Jag tänkte ha en liten tillställning och laga mat till 20 personer. Jag har aldrig lagat mat till mer än 7-8 personer förut så jag vänder mig till er med lite mer erfarenhet för råd.
Menyn ser ut så här:
Förrätt - Potatis- och purjosoppa
Varmrätt - Citronkyckling med svamprisotto och en capresesallad
Efterrätt - Hemlagad kiwisorbet
Har ni några synpunkter på menyn?
Då jag fortfarande bor hemma har jag inte så stor erfarenhet av att handla mat och har ingen aning om hur mycket allt det här skulle gå på. Därför bifogar jag en inköpslista och hoppas på att någon av er kan ge mig en ungefärlig kostnad.
Inköpslista 20 personer
Att köpa
1 kg potatis
1 kg rensad purjolök
400 g smör
16 dl avorioris, eller motsvarande risottoris
1 flaska vitt vin
1kg g parmesanost
5 stora gula lökar
20 mogna tomater
1 kg mozzarella (gärna av buffelmjölk)
3 krukor basilika
10 dl socker
30 kiwifrukter
1 mörk blockchoklad
Att ta med hemifrån
Salt, peppar, olivolja, balsamvinäger, trattkantareller
Tror ni att det blir tillräckligt med mat för 20 pers? Vad tycker ni om ingredienserna, är de väl någorlunda allergivänliga?
Dryck får besökarna stå för själva. Efterrätten förbereder jag och lagar hemma. När det väl är dags att laga maten har jag tillgång till ett restaurangkök.
Andra tips och råd är varmt välkomna
Dock är et för mycket. 1000gr / 10 = 100gr per portion. Blir snarare en parmesan rätt!
Tippa på 30-40gr per portion!
Men nu var det ju så att dom var 20 pers? resulterar i 50g/pers, vilket ger en krämig och utmärkt risotto, ju mer parmesan desto godare!!
Men titta inte för mycket på mängden, kvalitet är viktigt!
För övrigt ser det väl okej ut, är ingen expert på att laga mat till många, men borde man inte räkna med en kycklingfilé/man ca även om det är storkok?
Ingen aning om hur du tänker göra soppan men det er lite lite ut... nåja ingen aning som sagt.... Hoppas det går bra!
För övrigt ser det väl okej ut, är ingen expert på att laga mat till många, men borde man inte räkna med en kycklingfilé/man ca även om det är storkok?
Ingen aning om hur du tänker göra soppan men det er lite lite ut... nåja ingen aning som sagt.... Hoppas det går bra!
Okej, mer kyckling och kanske lite mindre parmesan. Till soppan ska jag ha drygt 6l vätska och det blir 3dl per portion. Det borde väl räcka som förrätt?
Att jag har så lite kyckling beror på att det trots allt är tre rätter och en någorlunda kraftig förrätt.
Är det någon som har koll på vad hela kalaset kommer kosta?
3dl soppa är ju ingenting. Räkna med _minst_ en halvliter/person. Skulle nog köpa mer kyckling också, minst två filéer per man. Själv skulle jag fortfarande vara väldigt hungrig efter 3dl soppa och 0.75 kycklingfilé... Och att framstå som snål är väl det sista man vill när man bjuder på middag
Okej, mer kyckling och kanske lite mindre parmesan. Till soppan ska jag ha drygt 6l vätska och det blir 3dl per portion. Det borde väl räcka som förrätt?
Att jag har så lite kyckling beror på att det trots allt är tre rätter och en någorlunda kraftig förrätt.
Är det någon som har koll på vad hela kalaset kommer kosta?
Behöver inte alls vara mindre parmesan! Grymt gott med mycket parmesan i risotto, det som ev blir över kan du servera i skålar på bordet så kan var och en toppa med mer!!
3dl Vätska är väl inte särskilt kraftigt? Är ju typ ett stort glas vatten.... Nåja tror ändå du behöver mer kyckling.... Att svara på vad det kostar är ju omöjligt... Beror på vilken kvalitet du är ute efter om du har färsk eller fryst kyckling osv... Gå in på lämplig hemsida o gå igenom listan..
Tack för alla svar. Ska öka på portionerna.
Okej, jag ökar mängden soppa med 50%, tar 5kg kycklingfilé vilket blir 250g var och 2kg avorioris, drygt 1 dl per portion. Enligt priserna på http://www.netxtra.se blir det runt 1400kr, 70kr per person, och det känns överkommligt.
Är det någon som har lite tips och råd för liknande storkok?
Vad har du mer i purjo och pot soppan än pot purjolök och smör?
Har inte bestämt helt än, men det blir väl vatten, potatis, purjo, salt, peppar och kanske grädde.
Har du tips på en god potatis och purjosoppa är du mer än välkommen att dela med dig
Tack för alla svar. Ska öka på portionerna.
Okej, jag ökar mängden soppa med 50%, tar 5kg kycklingfilé vilket blir 250g var och 2kg avorioris, drygt 1 dl per portion. Enligt priserna på http://www.netxtra.se blir det runt 1400kr, 70kr per person, och det känns överkommligt.
Är det någon som har lite tips och råd för liknande storkok?
Ser helt OK ut, kanske skulle skicka i lite mer rotfrukter i soppan, kanske någon ostgratinerad trekantstoast till?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!