2007-03-24, 18:13
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pastorn
Vem delar ut dessa meriter?

Andra vetenskapsmän i och med att de granskar dina forskningsresultat innan de publiceras.
Citera
2007-03-24, 19:34
Medlem
pastorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Vanliga forskare får främst sina bidrag från ex. Vetenskapsrådet. För att söka ska du ha disputerat och ha relevant erfarenhet, ett väldefinierat forskningsproblem och ja.. väldigt många andra saker. Finns det inte mängder med människor som förtjänar forskningsbidrag före dig. Du har ju inte direkt en unik idé.

Så vad du säger, det är alltså att det krävs en viss sorts människa för att få bidrag när man forskar?

Citat:
Du förefaller inte särskilt objektiv och öppensinnad, men visst, överraska mig.

Jag vet inte, jag trodde att forskningen i Sverige och utomlands styrdes av öppenhet. Men om det nu är som du säger, då nämligen att det krävs en viss sorts människa för att få bidrag till sin forskning. Ja då undrar jag vad denna sorts människa är, men framförallt hur denna människa gör för att få sitt bidrag till sin forskning.

Enligt ditt råd så ska jag alltså ha klättrat på den akademiska stegen som det heter, för att få forskningsbidrag. I Sverige, du som kan allt. Vem finansierar denna forskning?

M.V.H.
pastorn
Citera
2007-03-24, 19:46
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Så vad du säger, det är alltså att det krävs en viss sorts människa för att få bidrag när man forskar?

Ja, precis som det krävs en viss människa för att få anställning som grävmaskinist.

Citat:
Jag vet inte, jag trodde att forskningen i Sverige och utomlands styrdes av öppenhet. Men om det nu är som du säger, då nämligen att det krävs en viss sorts människa för att få bidrag till sin forskning. Ja då undrar jag vad denna sorts människa är, men framförallt hur denna människa gör för att få sitt bidrag till sin forskning.

Enligt ditt råd så ska jag alltså ha klättrat på den akademiska stegen som det heter, för att få forskningsbidrag. I Sverige, du som kan allt. Vem finansierar denna forskning?

Om du verkligen vill forska så bör du ha akademiska meriter ja. Vill du att någon ska ge dig lite pengar för att du ska skriva ett debattinlägg så kanske Timbro vill sponsra dig. Här är några tips på relevanta finansieringsmöjligheter

Vetenskapsrådet: www.vr.se
Forskningsrådet för miljö, areella näringar och samhällsbyggande: www.formas.se
Stiftelsen för strategisk forskning: http://www.stratresearch.se/
Stiftelsen för miljöstrategisk forskning: http://www.mistra-research.se/
Riksbankens jubileumsfond: http://www.rj.se/
Knut och Alice Wallenbergs stiftelse: http://www.wallenberg.org/kaw/
Citera
2007-03-24, 20:03
Medlem
pastorns avatar
Citat:
Ja, precis som det krävs en viss människa för att få anställning som grävmaskinist.

Tack för länkarna, tydligen kände jag inte till vart man kunde söka bidrag. Och därmed fallerade jag i min objektivitet. En riktig forskare kännetecknas tydligen av en naturgiven förmåga att söka bidrag. En förmåga jag som medelsvensson saknar.
Citera
2007-03-24, 20:04
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Tack för länkarna, tydligen kände jag inte till vart man kunde söka bidrag. Och därmed fallerade jag i min objektivitet. En riktig forskare kännetecknas tydligen av en naturgiven förmåga att söka bidrag. En förmåga jag som medelsvensson saknar.

Inte naturgiven, den kommer med tiden...
Citera
2007-03-24, 20:15
Medlem
Singularitetens avatar
Utan meriter eller anseende tror jag inte någon vill sponsra din forskning. Om du råkat vara doktor i klimatlära och tror dig kunna hitta något som motbevisar växthuseffekten hade nog oljebolagen öst pengar över dig.
Citera
2007-03-24, 20:50
Medlem
pastorns avatar
Citat:
Inte naturgiven, den kommer med tiden...

Vilket var ungefär det jag frågade efter, om det inte är naturgivet. Ja då kommer det nog med tiden. Just denna sak som kommer med tiden och som visar på vad jag som svensson ska genomleva. Vem finansierar forskningen som senare ska komma att styra mig? I denna tråd så vill jag minnas att jag ställt frågan några gånger tidigare, uppenbart är att du inte kan ge mig svaret.

Finns det någon här som inte är forskare likt evolute och som kan ge mig svaret?
Citera
2007-03-24, 20:54
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Vilket var ungefär det jag frågade efter, om det inte är naturgivet. Ja då kommer det nog med tiden. Just denna sak som kommer med tiden och som visar på vad jag som svensson ska genomleva. Vem finansierar forskningen som senare ska komma att styra mig? I denna tråd så vill jag minnas att jag ställt frågan några gånger tidigare, uppenbart är att du inte kan ge mig svaret.

Finns det någon här som inte är forskare likt evolute och som kan ge mig svaret?

Vad babblar du om? Jag har givit dig massor av finansiärer. Katarsis har givit dig rådet att titta efter fonder. Problemet är dock att ingen kommer att vilja finansiera forskning av en amatör. Möjligtvis kan du få en studiestipendium.
Citera
2007-03-24, 20:56
Medlem
pastorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singulariteten
Om du råkat vara doktor i klimatlära och tror dig kunna hitta något som motbevisar växthuseffekten hade nog oljebolagen öst pengar över dig.

Jag saknar både meriter och jag är heller inte doktor i klimatlära. Jag är alltså en vanlig svensson som inte är forskare. Men vad du alltså säger, är alltså att det finns personer som har en gräddfil till stipendier? Är det ungefär som de personer som evolute säger att det finns? De som har meriter och de som gått på den riktiga vägen?

Jag vet inte, jag trodde att forskningen var en smula oberoende av sig. Det du och evolute nämner, det visar på det motsatta dessvärre
Citera
2007-03-24, 20:58
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Jag saknar både meriter och jag är heller inte doktor i klimatlära. Jag är alltså en vanlig svensson som inte är forskare. Men vad du alltså säger, är alltså att det finns personer som har en gräddfil till stipendier? Är det ungefär som de personer som evolute säger att det finns? De som har meriter och de som gått på den riktiga vägen?

Jag vet inte, jag trodde att forskningen var en smula oberoende av sig. Det du och evolute nämner, det visar på det motsatta dessvärre

Nu undar jag om du är allvarlig. Om du ska ge pengar till någon för att lägga om ditt tak vill du väl att han ska vara takläggare. Varför tror du att forskaryrket är annorlunda. Vad har du gjort som ska få någon att spendera pengar på dig? Det handlar inte om oberoende utan om kompetens.
Citera
2007-03-24, 21:09
Medlem
pastorns avatar
Citat:
Vad babblar du om? Jag har givit dig massor av finansiärer.

Du har gjort det ja, sen vill jag minnas att du nämnde något nedsättande om mina förmågor. Jag varandes en lekman trots allt. Jag undrar i min enkelhet vad som skiljer dig och mig åt, du som en person som vet hur man söker bidrag för uppehället. Jag som en glad amatör som måste arbeta för detsamma

Citat:
Katarsis har givit dig rådet att titta efter fonder. Problemet är dock att ingen kommer att vilja finansiera forskning av en amatör. Möjligtvis kan du få en studiestipendium.

Mitt fel, jag vill minnas att det tog ett ganska långt tag innan du kom fram till saken. Uppenbart så svarade du på min fråga direkt...
Citera
2007-03-24, 21:13
Medlem
pastorns avatar
Citat:
Nu undar jag om du är allvarlig. Om du ska ge pengar till någon för att lägga om ditt tak vill du väl att han ska vara takläggare. Varför tror du att forskaryrket är annorlunda. Vad har du gjort som ska få någon att spendera pengar på dig? Det handlar inte om oberoende utan om kompetens.

Nej jag undrade bara, vart får forskarna sina pengar ifrån. Just dessa pengar som skänker dom sitt livsuppehälle. En annan fråga är om dessa pengar styr forskarna? Du vet att man inte pinkar på kunden som bett att få ett nytt tak.

Med det sagt så undrar jag om inte jag som lekman och med en "frisk" syn på forskningen, om inte jag också kan få pengar till min sak

M.V.H.
pastorn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in