2007-03-22, 11:57
Medlem
Här kommer en rejäl utmaning!

Söker ett recept som publicerades i någon av alla dessa tidningar (hemmets journal osv) vet dessvärre inte vilken, tidigt 04, där någonstans. Det är ett recept på helstekt biff som får gå i ugn till lagom temp för att sedan marineras efteråt i tre dagar med någon speciell soya och kryddor...

Vet att det är väldigt lite att gå på, men om det ringer en klocka hos någon eller om någon är bättre än mig på att googla så vore jag oerhört tacksam!!
Citera
2007-03-22, 16:49
Medlem
Kom igen nu kära FBare, nån måste det vara som antagit utmaningen!!
Citera
2007-03-22, 17:42
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flameboy_m
Kom igen nu kära FBare, nån måste det vara som antagit utmaningen!!

Men va fan, det är väl bara att experimentera lite!

Blanda balsamico, hackad schalottenlök, timjan, soja och grovmalen svartpeppar i olivolja med citronsmak.

Nu har du en marinad för skivad rostbiff. Den behöver dock bara stå och dra i några timmar...

Kan du inte identifiera fler ingredienser?
Citera
2007-03-22, 20:46
Medlem
Självklart kan man göra det, inte det som var frågan.. Har för mig att dragon stod i receptet också...

Inte så att jag inte klarar av att improvisera i köket nu var det bara så att just det här receptet blev gudagott!

Edit: I receptet så serverades biffen tillsammans med bakad potatis om det ev kan hjälpa..
Citera
2007-03-22, 21:18
Medlem
Mysonoxens avatar
Kontakta publicisterna av dessa tidningar kanske de kan hjälpa dig.
Citera
2007-03-23, 01:13
Medlem
Madame Zs avatar
Tjälknöl, kanske?

Menar du möjligen en variant på den gamla hederliga tjälknölen?

Ursprungligen använde man en älgstek, men det går lika bra med selle....äääh....vadsomhelst-köttstek!

Skall leta fram några marinadrecept imorron om du är intresserad.
Kommer ihåg att den skall anrättas fryst, helstekas på låg värme i ugnen "över natten", alltså 10-12 timmar. Sen ligga i marinad i plastpåse 4 timmar - några dygn osv...

Ursäkta om jag sparkar in öppna dörrar, du kanske redan kan detta och är ute efter en speciell marinad? Hmmmm....jobbet kallar.....
Citera
2007-03-24, 00:12
Medlem
Inte tjälknöl, gjordes på biff (nöt).
Mysonoxen: Tänkte tanken, men många tidningar om man inte vet vilken det var!

För övrigt så har vi genom svärmors bekant antagligen fått tag i receptet, förhoppningsvis levereras det på onsdag, ska publiceras så får ni pröva godsakerna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in