2007-03-24, 13:30
Medlem
Jeff.Becks avatar
Hej, jag hade tänkt inhandla en bärbar men står nu väldigt nära att istället köpa en stationär dator. Till er proffs; jag vägrar pilla ihop komponenterna själv och jag kommer aldrig att överklocka datorn.

I alla fall så fick jag ihop detta paket för 14500 (Komplett är strålande eftersom man kan hämta datorn i butik):

321781 Asus P5B, P965, Socket-775, ATX,
110595 PC Utan OS, White Box PC
320183 Hiper Nätaggregat ATX 580W Svart,
331406 XFX GeForce 8800GTS 500M 320MB GDDR3,
328256 Logitech Internet Pro Keyboard SE
322633 Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket
308758 Garanti 3 år - Skicka in323876 Samsung DVD-brännare SH-S182D Svart OEM
325000 USB2 multikortläsare 3.5" svart/silver,
313834 Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB
313834 Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB
329044 Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2
329044 Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2
308756 Support 3 år Komplett.se,
312966 Strömkabel PC m/jord 2m
333389 Nero 7 OEM 1i Mjukvara OEM
332966 CyberLink DVD Suite 5, 6Channel, OEM CD,
122990 Norman IC, 1 year license Virus Control,
105353 Stötsäker kartong
123324 SoftThinks Installations och recovery
122841 Steelpad 4D Gaming Musmatta
318687 Cooler Master Mystique 631, Svart

Vad tycker ni? Är Nätagget tillräckligt starkt och finns det risk att datorn blir för varm med ett 8800GTS?
Vilket moderkort är "bäst":
Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI, ATX, Socket-775, GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16
Asus P5B, P965, Socket-775, ATX, GbLAN, 6xSATAII, PCI-Ex16
Priset är snarlikt.

Andra förslag?

Funderar på att köpa en Samsung 22" Wide TFT 225BW (5ms) eller LG L226WT-SF Black som skärm.
Citera
2007-03-24, 14:08
Medlem
Du ska inte klocka va?

Men iallafall ta dessa minnen ist; billigare: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=312091
Citera
2007-03-24, 14:23
Medlem
downloaders avatar
inget svar men tror detta hjälper lite

http://www.komplett.se/k/shoplist.as...B-9B63CED9B8E7

för att få fram den länken sparar du kund vagnen, tryck sen på dela så ska du se en länk sen.

Kunde inte få oem sakerna då det inte fanns någon köp knapp.

Har själv en fråga, finns det som tjänst på komplet att man köper saker där och sen skickar dom den färdig bygda datorn till mig?
Citera
2007-03-24, 14:33
Medlem
Pawelks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av downloader
inget svar men tror detta hjälper lite

http://www.komplett.se/k/shoplist.as...B-9B63CED9B8E7

för att få fram den länken sparar du kund vagnen, tryck sen på dela så ska du se en länk sen.

Kunde inte få oem sakerna då det inte fanns någon köp knapp.

Har själv en fråga, finns det som tjänst på komplet att man köper saker där och sen skickar dom den färdig bygda datorn till mig?
Det finns ju färdigbyggda paket som du kan konfigurera, t.ex Gamer paketen.
http://www.komplett.se/k/cl.asp?bn=10627
Citera
2007-03-24, 15:11
Medlem
downloaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pawelk
Det finns ju färdigbyggda paket som du kan konfigurera, t.ex Gamer paketen.
http://www.komplett.se/k/cl.asp?bn=10627

Tack hittade den nu
Citera
2007-03-24, 15:41
Medlem
Nate Blacks avatar
Om du har, låt oss säga en tusenlapp till att spendera, så lägg den då på ett bättre moderkort och bättre minnen. Annars så är det mycket bra och balanserat.
Citera
2007-03-24, 16:30
Medlem
em krejs avatar
Ser bra ut, har du tänkt köra någon raid konf med hårddiskarna?
Citera
2007-03-24, 16:46
Medlem
stRs avatar
Kör på e4300 och överklocka istället med 800mhz minnen.
Samsungs 400gb diskar på 16mb cache är ett mycket bättre val än dom där två 250gb diskarna.

Slå till på ett GTX om du ska ha en så stor skärm. 320mb orkar inte i upplösningar över 1280x1024 skulle jag tro, speciellt inte crysis.
Banta ner 2 gb minnen och kör på 800mhz, e4300 istället, 400samsungen och ett 8800GTX. Om du vill ha mest prestanda för pengarna dvs. Ordna även Windows Vista, det är nog billigast att köpa i samband med en ny dator.

Nätagget ska klara kalaset.
Citera
2007-03-24, 17:21
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stR
Kör på e4300 och överklocka istället med 800mhz minnen.
Samsungs 400gb diskar på 16mb cache är ett mycket bättre val än dom där två 250gb diskarna.

Slå till på ett GTX om du ska ha en så stor skärm. 320mb orkar inte i upplösningar över 1280x1024 skulle jag tro, speciellt inte crysis.
Banta ner 2 gb minnen och kör på 800mhz, e4300 istället, 400samsungen och ett 8800GTX. Om du vill ha mest prestanda för pengarna dvs. Ordna även Windows Vista, det är nog billigast att köpa i samband med en ny dator.

Nätagget ska klara kalaset.

250gb diskarna är på 16mb ( http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=329044&CKS=PCW ), inte 8mb som tidigare. Så då borde det inte vara någon skillnad, eller?
Som jag skrev högre upp så kommer jag inte att överklocka då jag inte är tillräckligt dataintresserad och heller inte vill äventyra garantin.
Bättre grafikkort är något jag får fundera på...
Vista kommer jag att köpa med, det försvann dock i min config.

Citat:
Ursprungligen postat av em krej
Ser bra ut, har du tänkt köra någon raid konf med hårddiskarna?
RAID konfigurationer är något jag inte är insatt i då varje diskussion jag läst i ämnet "urartat". Någon som har en forumlänk med förklaring vad det innebär och vad som krävs?
Citera
2007-03-24, 19:56
Medlem
Nate Blacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
RAID konfigurationer är något jag inte är insatt i då varje diskussion jag läst i ämnet "urartat". Någon som har en forumlänk med förklaring vad det innebär och vad som krävs?
Lite snabbt förklarat så är det ett sätt att få hårddiskarna att jobba tillsammans. (Alltså krävs minst 2 fysiska diskar)Finns lite olika konfigurationer, 0 och 1 är de vanligaste. RAID 0 är prestanda konfigurationen. Tänk dig att informationen som finns på diskar delas upp i små bitar och ett block bitar på låt oss säga 8 bitar är en del fungerande data. Bit 1,3,5,7 läggs då på hårddisk nummer 1 och bit 2,4,6,8 läggs på disk nummer 2. Så, nu har du en dator som har två hårddiskar seriekopplade, du får dubbel prestanda, de skriver dubbelt så snabbt och läser dubbelt så snabbt.

Har du två stycken diskar på vars 300Gb så har du då totalt 600Gb i RAID 0 (om du har diskar av olika storlek så blir den totalta storleken på dina diskar den minsta diskens utrymme x2, t.ex om du har 1 st 250 och en 320 så får du 500Gb i RAID 0, resten av 320:an kan inte användas). Nackdelen med detta är ju så klart att om en disk skulle krasha eller dö så försvinner all data på båda diskarna. Som avslutning på RAID 0 så kan jag säga att det fungerar fint för de allra flesta och är inget svårt att sätta upp. Och man kan skapa olika partitioner på diskarna.

RAID 1 är raka motsatsen, en spegling. Dina diskar kommer att innehålla en fullständig spegling av varandras data. Så om du spränger hårddisk 1 åt helvete låt oss säga så gör det inget, ty du har en komplett backup på hårddisk 2. Nackdelen med denna teknik är ju att du halverar din hårddiskkapacitet för om du kör en RAID 1 på två stycken 500Gb diskar så är ditt totala lagringsutrymme ändå 500Gb. Den genomsnittliga åtkomsttiden borde teoretiskt minska, detta vet jag dock inte säkert. Skriv och läsprestanda är samma som för en disk.

Vidare finns det andra RAID konfigurationer, t.ex 0+1, 5,10 osv... du kan RAIDa vilka hårddiskar som helst idag, olika storlek, olika tillverkare, olika interface och format. Det ändå som krävs är ett moderkort som klarar av att köra RAID och det gör nog i princip alla idag. Är du osäker så fråga. Vill du veta mer så googla bara.
Citera
2007-03-24, 21:31
Medlem
em krejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nate Black
Lite snabbt förklarat så är det ett sätt att få hårddiskarna att jobba tillsammans. (Alltså krävs minst 2 fysiska diskar)Finns lite olika konfigurationer, 0 och 1 är de vanligaste. RAID 0 är prestanda konfigurationen. Tänk dig att informationen som finns på diskar delas upp i små bitar och ett block bitar på låt oss säga 8 bitar är en del fungerande data. Bit 1,3,5,7 läggs då på hårddisk nummer 1 och bit 2,4,6,8 läggs på disk nummer 2. Så, nu har du en dator som har två hårddiskar seriekopplade, du får dubbel prestanda, de skriver dubbelt så snabbt och läser dubbelt så snabbt.

Har du två stycken diskar på vars 300Gb så har du då totalt 600Gb i RAID 0 (om du har diskar av olika storlek så blir den totalta storleken på dina diskar den minsta diskens utrymme x2, t.ex om du har 1 st 250 och en 320 så får du 500Gb i RAID 0, resten av 320:an kan inte användas). Nackdelen med detta är ju så klart att om en disk skulle krasha eller dö så försvinner all data på båda diskarna. Som avslutning på RAID 0 så kan jag säga att det fungerar fint för de allra flesta och är inget svårt att sätta upp. Och man kan skapa olika partitioner på diskarna.

RAID 1 är raka motsatsen, en spegling. Dina diskar kommer att innehålla en fullständig spegling av varandras data. Så om du spränger hårddisk 1 åt helvete låt oss säga så gör det inget, ty du har en komplett backup på hårddisk 2. Nackdelen med denna teknik är ju att du halverar din hårddiskkapacitet för om du kör en RAID 1 på två stycken 500Gb diskar så är ditt totala lagringsutrymme ändå 500Gb. Den genomsnittliga åtkomsttiden borde teoretiskt minska, detta vet jag dock inte säkert. Skriv och läsprestanda är samma som för en disk.

Vidare finns det andra RAID konfigurationer, t.ex 0+1, 5,10 osv... du kan RAIDa vilka hårddiskar som helst idag, olika storlek, olika tillverkare, olika interface och format. Det ändå som krävs är ett moderkort som klarar av att köra RAID och det gör nog i princip alla idag. Är du osäker så fråga. Vill du veta mer så googla bara.

Raid0 är ganska dåligt eftersom det är bara skriv och läs prestandan som ökar, åtkomstiden blir sämre. Om man använder hårddiskarna som lagring är det bra eftersom man då får ca 100mb/s istället för 60mb/s. Men om man använder det som systemdisk är det dåligt eftersom åtkomstiden är det viktigaste.

Kör man Raid 1 så ökar läsprestandan, hur det är med åtkomstiden och skrivprestandan vet jag inte. Hur som helst är varken raid 1 eller raid 0 något bra alternativ. Bättre att köra en raptor+ 250gb än 250gb + 250gb
Citera
2007-03-25, 13:13
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av em krej
Raid0 är ganska dåligt eftersom det är bara skriv och läs prestandan som ökar, åtkomstiden blir sämre. Om man använder hårddiskarna som lagring är det bra eftersom man då får ca 100mb/s istället för 60mb/s. Men om man använder det som systemdisk är det dåligt eftersom åtkomstiden är det viktigaste.

Kör man Raid 1 så ökar läsprestandan, hur det är med åtkomstiden och skrivprestandan vet jag inte. Hur som helst är varken raid 1 eller raid 0 något bra alternativ. Bättre att köra en raptor+ 250gb än 250gb + 250gb
Det blir nog ingen Raid konfo, men tack så mycket för informationen från er båda.
Jag hade tänkt köra en raptor från början, men det blir dyrt och framförallt högljuddt, så två 250gb får duga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in