2007-03-23, 00:09
Tjena

Vilken är den bästa receptfria verktabletten mot huvudverk, förskylning eller dagen efter en våt natt på stan?

Paracetamol eller Ibumetin? Finns det fler aktiva receptfria ämnen mot verk?
Citera
2007-03-23, 01:30
Medlem
min gamla biologilärare sa alltid att sylsalicylsyra eller vadfan det heter var såpass skadligt att om det blev känt som smärtstillande medel idag skulle det inte godkännas. är det sant och isåfall vad för läkemedel finns det i idag, treo?
paracetamol skall ju inte heller vara nån hit mot levern tydligen för knarkarna i benzoforumet verkar skitskrajja för detta ämne
Citera
2007-03-23, 01:35
Medlem
Wawas avatar
Jag kör alltid på Ibumetin(400mg) och den brukar fungera bra när man har mindre åkommer såsom huvudverk och feber... "kickar" in rellativt snabbt också
Citera
2007-03-23, 01:59
Medlem
mo0kies avatar
Värk
Citera
2007-03-23, 02:11
Medlem
Wawas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mo0kie
Värk

Haha tack för att du finns
Citera
2007-03-23, 03:00
Medlem
Unbalanceds avatar
Kombinera en Ibumetin och två stycken alvedon(paracetamol), ger nog bäst smärtlindring bland den receptfria sektionen!
Skräcken för paracetamol är något överdriven enligt mig, inget man behöver oroa sig över i vartfall.
Citera
2007-03-23, 13:45
Citat:
Ursprungligen postat av mo0kie
Värk

Tabbe av mig, sorry

..Med andra ord, dom receptfria är alla lika bra/värdelösa.
Citera
2007-03-23, 13:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
Tabbe av mig, sorry

..Med andra ord, dom receptfria är alla lika bra/värdelösa.
Nej, det beror lite på till vad för sorts värk. Till tandvärk funkar två eox om dagen att grunda med sedan tar man två voltaren åt gången var tredje- fjärde timme. Att jämföras med drygt ett paket, 30st, alvedon för en dag. Men 30 avledon om dagen är lindrigare än en voltaren för magen, det spelar också in..

Jag tar voltaren för det mesta, huvudvärk, sträckningar och just nu tandvärk så länge magen håller, sen alvedon till den repat sig.. enligt mig är voltaren den bästa receptfria värktabletten, eox t o m lite bättre men så j-a dyr om man äter mycket..
Citera
2007-03-23, 13:54
Medlem
Ciliaxs avatar
Citat:
dom receptfria är alla lika bra/värdelösa.

Sant ur smärtlindringssynpunkt, men det finns en ganska viktig skillnad: paracetamol kan ge leverskador under speciella betingelser; om man har druckit mycket alkohol eller om man har ätit väldigt lite.

Nedbrytningen av paracetamol bildar en fri radikal, och om man har druckit mycket eller ätit för lite har man ett underskott på glutathion i levern. Glutathion är en s.k. scavenger (som oskadliggör fria radikaler) så om halten av denna är låg kan den höga halten fria radikaler leda till leverskador.
Citera
2007-03-23, 15:36
Medlem
West-ens avatar
En kombination av båda. Är det svår smärta så är det nog opioider som gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in