2007-03-24, 15:08
Medlem
pastorns avatar
Jag tänkte att jag som lekman ska söka bidrag för att forska i ämnet "global uppvärmning" Som varandes en nyliberal så är jag naturligt skeptiskt inställd till lagar och regler som hindrar människan. Men jag lovar er att jag ska ha ett öppet sinne till det jag finner om växthuseffekten. Problemet är att jag inte har den blekaste aning om vart jag söker bidrag för min forskning, så jag tänkte jag skulle fråga er andra om råd.

Vad jag söker är alltså olika myndigheter som kan tänkas vilja finansiera min forskning. Jag söker även olika mallar så att jag kan utforma min ansökning på optimalt vis. All hjälp och tips för att få min ansökan uppfylld motages tacksamt.

M.V.H.
pastorn
Citera
2007-03-24, 15:12
Medlem
Katarsiss avatar
Börja med att trava in på biblioteket och be att få bläddra i den stora fondboken.
Där hittar du en del matnyttigt.
Sedan så är det bara att söka på fonder på google. Om du börjar inne på AMS finns det länkar till en hel del fonder där med.
Citera
2007-03-24, 16:01
Medlem
Fråga dig först och främst varför just du skulle få forskningsbidrag. Uppenbarligen har du ganska dålig kunskap om hur denna forskning rent praktiskt ska bedrivas, något som bör vara en grundförutsättning.
Citera
2007-03-24, 17:04
Medlem
pastorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mister Mustard
Fråga dig först och främst varför just du skulle få forskningsbidrag. Uppenbarligen har du ganska dålig kunskap om hur denna forskning rent praktiskt ska bedrivas, något som bör vara en grundförutsättning.

Just min fråga, jag tänkte att jag skulle vara objektiv i fallet med global uppvärming. Men jag vet inte hur jag hittar bidrag till min forskning, var hittar jag det? I den mån att jag finner bidrag till min forskning, är jag då mindre objektiv av mig?
Citera
2007-03-24, 17:16
Medlem
Quantilhos avatar
Det finns säkert massor med stipendier och liknande som går att ansöka om man har rätt forskningsinriktning. Kan vara värt att kolla upp.
Citera
2007-03-24, 17:26
Medlem
pastorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Det finns säkert massor med stipendier och liknande som går att ansöka om man har rätt forskningsinriktning. Kan vara värt att kolla upp.

Utmärkt fråga, jag ser mig själv som varande en öppensinnad person. I den mån jag har fel så ber jag oftast om ursäkt i efterhand. Problemet i detta fall är att jag fått för mig att jag ska forska lite i ämnet global uppvärmning. Ämnet ska enligt uppgift vara neutralt för forskare som är för eller emot, jag som amatör och varandes en nyliberal är kanske inte emot. Men väl att jag tror att regler och lagar begränsar individen. Vart ska jag söka mig för att finna mina bidrag till min forskning?

Det jag fikar efter med denna tråd, är att kanske ämnet inte är så neutralt som det kanske ger sken av att vara. Trots allt så vet inte jag som varandes en öppensinnad person, vart jag finner medel till min forskning.

M.V.H.
pastorn
Citera
2007-03-24, 17:52
Medlem
evolutes avatar
Är inte det här en ganska tramsig tråd? Du kommer inte få några forskningbidrag som okunnig, oinsatt privatperson. Spendera lite tid på att utbilda dig och när du har en examen inom lämpligt ämne kanske du kan få några kronor (men antagligen inte).

Men det kan förstås finnas någon tokig nyliberal margarinfabrikör som testementerat pengar för all forskning som stödjer just den världsbilden.
Citera
2007-03-24, 18:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Är inte det här en ganska tramsig tråd? Du kommer inte få några forskningbidrag som okunnig, oinsatt privatperson. Spendera lite tid på att utbilda dig och när du har en examen inom lämpligt ämne kanske du kan få några kronor (men antagligen inte).

Men det kan förstås finnas någon tokig nyliberal margarinfabrikör som testementerat pengar för all forskning som stödjer just den världsbilden.

Varfor skulle traden vara tramsig? Pastorn staller en helt normal fraga som handlar om nagot som verkligen ar viktigt. Den enda jag tycker ar tramsig har ar du.
Citera
2007-03-24, 18:05
Medlem
pastorns avatar
Citat:

Jag vet inte om detta är en tramsig tråd. "Vanliga" forskare får sina bidrag via väl definierade kanaler, jag som varandes en glad amatör undrar hur jag ska få mina bidrag. Syftet är ädelt, jag undrar lite förstrött över den så kallade globala uppvärmningen. Nu undrar jag hur jag får bidrag för att visa mina objektiva tankar om desamma. Eller är ämnet i sin grund inte objektivt? Som sagt, jag är nyfiken och jag är villig att se vart mina nuvarande tankegångar bär mig.

Citat:

Finns det skillnader i forskningen? Jag är som sagt villig att vara öppensinnad, beror mina resultat på vem som finansierar min forskning?

M.V.H.
pastorn
Citera
2007-03-24, 18:08
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brofsteel
Varfor skulle traden vara tramsig? Pastorn staller en helt normal fraga som handlar om nagot som verkligen ar viktigt. Den enda jag tycker ar tramsig har ar du.

Det tramsiga är att tro att man ska få forskningspengar för att man a) är nyliberal, b) tycker... nej det var nog bara a). Varför tror alla att klimatfrågor är den vetenskapliga fråga där ALLA kan värdera forskningssituationen? Om pastorn hade sagt "Alltså, jag tycker det här med Cliffordalgebror verkar jävligt skumt. Jag har ingen matematisk bakgrund men var kan man få forskningbidrag för att kolla upp det här?", hade du inte reagerat? Naturvetenskap är ingen demokrati, utan en meritokrati.
Citera
2007-03-24, 18:10
Medlem
pastorns avatar
Citat:
Naturvetenskap är ingen demokrati, utan en meritokrati.

Vem delar ut dessa meriter?
Citera
2007-03-24, 18:13
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pastorn
Jag vet inte om detta är en tramsig tråd. "Vanliga" forskare får sina bidrag via väl definierade kanaler, jag som varandes en glad amatör undrar hur jag ska få mina bidrag. Syftet är ädelt, jag undrar lite förstrött över den så kallade globala uppvärmningen. Nu undrar jag hur jag får bidrag för att visa mina objektiva tankar om desamma. Eller är ämnet i sin grund inte objektivt? Som sagt, jag är nyfiken och jag är villig att se vart mina nuvarande tankegångar bär mig.

Vanliga forskare får främst sina bidrag från ex. Vetenskapsrådet. För att söka ska du ha disputerat och ha relevant erfarenhet, ett väldefinierat forskningsproblem och ja.. väldigt många andra saker. Finns det inte mängder med människor som förtjänar forskningsbidrag före dig. Du har ju inte direkt en unik idé.

Citat:
Ursprungligen postat av pastorn
Finns det skillnader i forskningen? Jag är som sagt villig att vara öppensinnad, beror mina resultat på vem som finansierar min forskning?

Du förefaller inte särskilt objektiv och öppensinnad, men visst, överraska mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in