2007-03-24, 18:46
Medlem
Stig-Britts avatar
Tjena, är på väg att köpa ny dator. Erkänner att jag inte är helt hemma på hårdvara, vad som är bra/dåligt osv. Har dock kollat lite på nätet och plockat ihop några delar. Tanken är att inte lägga alla pengar på mobo/ram/cpu osv för att istället köpa ett något dyrare gfx-kort.

Delarna än så länge:

GIGABYTE GA-965P-DS3 (rev. 3.3)
Några synpunkter? Verkar överklocka bättre än DQ6.
Intel Core 2 Duo E4300
Är det denna som gäller eller? Har hört lite snack om e6300/6400 men många verkar föredra denna, och har hört att den skall sjunka i pris närmaste veckorna. Planerar överklocka till kanske 3.2-3.4. För övrigt, vad är det för kylare som gäller? Scythe Infinity har jag hört många tala väl om, kom gärna med förslag. Och sen så skall det väl heller inte vara några större problem att i framtiden sätta i en quad istället?
XFX GeForce 7950GT 550M
Ok, var lite snack om 8800 i någon annan tråd, då det stödjer DX10. Men 320mb videoram alltså, är det inte lite i underkant? Har ett 6600gt med 256 nu ju. Dessutom, PCIe är ju här för att stanna ett tag. Låter det inte rimligt att vänta ett år och sedan köpa ett fräsigt dx10-kort och sätta in i den här riggen.
Corsair Powersupply 520W
Tyst och bra? Samt "modular cables", mycket bekvämt.
OCZ SOE Urban PC6400 2x1024MiB CL4-4-3-15
Relativt billigt, men även väldigt bra. Bättre förslag? Siktar på 2gb ram i alla fall.
Kom gärna med invändingar och synpunkter/förbättringar. Försök även att motivera eller förklara varför du tycker som du gör, det uppskattas mycket.

[Ändring: Vill tillägga att jag gärna föredrar tysta komponenter. Grafikkortet jag nämner ovan har tydligen passiv kylning. Finns väl dock även tysta aktiva, antar jag.]
Citera
2007-03-24, 19:07
Medlem
Nate Blacks avatar
Om du kan lägga ~2000kr på ett moderkort så ta hellre ett 680i SLi baserat kort, EVGA är bra, kostar nog 2300kr. Processorn är väl rätt val då, om du inte kan vänta tills E6x50 processorerna kommer ut, ganska snart borde det vara. De kommer att ersätta 6x00 serienhar jag för mig, de kommer att ha dubbelt så mycket cacheminne och kosta lika mycket. Men om du inte kan vänta ungefär 1-2 månader så kör då på E4300, ett mycket bra val och enorm överklockningspotential. Angående grafikkortet får du bestämma själv, kan du vänta så gör det. Och minnena, de är bra, ett annat val är Platinum serien, men kör på OCZ iallafall, livstidsgaranti och övervolta utan att kassera garantin. Support som få tillverkare ger.
Citera
2007-03-24, 19:09
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nate Black
Om du kan lägga ~2000kr på ett moderkort så ta hellre ett 680i SLi baserat kort, EVGA är bra, kostar nog 2300kr. Processorn är väl rätt val då, om du inte kan vänta tills E6x50 processorerna kommer ut, ganska snart borde det vara. De kommer att ersätta 6x00 serienhar jag för mig, de kommer att ha dubbelt så mycket cacheminne och kosta lika mycket. Men om du inte kan vänta ungefär 1-2 månader så kör då på E4300, ett mycket bra val och enorm överklockningspotential. Angående grafikkortet får du bestämma själv, kan du vänta så gör det. Och minnena, de är bra, ett annat val är Platinum serien, men kör på OCZ iallafall, livstidsgaranti och övervolta utan att kassera garantin. Support som få tillverkare ger.

Ok, skall läsa lite om moderkortet, men varför tycker du att jag bör föredra det?
Citera
2007-03-24, 19:30
Medlem
Nate Blacks avatar
Låter Vr-Zone förklara, Shamino recenserar moderkortet (ha i åtanke att han är en av världens bästa överklockare, så det är ingen rookie som har tagit sig en titt på det) ;
http://www.vr-zone.com/?i=4215&s=20
Citera
2007-03-24, 20:00
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nate Black
Låter Vr-Zone förklara, Shamino recenserar moderkortet (ha i åtanke att han är en av världens bästa överklockare, så det är ingen rookie som har tagit sig en titt på det) ;
http://www.vr-zone.com/?i=4215&s=20

Yep, har läst en del om det nu. Lovande mobo, men det verkar inte riktigt moget än - många som har problem med det. Dessutom så är det ganska så dyrt. Å andra sidan så kan man kanske tycka det är rimligt att lägga ut lite extra på datorns huvudkomponent, ifall man vill uppgradera i framtiden. Hmm...
Citera
2007-03-24, 20:05
Medlem
Nate Blacks avatar
Jag la ut 2.6kkr för mitt, är jävligt nöjd. Dock känner jag lite att jag utmanar ödet när jag inte har uppdaterat BIOS ännu utan kör på shipping BIOS, det är ju inte få som lidit av total datakorruption när man kör SATA. Dock, efter kanske 6 veckors användade har fortfarande inget hänt och inget har övertygat mig att få tummen ur arslet och hitta en Floppy som funkar. Kortet är helt enkelt det bästa jag ägt.
Citera
2007-03-24, 20:10
Medlem
Stig-Britts avatar
Ok, jag skall begrunda kortet. Men om vi återgår till mitt ursprungliga inlägg - låter det som en vettig dator, eller är det något som låter mer eller mindre som ett direkt felsteg?
Citera
2007-03-24, 20:14
Medlem
Nate Blacks avatar
Nejdå, ser fint ut, du lär blir inte besviken. Sakerna är bra, men man kan disskutera om det finns andra som är lika bra eller bättre, men alla saker har sina fördelar och nackdelar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in