2007-03-24, 15:22
Medlem
Krappfiskarns avatar
Jag hittade ett recept på pizzasallad åt en av mina väninnor som ville lära sig göra sådan där god pizzasallad som man har på pizzerior.

Jag upptäckte att i receptet så skulle man ha ättiksprit i, då undrar jag om ättiksprit innehåller alkohol för hon är nämligen muslim och således får hon inte dricka alkohol om hon vet om att det är alkohol.

Därför undrar jag att om ättikssprit innehåller alkohol om det finns någon bra ersättare till ättiksspriten att använda sig av för att göra en god pizzasallad likt den de brukar ha på restaurang?
Citera
2007-03-24, 15:29
Medlem
Skiftnyckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Jag hittade ett recept på pizzasallad åt en av mina väninnor som ville lära sig göra sådan där god pizzasallad som man har på pizzerior.

Jag upptäckte att i receptet så skulle man ha ättiksprit i, då undrar jag om ättiksprit innehåller alkohol för hon är nämligen muslim och således får hon inte dricka alkohol om hon vet om att det är alkohol.

Därför undrar jag att om ättikssprit innehåller alkohol om det finns någon bra ersättare till ättiksspriten att använda sig av för att göra en god pizzasallad likt den de brukar ha på restaurang?

Huruvida det är alkohol eller inte i ättiksspit vet jag inte men jag brukar göra med vitvinsvinäger eller äppelcidervinäger, blir godare tycker jag och man slipper ättiksmaken.
Citera
2007-03-24, 15:32
Medlem
dePauls avatar
Nej det är ingen sprit i ordets bemärkelse.

~Paul~
Citera
2007-03-24, 15:33
Medlem
Hispers avatar
Citat:

Det kan finns spår av etanol men inget du behöver oroa dig för
http://www.perstorpattika.nu/Fragor%20,-a-,%20Svar.aspx
Citera
2007-03-24, 15:34
Medlem
Krappfiskarns avatar
Tack så mycket för svaren. Jag tycker själv att ättiksprit inte smakar något bra i matlagning för det mesta, finns det några andra förslag förutom de två redan angivna (vitvinsvinäger och äppelcidervinäger) som passar bra för att göra en otroligt god pizzasallad?
Citera
2007-03-24, 15:38
Medlem
Kör bara med vinäger och olja, salt och svartpeppar (grovmalen), lite soker går att ha i också för att gämna ut samken lite, det är lite vad man själv tycker smakar bäst. Kan även ha i lite tunt strimlad röd paprika för att göra det hela lite roligare.
Citera
2007-03-24, 15:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tack så mycket för svaren. Jag tycker själv att ättiksprit inte smakar något bra i matlagning för det mesta, finns det några andra förslag förutom de två redan angivna (vitvinsvinäger och äppelcidervinäger) som passar bra för att göra en otroligt god pizzasallad?
Asså, ättiksprit har man i den första satsen. I den andra brukar man ha lite bättre grejor, t ex diverse vinägersorter.

~Paul~
Citera
2007-03-24, 15:41
Medlem
Tyvärr har jag inte riktigt något att tillgå utom en väldigt intressant länk angående just pizzasallad.

http://youtube.com/watch?v=h3r-S5cigK0
Citera
2007-03-24, 15:42
Medlem
kultingens avatar
Ättika är väll jäst alkohol? Troende är ett märkligt släkte...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in