Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-03-24, 05:03
Medlem
Portas avatar
Jag har precis köpt en bärbar dator, en Acer Aspire.
Klockan drar sig ~10 minuter per timme - när datorn är påslagen, är den avstängd håller den tiden.

Någon här som varit med om något liknande, kaske t.o.m. har en lösning.

Porta
Citera
2007-03-24, 10:48
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porta
Jag har precis köpt en bärbar dator, en Acer Aspire.
Klockan drar sig ~10 minuter per timme - när datorn är påslagen, är den avstängd håller den tiden.

Någon här som varit med om något liknande, kaske t.o.m. har en lösning.

Porta

Jag hade testat att uppdatera BIOS till senaste versionen, även om jag inte tror det hjälper. Annars är det nog bara att lämna in datorn, det där är jag rätt säker på är hårdvaran som spökar. Inget man kan göra nåt åt på egen hand, du måste troligen få moderkortet utbytt.
Citera
2007-03-24, 10:50
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Jag hade testat att uppdatera BIOS till senaste versionen, även om jag inte tror det hjälper. Annars är det nog bara att lämna in datorn, det där är jag rätt säker på är hårdvaran som spökar. Inget man kan göra nåt åt på egen hand, du måste troligen få moderkortet utbytt.

Hej och hå. Snacka om Att du inte bör uttala dig om saker du inte vet något om. Jag tycker det låter som ett dåligt bios batteri vilket är både billigt och skitlätt att byta själv.
Citera
2007-03-24, 11:05
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Hej och hå. Snacka om Att du inte bör uttala dig om saker du inte vet något om. Jag tycker det låter som ett dåligt bios batteri vilket är både billigt och skitlätt att byta själv.

Å andra sidan så är det dumt att börja skruva i en sprillans ny bärbar dator. Kan ju sabba garantier och allt möjligt. Reklamera och få det fixat i stället.

Edit: Och om BIOS-batteriet skulle vart kass så hade ju klockan sackat när datorn var avstängd.
Citera
2007-03-24, 12:18
Medlem
ischs avatar
Jag tar tillbaka mitt aningen arga och onödiga påhopp och håller klart med om att det är en god ide att lämna in datorn om den är helt ny. Missade det helt. Man betalar för att få garanti och då skall man självklart använda det.
Citera
2007-03-24, 12:48
Medlem
merlin2s avatar
dålig dag "isch" eller?
Citera
2007-03-24, 12:50
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merlin2
dålig dag "isch" eller?

Nej fan det är en underbar dag med gott väder. Bara en aningen stressad när jag skrev miss första inlägg.
Citera
2007-03-24, 13:56
Medlem
Alfaslangs avatar
Jag har varit med om ett liknande problem på ett Dell-system som jag köpt in, och då Dell inte ville kännas vid det så löstes det med en liten USB-ansluten GPS-mottagare på taket och en NTP-klient som satte tiden från den.

Nu är det kanske inte så praktiskt för alla att köpa en GPS (om än inte speciellt svårt eller dyrt), men NTP är dock något man bör titta närmare på om datorn åtminstone är ansluten mot internet. Windows inbyggda NTP-klient ger jag inte mycket för, men Tardis kan jag rekommendera. Det är visserligen shareware, men ingen funktionalitet går förlorad om man inte betalar för det. När man installerat det och stängt av Windows inbyggds "Windows Time System" (eller vad det nu heter) så säger man åt Tardis att synka mot pool.ntp.org. Sen är saken biff.
Citera
2007-03-24, 15:42
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isch

Som folk redan påpekat var det frågan om en nyköpt dator. En laptop närmare bestämt, inte helt självklart att det är enkelt att ens hitta cmosbatteriet, än mindre att få upp laptopen, löda loss batteriet och byta ut det.
Citera
2007-03-24, 16:23
Medlem
em krejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Som folk redan påpekat var det frågan om en nyköpt dator. En laptop närmare bestämt, inte helt självklart att det är enkelt att ens hitta cmosbatteriet, än mindre att få upp laptopen, löda loss batteriet och byta ut det.]

Missade du vad han skrev i sitt andra inlägg?

Citat:
Ursprungligen postat av ishpish
Jag tar tillbaka mitt aningen arga och onödiga påhopp och håller klart med om att det är en god ide att lämna in datorn om den är helt ny. Missade det helt. Man betalar för att få garanti och då skall man självklart använda det."

Nu till trådens topic, gå in i BIOS om du kan, kolla sedan om den klockan går som den ska. För flera år sedan när man klockade datorer genom att byta ut kristaller påverkades klockan av den snabbare frekvensen. Det kan vara så att Acer har gjort ett misstag med klockningen av datorn, för batteriet ska det inte vara något fel på. Försök klocka ner datorn och kolla vad som händer
Citera
2007-03-26, 16:10
Medlem
Portas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av em krej
Gå in i BIOS om du kan, kolla sedan om den klockan går som den ska. För flera år sedan när man klockade datorer genom att byta ut kristaller påverkades klockan av den snabbare frekvensen. Det kan vara så att Acer har gjort ett misstag med klockningen av datorn, för batteriet ska det inte vara något fel på. Försök klocka ner datorn och kolla vad som händer
BIOS klockan går okej.
Klockfrekvensen var jag också inne på, det finns en energisparfunktion som klockar
ner CPUn för att minska värmen och öka batterilängden.
Men om det var den som spökade borde många ha detta fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Alfaslang
Jag har varit med om ett liknande problem på ett Dell-system som jag köpt in, och då Dell inte ville kännas vid det så löstes det med en liten USB-ansluten GPS-mottagare på taket och en NTP-klient som satte tiden från den.

Nu är det kanske inte så praktiskt för alla att köpa en GPS (om än inte speciellt svårt eller dyrt), men NTP är dock något man bör titta närmare på om datorn åtminstone är ansluten mot internet. Windows inbyggda NTP-klient ger jag inte mycket för, men Tardis kan jag rekommendera. Det är visserligen shareware, men ingen funktionalitet går förlorad om man inte betalar för det. När man installerat det och stängt av Windows inbyggds "Windows Time System" (eller vad det nu heter) så säger man åt Tardis att synka mot pool.ntp.org. Sen är saken biff.
Ahhh, en praktisk lösning!
Precis, windows egen klocksynkning suger, men jag kunde leva med den om den
kunde ställas in så den att synkronisera var 10:nde minut men det går inte.
Jag skall titta på Tardis, men då jag skall använda datorn på arbetet ibland vore ett freeware program att föredra.

Porta
Citera
2007-03-26, 21:11
Medlem
Nidstangs avatar
Först och främst vill jag bara säga att jag håller med dem som anser att du bör lämna in datorn och kräva en reparation. Att klockan drar sig 10 min/h på en ny dator är inte acceptabelt.

Själv använder jag Dimension 4 ett litet freeware program som styr datorns klocka mot ett atomur, så det går alltid rätt.
http://www.thinkman.com/dimension4/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in