2007-03-24, 18:46
Tjena, är på väg att köpa ny dator. Erkänner att jag inte är helt hemma på hårdvara, vad som är bra/dåligt osv. Har dock kollat lite på nätet och plockat ihop några delar. Tanken är att inte lägga alla pengar på mobo/ram/cpu osv för att istället köpa ett något dyrare gfx-kort.
Delarna än så länge:
GIGABYTE GA-965P-DS3 (rev. 3.3)
[Ändring: Vill tillägga att jag gärna föredrar tysta komponenter. Grafikkortet jag nämner ovan har tydligen passiv kylning. Finns väl dock även tysta aktiva, antar jag.]
Delarna än så länge:
GIGABYTE GA-965P-DS3 (rev. 3.3)
Några synpunkter? Verkar överklocka bättre än DQ6.Intel Core 2 Duo E4300
Är det denna som gäller eller? Har hört lite snack om e6300/6400 men många verkar föredra denna, och har hört att den skall sjunka i pris närmaste veckorna. Planerar överklocka till kanske 3.2-3.4. För övrigt, vad är det för kylare som gäller? Scythe Infinity har jag hört många tala väl om, kom gärna med förslag. Och sen så skall det väl heller inte vara några större problem att i framtiden sätta i en quad istället?XFX GeForce 7950GT 550M
Ok, var lite snack om 8800 i någon annan tråd, då det stödjer DX10. Men 320mb videoram alltså, är det inte lite i underkant? Har ett 6600gt med 256 nu ju. Dessutom, PCIe är ju här för att stanna ett tag. Låter det inte rimligt att vänta ett år och sedan köpa ett fräsigt dx10-kort och sätta in i den här riggen.Corsair Powersupply 520W
Tyst och bra? Samt "modular cables", mycket bekvämt.OCZ SOE Urban PC6400 2x1024MiB CL4-4-3-15
Relativt billigt, men även väldigt bra. Bättre förslag? Siktar på 2gb ram i alla fall.Kom gärna med invändingar och synpunkter/förbättringar. Försök även att motivera eller förklara varför du tycker som du gör, det uppskattas mycket.

[Ändring: Vill tillägga att jag gärna föredrar tysta komponenter. Grafikkortet jag nämner ovan har tydligen passiv kylning. Finns väl dock även tysta aktiva, antar jag.]