• 1
  • 2
2007-03-24, 10:37
Medlem
Kikkomanis avatar
Jag har en Samsung S1050 som oftast inte ens går igång av vanliga batterier. Dem som följde med håll i en kvart.

Ska man satsa på att köpa nya, starka och återuppladdningsbara eller att reklamera den?

Citera
2007-03-24, 10:48
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kikkomani
Jag har en Samsung S1050 som oftast inte ens går igång av vanliga batterier. Dem som följde med håll i en kvart.

Ska man satsa på att köpa nya, starka och återuppladdningsbara eller att reklamera den?

När du säger vanliga batterier, men ar du då alkaliska batterier?

De som följde med, är de återuppladdningsbara? Har gamla är batterierna?

Men det låter spontant som ett fall för reklamation.
Citera
2007-03-24, 11:57
Medlem
Kikkomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
När du säger vanliga batterier, men ar du då alkaliska batterier?

De som följde med, är de återuppladdningsbara? Har gamla är batterierna?

Men det låter spontant som ett fall för reklamation.

Det är vanliga alkaliska batterier som följde med och som jag testade med. Sen testade jag med ett par gamla och slitna återuppladdningsbara som höll ett tag. Nu kan jag inte ens få in objektivet.
Citera
2007-03-24, 18:03
Medlem
Kikkomanis avatar
Nu har nya uppladdningsbara batterier införskaffats, på 2700mAh, funkar inte det så funkar inget...

Citera
2007-03-24, 18:22
Medlem
Bara att köpa ett par uppladdningsbara så funkar det !
Kolla även om det finns någon inställning för vilken typ av batterier du använder i kameran.
Citera
2007-03-24, 22:45
Medlem
Kikkomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatefury
Bara att köpa ett par uppladdningsbara så funkar det !
Kolla även om det finns någon inställning för vilken typ av batterier du använder i kameran.

Det är ju en fördel om man kan slå på kameran då...
Citera
2007-03-25, 11:29
Medlem
felstavadds avatar
När du fått igång den så utöver att kolla att rätt batterisort är valt i kameran, kolla om bildstabiliseringen/antiskak är valt. På min Minolta drar det sjukt mkt ström nämligen.
Citera
2007-03-25, 11:46
Medlem
Wittgensteins avatar
Jag vet inte hur det ligger till med just Samsung S1050, men min svärfar köpte en Samsung av annan modell som konsumerar onormalt mycket batterier även vid normalt användande. En snabb koll på Pricerunner bekräftade detta, då samtliga som köpt kameran varnade för just den korta batteritiden.
Citera
2007-03-25, 18:01
Medlem
Kikkomanis avatar
Den funkar normalt med dom nya återuppladdningsbara på 2700mAh, dock har jag ännu inte fått en uppfattning om den normala batteritiden...
Citera
2007-03-26, 14:32
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kikkomani
Den funkar normalt med dom nya återuppladdningsbara på 2700mAh, dock har jag ännu inte fått en uppfattning om den normala batteritiden...

Det kan bero på att de drar för mycket ström vid användning och om batterikapaciteten är för låg så blir de inre förlusterna väldigt höga i batterierna (dvs batterierna blir väldigt varma). 2700 mA-batterier klarar i regel ett strömuttag på över 7 ampere.

När det gäller alkaliska batterier så behövs nog foto-varianten. Dessa tål mycket högre strömuttag men har bara ca 1500 mA total kapacitet. Pga priset så är det bättre att satsa på 2500 mA eller större laddningsbara batterier som du gjort. Men man får inte ut mer än ca 1500 mA ur 2700 mA laddningsbara batterier pga förlusterna.
Citera
2007-03-26, 18:36
Medlem
Kikkomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det kan bero på att de drar för mycket ström vid användning och om batterikapaciteten är för låg så blir de inre förlusterna väldigt höga i batterierna (dvs batterierna blir väldigt varma). 2700 mA-batterier klarar i regel ett strömuttag på över 7 ampere.

När det gäller alkaliska batterier så behövs nog foto-varianten. Dessa tål mycket högre strömuttag men har bara ca 1500 mA total kapacitet. Pga priset så är det bättre att satsa på 2500 mA eller större laddningsbara batterier som du gjort. Men man får inte ut mer än ca 1500 mA ur 2700 mA laddningsbara batterier pga förlusterna.

Tack för informationen...
Citera
2007-09-03, 12:59
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Samsung Digimax S630 - gargantuansk batteriätare

Jag hakar på den här tråden, då jag just införskaffat en Samsung Digimax S630 - som drar något så in i helskotta med batterier. De medföljande alkaliska Duracell-batterierna (AA) tog slut innan jag ens hunnit igenom min första upptäcktsfärd i kameran (gå igenom menyer, kolla funktioner). Lade sedan i ett par 2500 mAh laddningsbara och de höll väl aningen bättre, men snart fick jag växla till nästa par batterier...

Vafan är det här? Har sett att flera här på foto-forumet nämnt just Samsung som en batteriätare av enorma mått, men kan det verkligen vara normalt att man ständigt måste byta batterier?
Hade en Minolta Dimage förut och där höll batterierna (laddningsbara AA) bra - aldrig något jag jag behövde reflektera över.

Någon som har en Samsung Digimax S630 eller snarlik Samsung-modell, och har samma erfarenheter?
Bör jag reklamera kameran eller skall det vara så här?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in