Medlem
d-aniels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clas_ohlsson
Sunt förnuft bara. Det som gör kameran ligger där inne. Iprincip det du betalar för när du köper kamerahuset.

Lycka till, återkom senare med resultatet!

Jo precis, sunt förnuft blandat med missnöje och dåligt tålamod resulterar alltid i lite eget pillande från min del, haha.

Jag återkommer självklart med resultat.
Tackar!
Citera
2007-03-25, 15:40
Medlem
Jag tror att det kostar runt tusenlappen att rengöra?
Citera
2007-03-25, 15:53
Medlem
clas_ohlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullärd
Jag tror att det kostar runt tusenlappen att rengöra?

Ja, jo. Det beror ju helt och hållet på. Om man ska göra en helstädning av hela kamerahuset, så ja. Men i detta fallet är det ju mest att att blåsa bort damm på sensorn vilket inte kan ta mer än några minuter.
Citera
2007-03-25, 16:26
Medlem
Harryetts avatar
billigaste lösningen kallas klonstämpeln och har kortkomandot "S"

så avslutar jag med ett citat:
Om du hade tänkt att rensa med en gammal tandborste eller dylikt så kan du glömma det direkt.

Dessutom var din sensor inte så farligt skitig.. min är mkt värre..
Citera
2007-03-25, 16:45
Medlem
d-aniels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harryett
billigaste lösningen kallas klonstämpeln och har kortkomandot "S"

så avslutar jag med ett citat:
Om du hade tänkt att rensa med en gammal tandborste eller dylikt så kan du glömma det direkt.

Dessutom var din sensor inte så farligt skitig.. min är mkt värre..

hehe klonstämplen ja.
Hade den varit några år gammal så kanske men nu när den är relatvit ny så vill jag ju gärna kunna fota utan att ha detta fula skitet på bilden.
Det är ju då inte på alla bilder, men natur bilder är ju redan att glömma för min del just nu.
Imorgon ska jag ner till butiken där jag köpte kameran och höra vad de gör.
Citera
2007-03-25, 17:09
Medlem
d-aniels avatar
Hmm, längesedan jag använde clonestamp faktiskt *erkänner*
Och skulle det kosta mer än 500 kr så får det bli att använda den istället.

Testbilden fortfarande, fast med clonestamp: http://img156.imageshack.us/img156/2982/dsc0010pc8.jpg
Citera
2007-03-25, 18:30
Medlem
clas_ohlssons avatar
Citat:
Hmm, längesedan jag använde clonestamp faktiskt *erkänner*
Och skulle det kosta mer än 500 kr så får det bli att använda den istället.

Testbilden fortfarande, fast med clonestamp: http://img156.imageshack.us/img156/2982/dsc0010pc8.jpg

Om man orkar göra det så varför inte. Jobbigt dock när man tar et tpar hundra bilder under en foto session eller liknande och att behöva göra det på alla.

Men du, kom och tänka på det om du tycker att det blir för dyrt. Reklamera! Absolut, den är väl fortfarande "ny" så att säga? Med karting och allt? Om det var där när du fick den så har du helt och hållet lagen på din sida. klart värt det. Jag personligen skulle aldrig låta det gå utan att göra något Det är faktiskt synliga fläckar på sensorn.
Citera
2007-03-25, 19:49
Medlem
Plt Comdrs avatar
Reklamera går inte då det helt klart är orsakat av användaren. Jag hade köpt en gummiblåsa på apoteket för några tior och med den försökt blåsa bort dammet från sensorn (eller filtret framför sensorn).

Jag menar en gummiblåsa avsedd för att rensa bort vaxproppar i öronen. Tror det heter Revaxör eller något liknande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in