2017-03-25, 16:55
Medlem
dePauls avatar
Ett litet tillägg. Det skall förstås vara en liten mängd salt i smeten!!

~Paul~
Citera
2017-03-26, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
När man begrundar de många recept i den här tråden så slår det mig att man i princip lagar pannkakor i ett våffeljärn i stället för våfflor som sådana .

Till att börja med så bör vi resonera kring våfflans egenskaper. Personligen vill jag ha mina våfflor frasiga på utsidan och mjuka och följsamma på insidan. Lite som i fallet med pommes frites.

Det kan på pappret förefalla en smal sak att erhålla detta resultat men är svårt i praktiken när man inte vet vilka knep som finns till hands.

Regel nummer ett är att i viss mån undvika att mättat fett tillsammans med stärkelsen reagerar och renderar en mjuk, svampliknande våffla. Det kan förstås vara svårt när man samtidigt vill få till smaken. Några tips på vägen är:

1. Separera äggen och vispa vitan till fast konsistens.

2. Sikta ihop vetemjöl med hög proteinhalt tillsammans med bakpulver, lite bikarbonat, samt råsocker (funkar också med vanligt strösocker). Obs, sockret är essentiellt ifall man vill ha en karamelliserad frasig utsida!

3. I en annan skål vispar man ihop hälften av äggulorna (som blivit kvar efter att man vispat äggvitorna) tillsammans med fullmjölk, en liten mängd vinäger och smält smör (ej margarin!).

4. Blanda nu försiktigt innehållet i de båda bunkarna. Blanda inte för hårt!! Det gäller i princip bara att vika in de torra ingredienserna.

5. Under denna punkt är vi ute efter perfekt konsistens. Smeten skall vara något lösare än den som man använder till pannkakor genom att inkorporera de vispade äggvitorna. I stället för vatten eller ännu mer mjölk/vatten så använder vi iskall vodka eller annan typ av neutral alkohol för att få till rätt konsistens. Tillsätt gärna också lite vaniljextrakt och grädda omedelbart (glöm inte att sätta på järnet i god tid)!!

6. För att hålla våfflorna varma så kan man värma upp ugnen på ca 100 grader och placera en stapel med våfflor däri. Mellan varje våffla bör man lägga en bit bakpapper. Tyvärr blir värmda våfflor inte lika frasiga längre, dock.

~Paul~

Jag har alltid förknippat begreppet "frasvåfflor" med den klassiska smeten vispgrädde - mjöl - vatten. Och litet nersmält smör för att de inte ska fastna i järnet. Det blir frasiga våfflor. Gott!

Nackdelen med det receptet är att man ofta serverar våfflorna med vispgrädde och sylt. Allt fett står en upp i halsen och gallstensattacken är nära.

Du ger ett recept med ägg i. Det är då jag tycker det blir pannkakssmet av det. Då kallar jag det bara våfflor.

Jag gör så att jag bara strör litet socker över min frasvåffla, den som är baserad på grädde. Det räcker.
Citera
2017-03-26, 22:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Jag har alltid förknippat begreppet "frasvåfflor" med den klassiska smeten vispgrädde - mjöl - vatten. Och litet nersmält smör för att de inte ska fastna i järnet. Det blir frasiga våfflor. Gott!

Nackdelen med det receptet är att man ofta serverar våfflorna med vispgrädde och sylt. Allt fett står en upp i halsen och gallstensattacken är nära.

Du ger ett recept med ägg i. Det är då jag tycker det blir pannkakssmet av det. Då kallar jag det bara våfflor.

Jag gör så att jag bara strör litet socker över min frasvåffla, den som är baserad på grädde. Det räcker.
Det finns olika metoder för att erhålla en bra och frasig våffla. Observera att jag inte presenterar mina våfflor som "Belgiska". I mina ögon är det inte nödvändigtvis användningen av ägg som gör våfflorna lika pannkakor, utan den slutgiltiga konsistensen.

Denna konsistens går som sagt att få fram genom ett antal olika metoder, varav den jag beskrev i mitt förra recept är kanske den bästa. Det går förstås att erhålla ännu frasigare våfflor genom att använda mindre fett, mindre eller inga ägg och mindre mjölk/grädde (mer vatten) men varje steg i den riktningen gör att våfflan inte smakar lika gott.

Och som jag skrev tidigare. Det är sockret i smeten som ger extra krispighet. Testa!! Genom att använda socker kan man således "synda" och använda mer ägg, mjölk/grädde och smör. Ingredienser som ju förhöjer smaken. Vodkan i smeten används för att få en lösare smet. Samtidigt som när vodkan träffar det varma våffeljärnet så andunstar densamma, vilket i sin tur ökar på frasigheten ytterligare. Vatten eller andra vätskor har inte samma effekt.

Jag får också allvarliga syraattacker om jag äter för många våfflor eller pannkakor med grädde och sylt. Nu för tiden nöjer jag mig med en eller två . Och absolut inga våfflor efter kl 8 på kvällen...

~Paul~
Citera
2017-03-26, 22:34
Medlem
klybans avatar
Citat:
När man begrundar de många recept i den här tråden så slår det mig att man i princip lagar pannkakor i ett våffeljärn i stället för våfflor som sådana ....
Där var jag igår, men orkade inte krångla då jag var trötter och att det skulle gå snabbt som attan.
Var någon sort med massa smör och en del iskallt vatten.
Citera
2017-03-26, 22:37
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Där var jag igår, men orkade inte krångla då jag var trötter och att det skulle gå snabbt som attan.
Var någon sort med massa smör och en del iskallt vatten.
Hehe, det där känner jag igen.

Dvs, man lagar något halvhjärtat eftersom man lider av kronisk trötthet .

~Paul~
Citera
2017-03-26, 22:40
Medlem
klybans avatar
Citat:
Hehe, det där känner jag igen.

Dvs, man lagar något halvhjärtat eftersom man lider av kronisk trötthet .

~Paul~
Ja, och på detta har jag kronisk trötthet
Kom sen på att jag inte hade mer en 2msk sylt kvar
Men fick mig två i alla fall, sen fixa vi till det lite bättre idag med sylten i alla fall, med den resterande smeten.
Citera
2017-03-26, 22:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ja, och på detta har jag kronisk trötthet
Kom sen på att jag inte hade mer en 2msk sylt kvar
Men fick mig två i alla fall, sen fixa vi till det lite bättre idag med sylten i alla fall, med den resterande smeten.
Det var ju tur att det löste sig idag . Att sakna sylt är bland livets värsta händelser

Det var bara för någon vecka sedan som jag skuttade ner till affären och köpte frysta hallon eftersom jag saknade hallonsylt. Färdig hallonsylt köper jag inte längre.

Hur som helst. Efter några pannkakor så fick jag nog. En jäkla massa jobb till nästan ingen nytta alls.

~Paul~
Citera
2017-03-26, 22:52
Medlem
klybans avatar
Citat:
Det var ju tur att det löste sig idag . Att sakna sylt är bland livets värsta händelser

Det var bara för någon vecka sedan som jag skuttade ner till affären och köpte frysta hallon eftersom jag saknade hallonsylt. Färdig hallonsylt köper jag inte längre.

Hur som helst. Efter några pannkakor så fick jag nog. En jäkla massa jobb till nästan ingen nytta alls.

~Paul~
Lustigt, då jag fick 4-5 liter frusna hallon av farsan idag

Jo, jag kom på att jag skulle testat skicka i en lövbiff, lite lök och nått mer gott, kanske kantareller.
Börja fundera på om jag skulle skicka i lite smet, sen de andra ingredienserna, för sen avsluta med lite smet ovan på och sen bränna på skiten.

Nått som kan bli bra?
Aldrig testat själv, men sett dessa varianter ofta på triple D, men där är det betydligt större ala Belgisk stil(tror jag).
Men så börja allt krångla, ungar ute på vift och annan skit.
Så blev aldrig nått sånt test, men borde väl ha funkat?
Du testat nått sånt?
Citera
2017-03-26, 23:00
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Lustigt, då jag fick 4-5 liter frusna hallon av farsan idag

Jo, jag kom på att jag skulle testat skicka i en lövbiff, lite lök och nått mer gott, kanske kantareller.
Börja fundera på om jag skulle skicka i lite smet, sen de andra ingredienserna, för sen avsluta med lite smet ovan på och sen bränna på skiten.

Nått som kan bli bra?
Aldrig testat själv, men sett dessa varianter ofta på triple D, men där är det betydligt större ala Belgisk stil(tror jag).
Men så börja allt krångla, ungar ute på vift och annan skit.
Så blev aldrig nått sånt test, men borde väl ha funkat?
Du testat nått sånt?
Menar du något i stil med hur man lagar fläskpannkaka, fast i det här fallet med lövbiff? Hm, det har jag aldrig provat.

Rent teoretiskt borde det funka på samma sätt som fläskpannkaka med den skillnaden att du inte kan bara fräsa på köttet som man ju gör med fläsket. I stället blir du tvungen att bräsera det! Och på slutet koka bort nästan all vätska.

Hm, verkar lite knepigt att få till. Men testa vet jag .

~Paul~
Citera
2017-03-27, 01:03
Medlem
klybans avatar
Citat:
Menar du något i stil med hur man lagar fläskpannkaka, fast i det här fallet med lövbiff? Hm, det har jag aldrig provat.

Rent teoretiskt borde det funka på samma sätt som fläskpannkaka med den skillnaden att du inte kan bara fräsa på köttet som man ju gör med fläsket. I stället blir du tvungen att bräsera det! Och på slutet koka bort nästan all vätska.

Hm, verkar lite knepigt att få till. Men testa vet jag .

~Paul~
Lövbiffen var över sen grillfajitas.
Och sen tänkte man dessa matiga våfflorna som de körde i Triple D, och sen tänkte man om det gick hitta på nått.
Men kom inte mycket längre än tanken tyvärr.
Lövbiffen är kvar, och kan nog få 3-4 till av smeten som är kvar.
Så kanske ska göra ett försök imon, men får tänka lite till.

Men tanken som var först, var att lite smet i botten, sen övriga ingredienser, för avsluta med lite smet på och sen bränna på det.
Men under tiden jag skriver, så funderar jag inte på om det är bättre göra en blandning istället med dessa ingredienser och SEN skicka på det på järnet.

Sen när du nämner vätska problemet, så blir det nog inte bra.
Jaja, vi får se, det kan ju vara skoj och köra nått tokigt ibland.
Citera
2017-03-27, 08:13
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Lövbiffen var över sen grillfajitas.
Och sen tänkte man dessa matiga våfflorna som de körde i Triple D, och sen tänkte man om det gick hitta på nått.
Men kom inte mycket längre än tanken tyvärr.
Lövbiffen är kvar, och kan nog få 3-4 till av smeten som är kvar.
Så kanske ska göra ett försök imon, men får tänka lite till.

Men tanken som var först, var att lite smet i botten, sen övriga ingredienser, för avsluta med lite smet på och sen bränna på det.
Men under tiden jag skriver, så funderar jag inte på om det är bättre göra en blandning istället med dessa ingredienser och SEN skicka på det på järnet.

Sen när du nämner vätska problemet, så blir det nog inte bra.
Jaja, vi får se, det kan ju vara skoj och köra nått tokigt ibland.
Förstår. Jag tror tyvärr inte att det blir någon större kulinarisk upplevelse. Det är den rökta smaken som fattas och hela rätten kommer nog att vara lite torr.

Av denna anledning bakar man ju inte in innanlår (i vanliga fall, vill säga).

~Paul~
Citera
2023-03-21, 12:51
Medlem
Är det någon som läst Råd och Röns test?

Detta inslag gav inte inte jättemkt. Ett våffeljärn fr Menuett var bäst och Garants mix sämst och ett märke jag inte minns var bäst i test. Men de publicerade inte hela listan... hemgjord smet var tydligen ännu bättre.

https://www.tv4.se/artikel/7y0EfGEFL...ens-stora-test
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in