• 1
  • 2
2007-03-24, 16:11
Medlem
tapirs avatar
I morgon smäller det, sommartid och våffeldag på samma dag, så vi har längtat! Men efter många mjuka, smaklösa våfflor söker jag ett ULTIMAT recept!

Har ni något recept som ni vet med er är bättre än andra? Dela med er!

Och hur firar ni er våffeldag?
Citera
2007-03-24, 18:35
Medlem
Lånar tråden

Lånar tråden, tänkte bjuda några vänner på en våffelbuffe med både "mattiga" våfflor och dessert våfflor, vad kan man servera för andra buffe rätter till som passar?
Citera
2007-03-24, 18:43
Medlem
Aerrs avatar
Verkar vara dåligt med våffelfantaster här på Flashback
Jag vill också ha ett bra recept tills imorrn
Citera
2007-03-24, 18:43
Bannlyst
I en ca 15-20 år gammal röd kokbok(ica´s?) finns ett recept på äggvåfflor där man vispar upp vitorna till hårt skum. Jag har tappat bort receptet och blir jätteglad om någon kan skriva ner och posta här. Blir som en blandning mellan frasvåfflor och vanliga, för överj*vligt goda.
Citera
2007-03-24, 18:54
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam Lowry
I en ca 15-20 år gammal röd kokbok(ica´s?) finns ett recept på äggvåfflor där man vispar upp vitorna till hårt skum. Jag har tappat bort receptet och blir jätteglad om någon kan skriva ner och posta här. Blir som en blandning mellan frasvåfflor och vanliga, för överj*vligt goda.
Äggvåfflor

100 g margarin/smör
4 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
1 tsk bakpulver
5 dl mjölk
2 ägg

Enligt ICAs gröna "Vår kokbok" från 1991. Kanske inte samma, dock.
Citera
2007-03-24, 18:59
Medlem
Botanikerns avatar
Har ett gammalt recept på äggvåfflor som är överjävligt goda, ni klarar er väl om jag skriver in det vid middagstid imorgon? Eller ni ska äta våfflor mitt på dagen?
Citera
2007-03-24, 19:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
Äggvåfflor

100 g margarin/smör
4 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
1 tsk bakpulver
5 dl mjölk
2 ägg

Enligt ICAs gröna "Vår kokbok" från 1991. Kanske inte samma, dock.
När jag skulle köpa den rödvita fanns den inte, bara den gröna, vet inte varför jag inte köpte den. Kan varit för inte det receptet fanns med.

Inte mer än två ägg? Står det i receptet att man ska separera äggen och vispa vitorna hårt? Om det gör det ska jag göra äggvåfflor i morgon, längesen. Det var min sambo som gjorde de våfflorna men jag rörde ofta ner vitorna, det var oftast en hel bunke. Känns väldigt mycket margarin å, finns det fler recept?

@ Botanikern: låter som de äggvåfflorna jag menar, för överjävligt goda. Som frasisar men mer våffelsmak, perfa med drottningsylt och grädde
Citera
2007-03-24, 19:06
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
När jag skulle köpa den rödvita fanns den inte, bara den gröna, vet inte varför jag inte köpte den. Kan varit för inte det receptet fanns med.

Inte mer än två ägg? Står det i receptet att man ska separera äggen och vispa vitorna hårt? Om det gör det ska jag göra äggvåfflor i morgon, längesen. Det var min sambo som gjorde de våfflorna men jag rörde ofta ner vitorna, det var oftast en hel bunke. Känns väldigt mycket margarin å, finns det fler recept?

@ Botanikern: låter som de äggvåfflorna jag menar, för överjävligt goda. Som frasisar men mer våffelsmak, perfa med drottningsylt och grädde
Nej, det stod inte att man skulle vispa vitorna hårt. Det var därför jag blev lite tveksam om det verkligen var samma. Sorry.
Citera
2007-03-24, 19:08
Medlem
Botanikerns avatar
Citat:

Mitt recept är ett sådant där man separerar äggen och vispar vitorna, jag letar upp det nu så att du kan bli lite lycklig.
Citera
2007-03-24, 19:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Botanikern
Mitt recept är ett sådant där man separerar äggen och vispar vitorna, jag letar upp det nu så att du kan bli lite lycklig.
du är allt bra snäll du.
Citera
2007-03-24, 19:17
Medlem
Botanikerns avatar
Citat:
du är allt bra snäll du.
I blame drugs...

Äggvåfflor (6 laggar, 1pers enligt mitt tycke)

2 ägg
2½dl mjölk
2msk margarin
2½dl vetemjöl
1tsk bakpulver

Vispa samman gulor och mjölk och rör ner mjölet blandat med bakpulvret. Tillsätt det smälta smöret. Vispa äggvitorna till hårt skum och blanda dem försiktigt med smeten. Värma järnet, grädda bla bla bla....

Själv brukar jag avnjuta dem med hallonsylt och vispad grädde.
Smaklig måltid!
Citera
2007-03-24, 19:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Botanikern
I blame drugs...

Äggvåfflor (6 laggar, 1pers enligt mitt tycke)

2 ägg
2½dl mjölk
2msk margarin
2½dl vetemjöl
1tsk bakpulver

Vispa samman gulor och mjölk och rör ner mjölet blandat med bakpulvret. Tillsätt det smälta smöret. Vispa äggvitorna till hårt skum och blanda dem försiktigt med smeten. Värma järnet, grädda bla bla bla....

Själv brukar jag avnjuta dem med hallonsylt och vispad grädde.
Smaklig måltid!
Guld, nu blir det våffelmunchies i morgon Mången tack för det efterlängtade receptet, vad vore livet utan fb..

*skriver ut receptet och sätter på kylskåpet*
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in