• 1
  • 2
2007-03-25, 11:20
Medlem
Tycker det r lite trist att skriva om negativa saker rrande krleksrelationer eftersom de i grund och botten gr oss mnniskor lyckliga och fr oss att knna en mening med tillvaron. tminstone de mnniskor som ngon gng har funnit den sanna krleken borde veta vad jag menar (inte den dr begynnande frlskelsefasen dr man svvar p moln och allt r fantastiskt, utan d man faktiskt lskar en mnniska med hela sig sjlv och fr dessa knslor besvarade). Men till krleken hr ocks att sorgen, nstan som en ofrnkomlig parasit, tynger vra hjrtan med svartnad s tung att hela vr upplevda tillvaro frndras. Jag har sjlv varit dr flera gnger och ftt uppleva hur det knns att frlora ngonting som man inte kan erstta. Det r minst sagt fruktansvrt, och mycket svrt att stta ord p.

Men till saken hr ven att mnniskan av naturen har olika verlevnadsinstinkter som skyddar oss frn att lgga oss ner och d, ven om allt i vra huvuden kan tala om fr oss att s vore bst. Jag trodde under vissa tunga sorgefaser att jag faktiskt skulle d, eftersom mitt tidigare meningsfulla och utvecklande liv pltsligt gtt i stp p.g.a. att mina knslor var dende. Det gjorde s ont i mig att jag inte visste om framtiden var ndvndig att ta itu med, och drav blev nuet ngot frkastligt. Allt jag sg, allt jag knde, kretsade kring sorg.

Nr man lider av en sorg och berttar detta fr mnniskor i sin omvrld fr man alltid svaret att "Du klarar dig" och "Livet gr vidare". Mnniskor gillar att dra paralleller till sina egna sorgehistorier och bertta hur de klarade av dem trots stort lidande, och sedan funnit krleken p nytt. Jag tror att de sger s fr att de tror att deras gldjeupplevelser ska smitta av sig, och trots att det r sknt att hra att flera mnniskor har upplevt liknande saker, r det ingenting som egentligen kan hela ett sprucket hjrta.

Ingenting - varken tid eller livsfrndringar! Tung sorg ligger kvar som erfarenheter i huvudet som formar hur vi tolkar vra framtida upplevelser. Det sker sllan medvetet, utan konstant och tryckande underifrn. Tung sorg frndrar hela vr verklighetsuppfattning ven p lng sikt.

Jag skriver det hr fr att jag efter mnga korta och lnga relationer som gtt t skogen, har blivit en avtrubbad och knslomssigt strypt mnniska. Jag r rdd fr att detta tillstnd skall vara frevigt, eftersom det har gtt snart ett halvr sedan jag sist rkat ut fr en sorgefas och drfr borde knna mig redo att slppa taget om det frflutna. Den mnniska som en gng var varm och krleksfull, som kunde ge krlek och f tillbaka lika mycket, knns som dd - en kall hand hller stryptag om min sjl! Vrst r det nr det kommer till relationer. Jag har blivit fruktansvrt krsen vad gller kvinnor. Ett vackert utseende r inte lngre srskilt intressant eftersom jag lngt innan minsta kontakt skett med personen i frga, redan analyserat snder vad som kan tnkas finnas dr bakom. Ett leende r inte lngre kta eftersom jag vet vad som egentligen dljer sig dr bakom. Underbara mnniskor vet jag kan vara rena idioterna bakom en kraftig fasad, och denna vetskap snker mig s lgt att jag inte lngre vgar slppa in ngon p livet.

Jag kan nmna att jag fr tillfllet trffar en tjej, som jag frskt f knslor fr i en tid nu. Vi har bara trffats ett kortare tag och jag fll lite fr hennes humor och glada sinne. Jag knde att jag behvde en sdan glad person vid min sida eftersom det kanske kunde vcka tillbaka min optimism och livsgldje, men jag kan inte pst att jag har ngra starka knslor fr tjejen i frga ven om hon sannerligen har alla attribut fr att vara lskvrd. Trots att jag inte r frlskad finns det ngonting som lockar mig till tjejen frutom hennes charm, och jag vill nnu inte slppa taget. Jag vill tro att ngon gng ska hon och jag kunna ha ett krleksfullt frhllande precis som jag haft med andra tjejer tidigare. Jag vill vga igen.

Det jag undrar med den hr lilla texten r om andra mnniskor med negativa erfarenheter bakom sig har lyckats ta sig upp frn ett avtrubbat, dtt inre och ter kunna uppleva sann krlek? r det lng tid som krvs, eller att man trffar "rtt person"? Eller tvivlar ni liksom mig p att "rtt person" .h.t. r vrt att prata om, att man istllet borde leta efter ngonting mer sannolikt som t.ex. en trygg partner oavsett krlek?

Jag tror inte att jag r deprimerad, fr jag knner mig sllan vrdels. Har mycket annat i livet som hller mig uppe och inget behov av att hata mig sjlv. Dremot r jag cynisk till mycket, och denna instllning kan ge negativa konsekvenser eftersom jag sllan r intresserad av pltsliga mjligheter. Det knns som jag har analyserat snder saker och ting lngt innan de har ftt en chans att komma mig nra. Detta gller framfrallt mnniskor, s klart. Vissa dagar r dliga, och d knner jag ngest (en sn dr klump i magen som leder till oro och annat). Andra dagar r fantastiska och jag skrattar och mr bra. Jag kan dock inte pst att jag knner mig srskilt levande. Jag upplever att tiden flyger fram och jag knner ingenting srskilt starkt. Fr det mesta r jag medioker och tystlten, ven om en del av mig r uttriktad och glad.

Den slutgiltiga frgan kanske skulle kunna bli: r en svrt skadad sjl frevigt dmd till ett liv i osmja?

"Now I am numb, I've become unreal" - Frank Sinatra

/Mo Cuishle
Citera
2007-03-25, 15:04
Medlem
En fruktpizzas avatar
Ngra tankar...

Citat:
Ursprungligen postat av Mo Cuishle
...Nr man lider av en sorg och berttar detta fr mnniskor i sin omvrld fr man alltid svaret att "Du klarar dig" och "Livet gr vidare". Mnniskor gillar att dra paralleller till sina egna sorgehistorier och bertta hur de klarade av dem trots stort lidande, och sedan funnit krleken p nytt. Jag tror att de sger s fr att de tror att deras gldjeupplevelser ska smitta av sig, och trots att det r sknt att hra att flera mnniskor har upplevt liknande saker, r det ingenting som egentligen kan hela ett sprucket hjrta.

___

Jag skriver det hr fr att jag efter mnga korta och lnga relationer som gtt t skogen, har blivit en avtrubbad och knslomssigt strypt mnniska. Jag r rdd fr att detta tillstnd skall vara frevigt, eftersom det har gtt snart ett halvr sedan jag sist rkat ut fr en sorgefas och drfr borde knna mig redo att slppa taget om det frflutna. Den mnniska som en gng var varm och krleksfull, som kunde ge krlek och f tillbaka lika mycket, knns som dd - en kall hand hller stryptag om min sjl! Vrst r det nr det kommer till relationer. Jag har blivit fruktansvrt krsen vad gller kvinnor. Ett vackert utseende r inte lngre srskilt intressant eftersom jag lngt innan minsta kontakt skett med personen i frga, redan analyserat snder vad som kan tnkas finnas dr bakom. Ett leende r inte lngre kta eftersom jag vet vad som egentligen dljer sig dr bakom. Underbara mnniskor vet jag kan vara rena idioterna bakom en kraftig fasad, och denna vetskap snker mig s lgt att jag inte lngre vgar slppa in ngon p livet.

Jag kan nmna att jag fr tillfllet trffar en tjej, som jag frskt f knslor fr i en tid nu. Vi har bara trffats ett kortare tag och jag fll lite fr hennes humor och glada sinne. Jag knde att jag behvde en sdan glad person vid min sida eftersom det kanske kunde vcka tillbaka min optimism och livsgldje, men jag kan inte pst att jag har ngra starka knslor fr tjejen i frga ven om hon sannerligen har alla attribut fr att vara lskvrd. Trots att jag inte r frlskad finns det ngonting som lockar mig till tjejen frutom hennes charm, och jag vill nnu inte slppa taget. Jag vill tro att ngon gng ska hon och jag kunna ha ett krleksfullt frhllande precis som jag haft med andra tjejer tidigare. Jag vill vga igen.

Det jag undrar med den hr lilla texten r om andra mnniskor med negativa erfarenheter bakom sig har lyckats ta sig upp frn ett avtrubbat, dtt inre och ter kunna uppleva sann krlek? r det lng tid som krvs, eller att man trffar "rtt person"? Eller tvivlar ni liksom mig p att "rtt person" .h.t. r vrt att prata om, att man istllet borde leta efter ngonting mer sannolikt som t.ex. en trygg partner oavsett krlek?

Jag tror inte att jag r deprimerad, fr jag knner mig sllan vrdels. Har mycket annat i livet som hller mig uppe och inget behov av att hata mig sjlv. Dremot r jag cynisk till mycket, och denna instllning kan ge negativa konsekvenser eftersom jag sllan r intresserad av pltsliga mjligheter. Det knns som jag har analyserat snder saker och ting lngt innan de har ftt en chans att komma mig nra. Detta gller framfrallt mnniskor, s klart. Vissa dagar r dliga, och d knner jag ngest (en sn dr klump i magen som leder till oro och annat). Andra dagar r fantastiska och jag skrattar och mr bra. Jag kan dock inte pst att jag knner mig srskilt levande. Jag upplever att tiden flyger fram och jag knner ingenting srskilt starkt. Fr det mesta r jag medioker och tystlten, ven om en del av mig r uttriktad och glad.

Den slutgiltiga frgan kanske skulle kunna bli: r en svrt skadad sjl frevigt dmd till ett liv i osmja?

"Now I am numb, I've become unreal" - Frank Sinatra

/Mo Cuishle

Om jag brjar bakifrn med din tes om hurvida om du skulle kunna vara deprimerad eller inte. Allts, att vara deprimerad behver absolut inte innebra att man knner sig vrdels. Man kan vara deprimerad ocks nr man knner en stor uppgivenhet infr det mesta - det r nog det som r att vara deprimerad. Jag tnker p din cyniska syn p livet. Att vara cynisk r ett "effektivt" stt att avskrma sig frn det i livet som skulle kunna berra en knslomssigt. Jag vet av egen erfarenhet att man lttare "verlever" olika trkigheter genom att ha en starkt cynisk ton i sin syn och i sitt agerande. Nr jag sjlv har avslutat olika relationer s r det mycket lttare att bara slppa det negativa som har hnt genom att diskutera med sig sjlv om sin fre dettas alla nackdelar, och hur sknt det r att ntligen slippa detta. Ltt och mycket bekvmt att gra s. Dremot s r jag livrdd fr att bli alltfr cynisk (bitter kanske passar ganska bra in att sga..?). Om jag har haft relationer som alla hittills har tagit slut av olika anledningar s fr nd min syn p ett kommande frhllande inte frgas av de tidigare misslyckande relationerna. Jag har ocks haft elvapongare som varit genomvackra och intelligenta p alla de vis. Jag har ocks sett vackra leenden som sedan efter en tid nstan har blivit motbjudande d jag knt till hur mnniskan har fungerat i verkligheten. Men... Jag vill inte heller uppleva den dr stora tomheten nr man till slut sitter och dmer ut samtliga flickor, bara fr att man sprungit p ngra "falskspelare". Jag vet inte om detta tipset r srskilt bra nu, men satsa p att ha kul nr du umgs med den hr nya tjejen, och frsk att inte filma hndelserna i frvg. Knn inte ngon stress fr att du nnu inte har ftt ngra - sdana - knslor fr henne. Utstt dig inte fr den stressen! Njut av nuet istllet fr att lta er tid frgas av dina tidigare upplevelser. Har ni kul idag s r det mycket vrt!

Att hela ett hjrta mste f lov att ta sin tid, och den bsta medicinen fr att lka brustna hjrtan r faktiskt tid. Frsk att optimera ditt vriga liv under tiden, gr dig av med eventuella energitjuvar i din nrhet, ndra din arbetssituation, kp alltid mat som du lskar - nj dig inte med mindre, ta bort olika stressfaktorer i ditt liv, ta en lngpromenad istllet fr att vara hemma och stda. Kort sagt, njut av livet s som det r. Umgs grna med den dr flickan frutsatt att hon inte drnerar dig p din energi. Antingen s blir det henne som du slr dina psar ihop med, eller s kan ni umgs som vnner. Nr det r meningen s kommer du att trffa rtt tjej. Frsk bara att hlla modet uppe. Glada frscha tjejer skyr nmligen cyniska och bittra killar som pesten - egen erfarenhet ven dr...

En svrt skadad sjl KAN botas, men det r bara du sjlv som har nyckeln. Lyssna grna p dina vnner som kommer med goda rd. Det som det egentligen handlar om, det r att dina vnner sjlva fortfarande behandlar SINA egenupplevda hjrtesorger med att hlla skenet uppe. Drfr r det minst lika viktigt att lyssna p dem - fr deras skull. Vem vet, kanske finns det ngot av det som de sger som r vrt att lyssna p? Allt man upplever i livet har ngon mening, ven det som r mindre trevligt och mera ofrsteligt att greppa i vissa sammanhang. Att du skriver ett sdant lngt och vettigt inlgg vittnar dessutom p att du inte r bortom allt hopp mentalt. Jag tror inte att du r psykiskt avtrubbad, dremot s r du - med all rtt - frsiktig och krsen. Allts precis som mig sjlv...

Lycka till!
Citera
2007-03-25, 16:15
Medlem
Bonzo666s avatar
Fr jag be trdskaparen att beskriva ngon av dessa relationsbesvikelser lite mer? Det r rtt svrt att diskutera utan att ha ngot lite mer exakt att utg ifrn?

Jag tycker sjlv att jag har blivit besviken p mnga, och detta alldeles fr mnga gnger. En sak som intrffar r att man fr vldigt svrt att lita p folk, man fr en ovilja att dela med sig av saker som man utgr ifrn kommer att bli frstrda eller lekta med etc etc. Har varit en ytterst cynisk mnniska, och r det till stor del fortfarande. Man har ju en associationsfrmga s..

Men jag har dock ndrat p mycket av detta, och mnga plan som jag aldrig intellektuellt eller knslomssigt trodde skulle bli ja.. tillgngliga(?) har blivit det. Orsaken r att jag har trffat ngon som motsvarar de skimrande hopp/tankar/knslor jag egentligen ville ha, och som kan frvalta saker p ett bra stt. Detta gr ju helt enkelt att man tar chansen och frndrar sig till det bttre. Frutsttningen r frsts att personen FINNS och att man trffas. Annars r jag like cynisk i botten. Blir man illa behandlad p ngot stt s drar man en slutsats. Blir man medveten om att personen inte kommer att behandla en illa s behver man inte den tidigare muren.
Citera
2007-03-25, 17:06
Medlem
Slklubbarns avatar
Citat:
Det jag undrar med den hr lilla texten r om andra mnniskor med negativa erfarenheter bakom sig har lyckats ta sig upp frn ett avtrubbat, dtt inre och ter kunna uppleva sann krlek? r det lng tid som krvs, eller att man trffar "rtt person"? Eller tvivlar ni liksom mig p att "rtt person" .h.t. r vrt att prata om, att man istllet borde leta efter ngonting mer sannolikt som t.ex. en trygg partner oavsett krlek?[/b]
Blev sjlv rejlt tilltvlad i mitt senaste frhllande, fr ett halvr sen. Jag har inte helt tappat tron p krleken, ven om jag har blivit mer cynisk och avtrubbad. Mer luttrad, helt enkelt. Jag kommer aldrig att ppna upp mig s mycket som jag gjorde senast, men jag kommer definitivt att ppna upp mig nr jag trffar rtt tjej. Jag kommer att frska undvika att lta nsta tjej lida fr det min frra tjej gjorde, men jag tvivlar p att jag kommer att kunna hra mma krleksord under den passionerade frlskelsefasen utan att nn del av mig tnker "Jaha, det sger du nu, ja. Men om ngra mnader kan det vara helt annorlunda, och d kanske du dumpar mig som en blixt frn klar himmel."

S, jo, det finns nog en vg tillbaka, men det tar tid. Och man blir kanske aldrig lika ppen igen, utan mer p sin vakt. Men tids nog, och med en tillrckligt bra person, s kommer man nog att vilja vga ta steget och lita p ngon igen (kanske inte lika hundraprocentigt som frr, men nd). Jag tror det viktigaste r att man inte tnker "aj, det gjorde ont att lita p nn, s d gr jag aldrig det igen" utan istllet inser att det finns bra och dliga mnniskor att ge sig in i frhllanden med, och att man frhoppningsvis kan lra sig att knna igen dom bra.
Citera
2007-03-25, 17:32
Medlem
Det som du formulerat i din text r exakt vad jag har tnkt p senaste dagarna faktiskt, men det var alldeles fr abstrakt fr att jag skulle kunna skriva eller bertta om det.

Jag har precis som alla andra varit med om mer eller mindre lyckade relationer. Det r tv stycken som verkligen lmnat rr efter sig, varav den senare av dem fortfarande frpestar min tillvaro trots att det r lnge sedan som relationen var aktuell.

Jag har liksom dig fruktansvrt hga krav p hur en kvinna ska vara. Utseendet har aldrig vart en avgrande faktor men p ett mentalt plan s r det ett krav frn min sida att det helt enkelt klickar, och det har det gjort med tv stycken, men p helt olika stt.

Jag har efter det senaste nederlaget blivit avtrubbad. Jag kan inte pst att jag letar efter en ny krlek, men det vrsta r att jag knappt bryr mig om att tillfredstlla mina lustar temporrt lngre. Jag r inte sugen p ngot lngre d det knns som om mitt liv r mer eller mindre frstrt sedan jag frlorade mitt livs krlek fr ett r sedan drygt.

Jag betvivlar att jag r deprimerad d jag verkligen njuter av livet och r glad i vrigt, men nr man kommer till relationer s knner jag bara bl. Det har faktiskt kommit fram ngra alternativ senaste tiden (tv-tre stycken) men dessa r givetvis inte intresserade av mig p samma stt, vilket fr n att tappa gnistan n mer.

Jag r inte sugen p att knulla av mig. Jag vill att livet ska vara som frut, fr det var min bsta period i livet, helt klart. Jag drmde till och med om fr ngra dagar sedan att "allt var som frut" och jag var s oerhrt glad i drmmen att jag knappt trodde det var sant, men man vaknade tyvrr upp och insg att verkligheten inte var roligare n vanligt.

Vi kanske har olika typer av problem och funderingar, men jag knner nd igen mig i det du skriver p ngot stt. Jag vet inte om du liksom jag knner att du har ngon lsning p det hela?

Jag knner att det bsta fr mig vore att terg i en relation med mitt ex (det kommer dock aldrig ske d jag inte toppar hennes lista p om tycka personer lngre) eller att man fr ngon av dem som jag fastnat lite fr p senaste tiden, men det vill sig inte verkar det som, och energin blir allt mindre.

Jag frlitar mig p vr och sommar nu. Min dag borde komma snart helt enkelt.
Citera
2007-03-28, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av En fruktpizza
Om jag brjar bakifrn med din tes om hurvida om du skulle kunna vara deprimerad eller inte. Allts, att vara deprimerad behver absolut inte innebra att man knner sig vrdels. Man kan vara deprimerad ocks nr man knner en stor uppgivenhet infr det mesta - det r nog det som r att vara deprimerad. Jag tnker p din cyniska syn p livet. Att vara cynisk r ett "effektivt" stt att avskrma sig frn det i livet som skulle kunna berra en knslomssigt. Jag vet av egen erfarenhet att man lttare "verlever" olika trkigheter genom att ha en starkt cynisk ton i sin syn och i sitt agerande. Nr jag sjlv har avslutat olika relationer s r det mycket lttare att bara slppa det negativa som har hnt genom att diskutera med sig sjlv om sin fre dettas alla nackdelar, och hur sknt det r att ntligen slippa detta. Ltt och mycket bekvmt att gra s. Dremot s r jag livrdd fr att bli alltfr cynisk (bitter kanske passar ganska bra in att sga..?). Om jag har haft relationer som alla hittills har tagit slut av olika anledningar s fr nd min syn p ett kommande frhllande inte frgas av de tidigare misslyckande relationerna. Jag har ocks haft elvapongare som varit genomvackra och intelligenta p alla de vis. Jag har ocks sett vackra leenden som sedan efter en tid nstan har blivit motbjudande d jag knt till hur mnniskan har fungerat i verkligheten. Men... Jag vill inte heller uppleva den dr stora tomheten nr man till slut sitter och dmer ut samtliga flickor, bara fr att man sprungit p ngra "falskspelare". Jag vet inte om detta tipset r srskilt bra nu, men satsa p att ha kul nr du umgs med den hr nya tjejen, och frsk att inte filma hndelserna i frvg. Knn inte ngon stress fr att du nnu inte har ftt ngra - sdana - knslor fr henne. Utstt dig inte fr den stressen! Njut av nuet istllet fr att lta er tid frgas av dina tidigare upplevelser. Har ni kul idag s r det mycket vrt!

Att hela ett hjrta mste f lov att ta sin tid, och den bsta medicinen fr att lka brustna hjrtan r faktiskt tid. Frsk att optimera ditt vriga liv under tiden, gr dig av med eventuella energitjuvar i din nrhet, ndra din arbetssituation, kp alltid mat som du lskar - nj dig inte med mindre, ta bort olika stressfaktorer i ditt liv, ta en lngpromenad istllet fr att vara hemma och stda. Kort sagt, njut av livet s som det r. Umgs grna med den dr flickan frutsatt att hon inte drnerar dig p din energi. Antingen s blir det henne som du slr dina psar ihop med, eller s kan ni umgs som vnner. Nr det r meningen s kommer du att trffa rtt tjej. Frsk bara att hlla modet uppe. Glada frscha tjejer skyr nmligen cyniska och bittra killar som pesten - egen erfarenhet ven dr...

En svrt skadad sjl KAN botas, men det r bara du sjlv som har nyckeln. Lyssna grna p dina vnner som kommer med goda rd. Det som det egentligen handlar om, det r att dina vnner sjlva fortfarande behandlar SINA egenupplevda hjrtesorger med att hlla skenet uppe. Drfr r det minst lika viktigt att lyssna p dem - fr deras skull. Vem vet, kanske finns det ngot av det som de sger som r vrt att lyssna p? Allt man upplever i livet har ngon mening, ven det som r mindre trevligt och mera ofrsteligt att greppa i vissa sammanhang. Att du skriver ett sdant lngt och vettigt inlgg vittnar dessutom p att du inte r bortom allt hopp mentalt. Jag tror inte att du r psykiskt avtrubbad, dremot s r du - med all rtt - frsiktig och krsen. Allts precis som mig sjlv...

Lycka till!
Tack fr ditt svar.

Jo, jag anser mig tyvrr vara psykiskt avtrubbad. Jag tror att mnga mnniskor knner som mig. Relatera bara ditt nuvarande vuxenliv till barndomens dagar. Inte fr att jag vill f barndomen att framst som idyllisk och underbar, men jag saknar vldigt mycket knslan av att leva. Nr jag var liten tog jag vldigt mycket intryck. Jag tnkte mycket, jag knde allting frn smrta till lycka, krlek och sorg. Men det fanns alltid en balans mellan intrycken, och nu r alla intryck istllet som bortblsta. Kanske har det av biologiska skl blivit s att man som vuxen slutar ta intryck av vrlden och slutar knna av saker, i syfte att man ska fokusera p att verleva och skydda sig mot omvrldens hot istllet fr att oroa sig ver dem. Att uppleva starka intryck som barn har frmodligen att gra med att man utvecklas snabbt och hjrnan mste ta in alla intryck fr att sinnen och liknande ska utvecklas. Men knslolivet r ven annorlunda. Tnk p er frsta kyss, nr man praktiskt taget svvade p moln i flera dagar efter att ha "gjort det" med en tjej. Nr man kunde ligga och stirra i taket i timmar och bara drmma sig bort om den dr flickan, och lngta till den dag nr man var vuxen och fick en chans att ta tillvara p krleken p riktigt. Nu r jag vuxen, och har upplevt krlekens fram- och baksida. Jag kan inte pst att jag inte tror p krleken, jag r bara vldigt skeptisk till hur vi ska frvntas vara krleksfulla i en omvrld som denna. Jag r starkt kritisk till den normalbild av relationer som existerar idag, hur killar och tjejer har olika krav p sig fr att attrahera varandra. Sex r idag viktigare n krlek, fr mnga av oss verkar tro att krleken i slutndan endast skadar oss. Jag tror att mnga, mnga mnniskor knner som mig. Eller s hoppas jag kanske bara s

Jag kan ge ett kort exempel p hur min avtrubbade knslosida fr uttryck. Senast i helgen visade det sig att jag lyckats sra min nuvarande tjej genom att inte flja med till en familjemiddag, vilket hon hade hoppats p att jag skulle gra. Jag hade dock lovat bort mig p annat och fick under lrdagkvllen veta att hon tagit illa upp p.g.a. detta. Hon hade tydligen ftt hra av mig att jag absolut kunde flja med, ven om jag inte hade medvetet sagt s till henne. Och i rlighetens namn ville jag inte flja med, fr jag gillar inte familjemiddagar. Jag tycker sdant r ett jvla helvete att behva sitta dr och bli betraktad av hela matbordet som undrar vem man r och vad man har fr intentioner. Srskilt nr man inte r sker p om ens knslor fr tjejen r p riktigt, d knner jag mig istllet skyldig. Hur som helst s har jag uppenbarligen srat tjejen, och jag knner mig oerhrt likgiltig infr detta. Jag nskar att hon inte vore ledsen fr d skulle hon inte tvinga mig att knna mig skyldig p ngot stt, men nu r hon tydligen besviken och jag knner ingen motivation att frska be om urskt. I sanningens namn knns det som det kvittar, och hur mycket jag n nskar att jag kunde KNNA mig ledsen s gr jag inte det. Jag r rdd fr att det skulle te sig likadant om hon faktiskt frsvann ur mitt liv. Det knns som om jag skulle klara mig lika bra nd.

Du skriver bra saker om att prioritera sig sjlv och sitt vlmende och jag hller med om allt det dr. Jag kan dock inte hlla med om att tid lker alla sr. Visst har jag slutat grta och visst saknar jag inte mina gamla krlekar ngonting idag, men tiden har ju gjort annat med mig. Tiden har gjort mig till en vandrande uppgivenhet. Kanske r det nu dags att g och prata med ngon om detta? Terapi?

Just nu kommer jag dock gra som du sger; lta tiden g. Jag tycker att det r vrt ett frsk ven om jag inte riktigt tror p att det kommer fungera. Kanske nr mitt liv r mer stabilt och jag knner att saker flyter p som de ska kommer jag knna mer tilltro fr nuet. Annars funderar jag rligt talat p att ska hjlp, fr vad r ett liv om man inte kan knna ngonting? I mina gon r den totala likgiltigheten vrre n dden. Fy fan.

terigen, tack fr ditt svar! Mnga vettiga reflektioner.
Citera
2007-03-28, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonzo666
Fr jag be trdskaparen att beskriva ngon av dessa relationsbesvikelser lite mer? Det r rtt svrt att diskutera utan att ha ngot lite mer exakt att utg ifrn?

Jag tycker sjlv att jag har blivit besviken p mnga, och detta alldeles fr mnga gnger. En sak som intrffar r att man fr vldigt svrt att lita p folk, man fr en ovilja att dela med sig av saker som man utgr ifrn kommer att bli frstrda eller lekta med etc etc. Har varit en ytterst cynisk mnniska, och r det till stor del fortfarande. Man har ju en associationsfrmga s..

Men jag har dock ndrat p mycket av detta, och mnga plan som jag aldrig intellektuellt eller knslomssigt trodde skulle bli ja.. tillgngliga(?) har blivit det. Orsaken r att jag har trffat ngon som motsvarar de skimrande hopp/tankar/knslor jag egentligen ville ha, och som kan frvalta saker p ett bra stt. Detta gr ju helt enkelt att man tar chansen och frndrar sig till det bttre. Frutsttningen r frsts att personen FINNS och att man trffas. Annars r jag like cynisk i botten. Blir man illa behandlad p ngot stt s drar man en slutsats. Blir man medveten om att personen inte kommer att behandla en illa s behver man inte den tidigare muren.
Nej, jag har ingen lust att terbertta mina smllar i livet. Jag kan kort nmna att jag har haft tminstone fyra relationer de senaste ren som gtt i kras, varav jag har varit riktigt frlskad i tminstone en av dessa tjejer. Det har gjort s ont, och jag r hpen ver hur mycket trar som kan komma ur en mnniska i efterhand. Jag tror att den hr senaste vndan fr ungefr ett halvr sedan var vrst, fr det var just den tjejen som skadade mig mest. Jag trodde faktiskt att jag hade funnit krleken p riktigt och att sedan frlora den knslan (som mste ha varit den senaste gngen jag faktiskt knde ngonting) frndrade mig som person. Jag kan inte pst att det r hennes fel, jag har mig sjlv att skylla som investerade s. Men jag kan inte beskylla mig sjlv fr att frska, fr det r det enda sttet att lra sig. r det inte?

Som du skriver s br jag en mur omkring mig. Jag visar mig inte svag fr ngon lngre. Frr hade jag god kontakt med min mor, eftersom hon var den enda som jag kunde prata med om det svra i livet. Nu orkar jag inte ens beska henne. Jag har blivit s less p alla dessa problem.

Men vet du vad, jag tror jag nstan kommer p vad felet r nr jag skriver om den hr muren. Det kanske helt enkelt r s att jag gr och br p s mycket knslor som inte fr komma ut att min hjrna till slut blivit s verbelastad av knslouttryck att den filtrar dem helt och hllet. Jag tror min avtrubbade sida kan ha att gra med att jag inte lngre slpper ut ngonting, eller frsker att lsa dessa knslomssiga problem. Eller att jag helt enkelt inte lter mitt sorgearbete f spelrum och framfrallt tid p sig att bli klart.

En intressant tanke. Jag mste fundera lite p detta, om det kanske faktiskt r s enkelt... Det r helt klart s att jag gr omkring med en stor last som inte r bearbetad riktigt.
Citera
2008-02-02, 12:02
Medlem
Man kommer till liv igen

Tiden lker inte alla sr, men ens syn p sren frndras med tiden. Jag har inte varit inloggad p det hr forumet p mer n ett halvr och upptckte den hr trden som var ngot slags spelrum i det med frhoppningen att f respons p lite reflektioner. Men det r inte andra mnniskor som kan hjlpa en srad sjl, det r bara en sjlv - hur jvla klyschigt det n lter. Dremot kan man alltid ska hjlp nr man knner att ens problem r fr svra att hantera p egen hand.

Jag har brjat acceptera livet fr vad det r istllet fr att anklaga det fr att inte vara vad jag vill att det ska vara. Nr en jobbig knsla kommer s gr jag in i den istllet fr att fly, och jag mediterar s fort det blir verbelastat i kropp och sjl. Jag har varit singel nu i mer eller mindre ett r och mnga stunder r ensamheten verkligen kvvande, men jag har ocks lrt mig att fokusera p det som jag vill f ut av livet. Det hjlper mig att njuta av ensamheten eftersom jag anvnder den till ngot bra.

Jag har ocks brjat va p att vara tacksam fr vad jag har i livet. Det slr mig ofta att cyniska mnniskor, inklusive mig sjlv fr ett tag sedan, har ett genomgende stt att nedvrdera allting inklusive relationer eftersom "det nd tar slut frr eller senare". Ja, det gr det. Vi dr alla ensamma, men tminstone kan vi ta ansvar fr att lska oss sjlva under resans gng. Vi kan bjuda in mnniskor som vill vara med och lska oss och vi kan strka oss av deras nrvaro. Men ensamhet r ocks en del av livet vare sig vi vill eller inte, och det enda man kan gra r att acceptera den och i varje situation agera utifrn sina vrderingar och ml. Ibland r det t.ex. bttre att inte agera alls, som nr ngon nrstende berttar om allt hemskt som han eller hon har varit med om p sistone. Jag tog mig tidigare fr vana att frska hjlpa andra mnniskor genom att ge dem tips och rd i hur de gr vidare, eller frska ltta p sorg och ilska genom att klappa p axeln och sga "allt ordnar sig". Men nufrtiden accepterar jag helt enkelt att jag inte kan hjlpa andra mnniskor. Alla har hand om sina egna liv och det bsta man kan gra som vn eller medmnniska r att finnas dr och lyssna. Att agera i passivitet, kan man sga.

Allt som allt har jag p senare tid knt mig som en mer sann och levande mnniska. Det finns tyvrr ingen bibel i hur man lever sitt liv, men det finns stt som fungerar. Jag r redo fr att bli frlskad igen, men jag tnker inte frhasta mig fr den sakens skull. Varje krogragg eller hngel betyder inte att man behver inleda en relation, man ska bara satsa p mnniskor som man tror p och knner fr.

Jag har lrt mig s otroligt mycket av att bara leva vidare och jag tnkte sga till er som knner er likgiltiga, deprimerade, sorgsna och elndiga i lnga perioder...

Acceptera, va, strk er sjlvknsla (ert egenvrde) och fokusera i nuet. va p att vara tacksamma, va p att tnka bra saker om er sjlva, va p att sga nej, va p att vara lyckliga. Acceptera allt som kommer i er vg, och acceptera ven de stunder som ni inte kan acceptera.

Det r en lng, rik och vacker resa som vi har framfr oss och vi kan alla ta den av den, ven om det inte alltid knns riktigt s.

Mina sista ord i den hr trden vnde fram det goda ur min tidigare, svarta situation. Jag knde att var lite viktigt att pongtera det.

Med ett varmt leende,

Mo Cuishle
Citera
2008-02-02, 12:55
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Jag har sjlv varit dr flera gnger och ftt uppleva hur det knns att frlora ngonting som man inte kan erstta. Det r minst sagt fruktansvrt, och mycket svrt att stta ord p.

------------

Jag har frlorat det som inte gr att erstta en gng, och jag har inte rest mig. Kan man verkligen frlora det oersttliga flera gnger? Men jag tror p detta:

Citat:
Screwed by love
By Brother Void

"It takes a nail to drive out a nail." -- Salvadoran proverb

When you have loved and lost, you are fucked. You don't want to begin a new relationship because how could you possibly love another? You don't want a fling because in the shadow of real love, what would be the point? You don't want to be alone because it hurts too much. You can't be with the one you lost because he or she is either dead or sleeping with someone else. With no real options left, you balm your pain with fantasy and memory. You lie alone in bed, haunted by the tingle of phantom limbs. When the rebound relationship comes along, you may be sleeping with someone new -- but you're making love to the ghost of the one you lost.

Finally, you must face the truth. The only way to cast out your ghost is to fall hard for someone new -- someone who might hurt you even more deeply. In this way, you heal your broken heart, preparing it to again be broken.

I must find someone who can hurt me more deeply.

och lite tur. Jag r inte fr just rebound, men hoppas hitta den som har kapaciteten att sra mig nnu djupare - men helst lter bli...
Citera
2008-02-02, 17:10
Medlem
Planet Caravans avatar
Citat:
Screwed by love
By Brother Void

When you have loved and lost, you are fucked. You don't want to begin a new relationship because how could you possibly love another? You don't want a fling because in the shadow of real love, what would be the point? You don't want to be alone because it hurts too much. You can't be with the one you lost because he or she is either dead or sleeping with someone else. With no real options left, you balm your pain with fantasy and memory. You lie alone in bed, haunted by the tingle of phantom limbs. When the rebound relationship comes along, you may be sleeping with someone new -- but you're making love to the ghost of the one you lost.

Finally, you must face the truth. The only way to cast out your ghost is to fall hard for someone new -- someone who might hurt you even more deeply. In this way, you heal your broken heart, preparing it to again be broken.

Oj, vilken klockren text - verkligen bra!
Citera
2008-02-02, 21:23
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Planet Caravan
Oj, vilken klockren text - verkligen bra!

Tack fr det (ven om jag inte skrivit den, allts). Jag tror mer p det n p "tid att lka". Om man inte r instabil och osjlvstndig, naturligtvis. Fr d behver man tid. Men det r ju isfall av andra skl.
Citera
2008-02-03, 13:29
Medlem
Citat:
Screwed by love
By Brother Void

Urskta om jag lter taskig men... Det r dr ren jvla b/s, en ynklig offertext dr frfattaren tycker s innerligt synd om sig sjlv fr att ha blivit vergiven i sin ensamhet och desperation. Snyft.

Man mste vxa upp nn gng. Man mste ta ansvar fr sig sjlv och sitt liv, och framfrallt relationen till sig sjlv. Ingen annan kommer gra dig lycklig om du inte sjlv har frmgan till det. D kommer du g i nsta relation och vara nrmast olycklig fr att den dr personen inte finns dr till 100% och s fort ngot knns konstigt ellet knakigt s kommer du f panik av att kanske-kanske bli lmnad IGEN - herreguuud!

Nu stter vi stopp fr sjlvsrjandet och skandet efter lycka i andra. Lyckan och krleken och respekten och hela skiten finns bara inom oss sjlva och vad vi tror om oss sjlva och omvrlden.

Ja, det gr ont. Ja, hon eller han r borta. Ja, det r en svr anpassning att g tillbaka till ensamhet. Ja, det r svrt att bli kr i ngon annan eftert.

Acceptera det.

Definera sedan vad du vill ha ut av livet och av nsta krleksrelation.

Utg frn denna definition, det r din nya livsvrdering och dina nya livsml.

Lev ditt liv! Ju bttre relation du har till dig sjlv desto lttare kommer det bli att st ut med motgngar och frvandla elnde till skratt och roliga stunder.

/Mo Cuishle
Senast redigerad av Mo Cuishle 2008-02-03 kl. 13:32.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in