Flashback bygger pepparkakshus!
2007-03-24, 23:50
Medlem
hejsan. jag har en gammal ide hdd som jag har massa saker på, vill lägga in det på nya datorn som jag kör sata på. nu är det så fint att jag kommer inte in i windows med någon av dom två diskarna. moderkortet hittar ny enhet (ide disken) och jag kommer in i bios och kan välja vilken av diskarna jag ska boota med men vilken jag än väljer så stannar allt precis när xp-load grejen ska komma upp. det blir bara svart och efter ungefär en minut startar datorn om. jag tog bort ide disken igen och då funkade det skitfint igen.

nån som vet vad man kan göra för att få det att funka? har inga byglar på nån av diskarna om det nu skulle kunnat vart ett fel.
Citera
2007-03-25, 01:07
Medlem
Unbalanceds avatar
Är det ett operativsystem på Sata disken som du har i sedan tidigare alltså?
Prova att ha i båda diskarna, gå in i bios och välj att den ska boota ifrån CDromen så startar du om datorn med windows skivan i.
Antar att du har windows xp nu, och så när skivan laddat in och dom där menyerna kommer fram i det blåa fältet tar du
windows reparationskonsoll (R) eller liknande och så i prompten skriver du Fixmbr.

Kan bli lite knas med SATA & IDE diskar och man får då ställa in ifrån vilken den ska ladda, så har iaf jag gjort.
Citera
2007-03-25, 01:14
Medlem
ok, jag har xp på båda diskarna men jag ska prova att göra som du föreslog. tack
Citera
2007-03-25, 04:03
Medlem
funkade inte. när jag skrev kommandot så kom det upp några rader som mestadels talade om att det inte va lämpligt att använda kommandot, att det kunde vara skadligt för partitionerna och att jag inte verkade ha en riktigt master boot record. så frågade den om jag verkligen ville fortsätta men då gick det inte att skriva "y" utan bara "n" sitter i felsäkert läge nu med båda diskarna i, är dock bara sata'n som syns i "den här datorn" blir så less.
Citera
2007-03-25, 04:28
Medlem
kom in helt normalt nu så jag får ställa en ny fråga. hur fan får man datorn att hitta en hdd (ide) som är ansluten men inte visas någonstans och inte går att hitta genom "lägg till maskinvara" ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in