2009-05-11, 18:59
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av symbolisten
Fast jag tyckte att diskussionen mellan Sincerus (Tomas) och Thomas karlsson (efter inledande pajkastning) blev riktigt intressant och uttmmande!
Jo det tycker jag med. S lnge pajkastandet inte r dr och msesidig respekt frodas blir det intressant som neutral skdare. Nu vart det tack och lov en ganska sansad debatt och en fortsttning fr man hoppas p.
Citera
2009-05-11, 19:00
Medlem
Oroboross avatar
Citat:
Fast jag tyckte att diskussionen mellan Sincerus (Tomas) och Thomas karlsson (efter inledande pajkastning) blev riktigt intressant och uttmmande!

Helt klart, den blev vldigt intressant mot slutet, och att S.R till slut gav med sig och accepterade att det de facto finns vissa likvrdigheter i de bda vgarna r kanske ett tecken p att de frdomar som "hgra handens" fljeslagare har gentemot den vnstra handens vg kanske inte alltid stmmer verens med verkligheten.

Enligt min hgst personliga uppfattning verkar alltid den vnstra vgens adepter ha lttare att acceptera den hgra handens traditioner n vice versa.
Citera
2009-05-11, 19:02
Medlem
Antinomoss avatar
Citat:

Mnga ord och lite innehll tycker jag. Frgan r vad hnvisandet till vgar, traditioner, gudar etc har fr reell praktisk innebrd. Alldeles fr ltt att lggas sig till med en terminologi som i sjlva verket r tom.
Citera
2009-05-12, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antinomos
Mnga ord och lite innehll tycker jag. Frgan r vad hnvisandet till vgar, traditioner, gudar etc har fr reell praktisk innebrd. Alldeles fr ltt att lggas sig till med en terminologi som i sjlva verket r tom.

De r alla metaforer fr olika nycklar, metaforer, med vilka man nr/eller upplever sig n olika versinnliga kunskaper. Sedan finns ju alltid frsts mjligheten att man har helt fel och att allt i slutndan visar sig vara en stor illusion. Pongen r ju att magin r kulturellt meningsskapande fr individen, precis som religionen r och har varit. Skillnaden r att det r i individens andliga potential som r fokus i magin och inte gemenskapens/gruppens.
Detta har ju ocks medfrt att olika magiska ordnar splittrats pga att individerna tolkat saker och ting olika och deras egon vuxit sig fr stora.
Citera
2009-05-12, 17:10
Medlem
Antinomoss avatar
Citat:
De r alla metaforer fr olika nycklar, metaforer, med vilka man nr/eller upplever sig n olika versinnliga kunskaper. Sedan finns ju alltid frsts mjligheten att man har helt fel och att allt i slutndan visar sig vara en stor illusion. Pongen r ju att magin r kulturellt meningsskapande fr individen, precis som religionen r och har varit. Skillnaden r att det r i individens andliga potential som r fokus i magin och inte gemenskapens/gruppens.
Detta har ju ocks medfrt att olika magiska ordnar splittrats pga att individerna tolkat saker och ting olika och deras egon vuxit sig fr stora.

Jag vet vad orden syftar, men jag tycker ndock att det r mnga stora ord som kanske inte alltid har en reell grund i praktik.
Citera
2009-05-13, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antinomos
Jag vet vad orden syftar, men jag tycker ndock att det r mnga stora ord som kanske inte alltid har en reell grund i praktik.

Det handlar vl om att ockultister frsker placera sig inom en historisk, kulturell och idmssig kontext. Att hnvisa till vissa traditioner, kunskapsvgar, blir ett stt att legitimera sin egen vg som giltig.
P samma stt som ex shia-muslimer sprar sitt urpsrung tillbaka till olika heliga imamer.
Det kan ex diskuteras historiskt p vilket stt rosenkreuzare har koppling till tempelriddarorden, om det verkligen gr att belgga, osv.
Citera
2009-05-13, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oroboros
Helt klart, den blev vldigt intressant mot slutet, och att S.R till slut gav med sig och accepterade att det de facto finns vissa likvrdigheter i de bda vgarna r kanske ett tecken p att de frdomar som "hgra handens" fljeslagare har gentemot den vnstra handens vg kanske inte alltid stmmer verens med verkligheten.

Enligt min hgst personliga uppfattning verkar alltid den vnstra vgens adepter ha lttare att acceptera den hgra handens traditioner n vice versa.

Kanske beroende p at deras tolkning av kliffot r mer flexibel samt att de frhller sig mindre dogmatiskt till traditioner. Mnga av sllskapen GD ex, sitter fortfarande kvar i en slags viktoriansk 1800-tals-anda, ven om det psykologiska perspektivet utvecklats i takt med psykoterapin.

Vissa kaosmagiker bekyller ju ceremoniell magiker fr att vara opragmatiska (ex vid evokation) och mer eller mindre gna sig t "empty ritualism".
Citera
2009-05-14, 20:22
Medlem
Shalashaskas avatar
Nyare inlgg dr han reviderar sin syn efter debatten:
http://gyllenegryningen.blogspot.com...dens-vgar.html
Citera
2009-05-15, 11:25
Medlem
Antinomoss avatar
En lng artikel...

"Ett exempel p en sdan omtolkning av symbolik som mnga av oss har en a priori frestllning om r bilden av Jesus. Enligt Thomas Karlsson r Jesus en idealtypisk vnstra handens Adept som har ntt evigt liv och gudomlighet genom att ha stigit ner i det mrka."

Vilket trams! Det hr har inte Thomas kommit p - han har snott det ur S. Flowers bok Lords of the Left Hand Path

Det grundlggande problemet r vl att man anser sig redan ha kunskap om den ljusa sidan varfr man med full kraft kastar sig in i den mrka. Men bara fr att ngot tycks vara vlbekant och alldagligt tillgngligt betyder inte att vi har kunskap om det. Det ter sig inte som att de jobbar med hela tillvaron.
Senast redigerad av Antinomos 2009-05-15 kl. 11:29.
Citera
2009-05-18, 14:42
Medlem
SalmonOfKills avatar
r det bara jag som tycker att "Vnstra eller Hgra Handens-vgkonceptet" r vldigt malplacerat i vsterlndsk mysticism? Inom (hinduisk) tantrism existerar konceptet om dessa bda vgar, men enligt min frstelse r mlet detsamma fr de bda (insikt om enhet; frening med Brahman). T ex Aghora-sekten, om jag frsttt den rtt, mnar genom att ven bruka "orena" substanser och tekniker hvda att eftersom allt r ett (Brahman) finns inget "orent" eller frbjudet. Hr tar man ven ibland hjlp av gudinnan Kali, som trots sitt fruktansvrda utseende r ngon som har ngot positivt att erbjuda adepten.

Nr man sedan frsker applicera detta p de Abrahamitiska religionerna, dr dualismen r vldigt framtrdande, och mnar att endast fokusera p ena aspekten av tillvaron tycker jag att det blir lite fel. Mnga av dessa mrka krafter r vad jag har frsttt destruktiva och nedbrytande i sin natur, men vad jag inte frstr r hur de d p ngot vis utvinner konstruktiva delar ur dem? Det blir ganska tokigt att exportera ngot frn ett vedertaget system in i en helt ny kontext, dr innebrden tycks transformeras till ngot helt nytt. Denna kliffotiska kabbalah r, vad jag frsttt, ett frhllandevis nytt system. Och genom detta fokuserar man p dualismen, istllet fr att undslippa den (som i den tantriska kontexten).
Citera
2009-05-18, 15:55
Medlem
Tur-Buddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SalmonOfKill
... men vad jag inte frstr r hur de d p ngot vis utvinner konstruktiva delar ur dem?
Med risk fr att vara helt snett ute d jag inte r insatt i exakt vad du talar om s r det destruktiva i min vrld positivt i den meningen att frgrandet av det gamla lmnar ppet fr skapandet av det nya. draget till sig spets s blir man allt mindre bunden av det gamla ju mer av det gamla som upphrt att existera.

Rent psykologiskt r det ltt hnt att individen upplever traumat som s stort att det r svrt att dra nytta av de nya mjligheterna, men det krvs ibland snabba radikala radikala frndringar om man efterstrvar... ehm snabba radikala frndringar.
Citera
2009-05-18, 17:12
Medlem
R.Stotzkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tur-Budda
Med risk fr att vara helt snett ute d jag inte r insatt i exakt vad du talar om s r det destruktiva i min vrld positivt i den meningen att frgrandet av det gamla lmnar ppet fr skapandet av det nya. draget till sig spets s blir man allt mindre bunden av det gamla ju mer av det gamla som upphrt att existera.

Rent psykologiskt r det ltt hnt att individen upplever traumat som s stort att det r svrt att dra nytta av de nya mjligheterna, men det krvs ibland snabba radikala radikala frndringar om man efterstrvar... ehm snabba radikala frndringar.
Det r ungefr s som jag ser det ocks. Det som ses som negativt av de repressiva religioner som frsker kontrollera och trycka ned mnniskan r fr mig positivt, eftersom det str fr frihet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in