2007-03-24, 21:17
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pastorn
Med det sagt så undrar jag om inte jag som lekman och med en "frisk" syn på forskningen, om inte jag också kan få pengar till min sak

Jo, på samma sätt som en glad amatör kan ha en "frisk" syn på takläggning.
Citera
2007-03-24, 21:20
Medlem
Citat:
Med det sagt så undrar jag om inte jag som lekman och med en "frisk" syn på forskningen, om inte jag också kan få pengar till min sak

M.V.H.
pastorn

Det jag försökte säga förut, varför skulle någon ge dig massa pengar om du inte på något sätt kan visa att du har kompetens att utföra det jobb som krävs? Det är inte bara att sätta sig ner och hitta på resultat. Förutom kunskaper i ämnet, vilket krävs för att du ska kunna utvärdera de resultat du finner, krävs kunnande om lämpliga metoder för allt från rapportskrivning till datainhämtning samt inte minst bearbetning av datan du hittar.
Citera
2007-03-24, 21:25
Medlem
pastorns avatar
Så evolute, vilka är dina kunder och vilka "tak" vill dom ha omlagda?
Citera
2007-03-24, 21:28
Medlem
pastorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mister Mustard
Det jag försökte säga förut, varför skulle någon ge dig massa pengar om du inte på något sätt kan visa att du har kompetens att utföra det jobb som krävs? Det är inte bara att sätta sig ner och hitta på resultat. Förutom kunskaper i ämnet, vilket krävs för att du ska kunna utvärdera de resultat du finner, krävs kunnande om lämpliga metoder för allt från rapportskrivning till datainhämtning samt inte minst bearbetning av datan du hittar.

Jag håller med dig till fullo, det krävs vissa personer för att hitta just dessa resultat. Vem betalar för dessa resultat är just nu min oskyldiga fråga
Citera
2007-03-24, 21:33
Medlem
Kiress avatar
Jag funderar på om du är seriös pastorn... men jag ställer några frågor ändå:

i. Exakt vad inom den globala uppvärmningen hade du tänkt forska om?
ii. Ska din "forskning" ge (a) nya resultat eller ska du (b) sammanställa / (c) bekräfta tidigare resultat.
iii. Vad kan du tillföra till forskningen om du inte har några kunskaper om ämnet i fråga?

Finns det någon nyliberal klubb som behöver ett "språkrör"? Jag kan inte säga att jag är särskilt påläst om nyliberalism men jag kan kanske tillföra en objektiv synvikel på nyliberalismen ...
Citera
2007-03-24, 21:37
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Så evolute, vilka är dina kunder och vilka "tak" vill dom ha omlagda?

Svenska staten i form av olika stiftelser samt privata intressen. Vilka tak de vill att jag ska laga håller jag för mig själv. Vi kan säga att det är tillämpningsorienterat.
Citera
2007-03-24, 21:44
Medlem
pastorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kires
Jag funderar på om du är seriös pastorn... men jag ställer några frågor ändå:

Jag lever, och jag finns här och nu. Är inte detta seriöst så vet inte jag.

Citat:
i. Exakt vad inom den globala uppvärmningen hade du tänkt forska om?
ii. Ska din "forskning" ge (a) nya resultat eller ska du (b) sammanställa / (c) bekräfta tidigare resultat.
iii. Vad kan du tillföra till forskningen om du inte har några kunskaper om ämnet i fråga?

Jag vet inte. Nuvarande forskare inom den globala uppvärmingen är tydligen per definition fullständigt oberoende. Jag som en lekman och som inte ens vet hur man söker bidrag borde alltså vara ännu mer oberoende än nuvarande forskare. Det är därför jag söker bidrag, just för att jag i likhet med andra forskare säger att jag kan vara oberoende. Min fördel är att jag inte ens vet hur man söker bidrag för att forska om den globala uppvärmningen

Citat:
Finns det någon nyliberala klubb som behöver ett "språkrör"? Jag kan inte säga att jag är särskilt påläst om nyliberalism men jag kan kanske tillföra en objektiv synvikel på nyliberalismen ...

"Estoves" Är som jag ser det talesman för Klassiska liberala partiet. Jag har inte betalt medlemsavgiften för i år, men om du vill tala med estoves så finns han på forumet http://forum.liberaldebatt.com Pröva din fråga där och du kanske finner ett svar

M.V.H.
pastorn
Citera
2007-03-24, 21:50
Medlem
pastorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Svenska staten i form av olika stiftelser samt privata intressen. Vilka tak de vill att jag ska laga håller jag för mig själv. Vi kan säga att det är tillämpningsorienterat.

Du som är insatt, vad har svenska staten för åsikt när det gäller ämnet global uppvärming? Jag var tydligen olämplig att forska i ämnet, det enligt dina ord. Jag var inte objektiv, ej heller var jag en forskare. Jag undrar i min enfald vad man ska studera innan man får en lämplighetsstatus

M.V.H.
pastorn
Citera
2007-03-24, 22:16
Medlem
pastorns avatar
Citat:
Exakt vad inom den globala uppvärmningen hade du tänkt forska om?

I. Jag är flexibel, låt oss säga att havsnivån stigit de senaste åtta tusen åren. Jag kanske tror att denna havsnivåhöjning är naturlig. Det kan vara ett lämpligt ämne att forska i.

II. Nya resultat säger du, är ämnet redan bestämt?

III. Jag har min öppenhet, du vet den där saken forskarna svär på likt en bibel.
Citera
2007-03-25, 00:23
Medlem
Blå Rutas avatar
Du är alltså totalt okunnig om ämnet, har ingen forskningserfarenhet samt redan en bestämd uppfattning. Hmm, kan nog inte komma på någon sämre att ge forskningspengar till...

Vill du bli seriös inom ämnet, skaffa dig en utbildning.
Om du inte vill skaffa en utbildning, finansera din egen forskning i början och bli publicerad och skaffa anseende. Har du imponerande nya synvinklar och teorier så kommer allt flyta på mycket bättre sen.
Precis som alla branscher där man slår sig in som färsking, oavsett om det är som egenföretagare, forskare, uppfinnare, o.s.v. så får man själv bevisa varför man är värdig genom att riskera lite själv.
Citera
2007-03-25, 01:26
Medlem
Jomazis avatar
Pastorn är en dålig kopia av Gavne.
Citera
2007-03-25, 10:50
Medlem
pastorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blå Ruta
Du är alltså totalt okunnig om ämnet, har ingen forskningserfarenhet samt redan en bestämd uppfattning. Hmm, kan nog inte komma på någon sämre att ge forskningspengar till...

Vill du bli seriös inom ämnet, skaffa dig en utbildning.
Om du inte vill skaffa en utbildning, finansera din egen forskning i början och bli publicerad och skaffa anseende. Har du imponerande nya synvinklar och teorier så kommer allt flyta på mycket bättre sen.
Precis som alla branscher där man slår sig in som färsking, oavsett om det är som egenföretagare, forskare, uppfinnare, o.s.v. så får man själv bevisa varför man är värdig genom att riskera lite själv.

Tack för svaret

Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Pastorn är en dålig kopia av Gavne.

Jag vet inte, jag har fått för mig att Gavne inte fyllepostar lika mycket som mig...

Tack för alla svaren, nu är det söndag och därmed är det dags att landa. Några forskningsbidrag lär jag aldrig komma åt. Det är lika bra det för jag kommer nog aldrig begripa ansökningsprocessen och hur den medger oberoende forskning.

M.V.H.
pastorn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in