2009-05-18, 21:30
Medlem
SalmonOfKills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tur-Budda
Med risk fr att vara helt snett ute d jag inte r insatt i exakt vad du talar om s r det destruktiva i min vrld positivt i den meningen att frgrandet av det gamla lmnar ppet fr skapandet av det nya. draget till sig spets s blir man allt mindre bunden av det gamla ju mer av det gamla som upphrt att existera.

Rent psykologiskt r det ltt hnt att individen upplever traumat som s stort att det r svrt att dra nytta av de nya mjligheterna, men det krvs ibland snabba radikala radikala frndringar om man efterstrvar... ehm snabba radikala frndringar.

Ja, det r faktiskt en vldigt intressant tankegng! Samspelet mellan polerna som kontinuerligt understdjer och utmanar varandra i en skapelseprocess (kaos).

Citat:
Ursprungligen postat av R.Stotzky
Det r ungefr s som jag ser det ocks. Det som ses som negativt av de repressiva religioner som frsker kontrollera och trycka ned mnniskan r fr mig positivt, eftersom det str fr frihet.

Du fr grna vara mer specifik. Vad ses som negativt? Sex? Stld? Mord?

Det jag syftade p var hur de olika polerna ofta tycks spela mot varandra. Yin/Yang, asha/druj(Zoroastrianism), rita/adharma, Tiamat/Marduk; vissa exempel r kanske lite lngskta, men i grund och botten r det samspelet mellan de destruktiva och konstruktiva krafterna (ett misstag jag tror mnga i vsterlndsk tradition gr r att se kaoset som en destruktiv och farlig kraft; jag tror snarare att den fungerar som skapande). Att fokusera endast p en aspekt av dessa och grva ned sig i den blir enligt mig tokigt.

Men, Thomas Karlsson har nd mycket vettigt att komma med skulle jag vilja pst. Har fr mig att han skrivit hur man i DR utnyttjar samspelet mellan polerna fr att n sina syften. Och, det kan faktiskt vara ett misstag av mig att dma ut VHV fr att fokusera endast p de destruktiva krafterna. Men intrycket jag ftt r att i vsterlndsk tradition fr VHV ett mer "ondskefullt" och destruktivt uttryck n i sterlndsk.
Citera
2009-05-18, 21:52
Medlem
R.Stotzkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SalmonOfKill
Du fr grna vara mer specifik. Vad ses som negativt? Sex? Stld? Mord?
Sexualitet, upplysning, allt som r rebelliskt, den personliga viljan, skapande, kaos sjlvt.
Citat:
Att fokusera endast p en aspekt av dessa och grva ned sig i den blir enligt mig tokigt.
Vi lever i en vrld som helt och hllet domineras av den hgra handens vg. Att d koncentrera sitt magiska arbete till den vnstra handens vg r just att skapa balans i sitt liv. Att krafterna ses som destruktiva beror nog mest p okunskap och rdsla. Eld kan ocks vara destruktivt och farligt, men om jag gr vilse i skogen p hsten s kan den ocks rdda mitt liv.

Anledningen till att s mnga upplever vissa hndelser som negativa tror jag beror p just det att vi r en del av den vrld vi vxt upp i, en vrld som genomsyras av ett slavtnkande som setts som samhllsnorm i tusentals r. Att bryta sig fri frn det kan sjlvklart vara en traumatisk process.
Citera
2009-05-18, 21:55
Medlem
R.Stotzkys avatar
Citat:
Ja, det r faktiskt en vldigt intressant tankegng! Samspelet mellan polerna som kontinuerligt understdjer och utmanar varandra i en skapelseprocess (kaos).
Denna dualism finns ocks hela tiden nrvarande inom VHV, till exempel som Thaumiels tv huvuden i stndig strid med varandra.
Citera
2009-05-18, 22:59
Medlem
SalmonOfKills avatar
Citat:
Sexualitet, upplysning, allt som r rebelliskt, den personliga viljan, skapande, kaos sjlvt.Vi lever i en vrld som helt och hllet domineras av den hgra handens vg. Att d koncentrera sitt magiska arbete till den vnstra handens vg r just att skapa balans i sitt liv. Att krafterna ses som destruktiva beror nog mest p okunskap och rdsla. Eld kan ocks vara destruktivt och farligt, men om jag gr vilse i skogen p hsten s kan den ocks rdda mitt liv.

Anledningen till att s mnga upplever vissa hndelser som negativa tror jag beror p just det att vi r en del av den vrld vi vxt upp i, en vrld som genomsyras av ett slavtnkande som setts som samhllsnorm i tusentals r. Att bryta sig fri frn det kan sjlvklart vara en traumatisk process.

Till viss del tror jag absolut att du har rtt. Men finns det ingenting enligt dig som direkt negativt (frutom kuvandet av vissa aspekter av RHV som du nmnt)?
Visst att vi genomsyras av en RHV-tradition, rent generellt sett och att den haft sitt inflytande p den esoteriska kulturen, men hur vettigt r det egentligen att dela in i RHV/VHV? Inom hinduisk tantrism, dr vad jag frsttt uttrycket hrstammar frn, innebr det frmst att anvnda sig av icke-konventionella medel fr att n samma ml.
Men vsterlndsk VHV verkar i mngt och mycket ha ett annat ml.

Vad r syftet med att "klttra" till Thaumiel? r det transformationen som r syftet, det som kan dstakommas nr adepten ntt dit?
Senast redigerad av SalmonOfKill 2009-05-18 kl. 23:53.
Citera
2009-05-19, 14:06
Medlem
Citat:
r det bara jag som tycker att "Vnstra eller Hgra Handens-vgkonceptet" r vldigt malplacerat i vsterlndsk mysticism? Inom (hinduisk) tantrism existerar konceptet om dessa bda vgar, men enligt min frstelse r mlet detsamma fr de bda (insikt om enhet; frening med Brahman). T ex Aghora-sekten, om jag frsttt den rtt, mnar genom att ven bruka "orena" substanser och tekniker hvda att eftersom allt r ett (Brahman) finns inget "orent" eller frbjudet. Hr tar man ven ibland hjlp av gudinnan Kali, som trots sitt fruktansvrda utseende r ngon som har ngot positivt att erbjuda adepten.

Nr man sedan frsker applicera detta p de Abrahamitiska religionerna, dr dualismen r vldigt framtrdande, och mnar att endast fokusera p ena aspekten av tillvaron tycker jag att det blir lite fel. Mnga av dessa mrka krafter r vad jag har frsttt destruktiva och nedbrytande i sin natur, men vad jag inte frstr r hur de d p ngot vis utvinner konstruktiva delar ur dem? Det blir ganska tokigt att exportera ngot frn ett vedertaget system in i en helt ny kontext, dr innebrden tycks transformeras till ngot helt nytt. Denna kliffotiska kabbalah r, vad jag frsttt, ett frhllandevis nytt system. Och genom detta fokuserar man p dualismen, istllet fr att undslippa den (som i den tantriska kontexten).

Ja, du har mycket rtt i det du sger.
Tantra ser ju ex sexualiteten som en hvstng med vilken du kan ta dig snabbare till det gudomliga mlet, och rdslor och tabun anvnder man i tantra fr att chocka fram en medvetandefrndring hos tantrikern, ex. att meditera bland dda kroppar.
Det handlar inte som du sger om rent och orent utan olika metoder fr att n det gudomliga eller nirvana.

Den abrahamitiska religionerna har ocks pverkats mycket av den persiska zoroastrianismens och dess dualism mellan ande och materia, dr det ena r gott och det andra ont. Gnosticismens olika sekter var ju arvtagare till zoroastrianismen och har prglat bde kristendom, judendom och (shia) islam.

Walter Ernest Butler, grundare av S.O.L. frskte frklara begreppet onda krafter med "positiv ondska" respektive "negativ ondska". Den frra r det motstnd/den friktion som vi behver fr att utvecklas till att bli andligt fullvrdiga, medan den senare r ngonting som bara genererar mera negativism.
Rudolf Steiner, grundaren av antroposofin, upptog sina ider frn zoroastrianismen i sin polarisering med Ahriman och Lucifer, som tv (positiva) ondskefulla principer, som utgr ett slags motstnd och r ndvndiga fr andlig utveckling.
Citera
2009-05-25, 10:06
Medlem
Tur-Buddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av symbolisten
Ja, du har mycket rtt i det du sger.
Tantra ser ju ex sexualiteten som en hvstng med vilken du kan ta dig snabbare till det gudomliga mlet, och rdslor och tabun anvnder man i tantra fr att chocka fram en medvetandefrndring hos tantrikern, ex. att meditera bland dda kroppar.
Jag har en helt annan syn p Tantra dr det inte r en frga om att "chocka" utan att medvetet vara nrvarande och uppleva (meditera p) de knslor och frnimmelser som dyker upp i en sexuell ritual eller i nrvaron av lik eller vid intag av droger eller vad som helst som provoverar fram reaktioner. Som jag ser det r pratyahara en ytterst central del i detta.

Jag har inte intresserat mig fr den sexuella biten i andlig utveckling, men r det inte mer taoistiskt att medvetet anvnda den sexuella energin?
Citera
2009-05-25, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tur-Budda
Jag har en helt annan syn p Tantra dr det inte r en frga om att "chocka" utan att medvetet vara nrvarande och uppleva (meditera p) de knslor och frnimmelser som dyker upp i en sexuell ritual eller i nrvaron av lik eller vid intag av droger eller vad som helst som provoverar fram reaktioner. Som jag ser det r pratyahara en ytterst central del i detta.

Jag har inte intresserat mig fr den sexuella biten i andlig utveckling, men r det inte mer taoistiskt att medvetet anvnda den sexuella energin?

Jo, Taoism som ex den utlrd av Mantak Chia r nog mer specifikt sexuell.
Tantra r ju egentligen ett vitt begrepp.
Sedan vdg Tantra r det vl viktiga att en upplevelse skapar en medvetandefrndring. Anvndningen av kulturella tabun, orenhet, "det skrmmande", br ses som hjlpmedel snarare n ml i sig.

Jag kan rekommendera Alexandra David-Neels "Bland mystiker och magiker i Tibet" dr mnga tantriska tekniker terges, liksom Frater U.Ds "Secrets of Sexual Magic", dr terges en bra beskrivning av hur "det skrmmande" kan anvndas som ett magiskt redskap.
Citera
2009-05-25, 11:54
Medlem
Tur-Buddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av symbolisten
Tantra r ju egentligen ett vitt begrepp.
Jepp, det innefattar ju definitionern frn "mantra+yantra=tantra" till att tantra r en frkortad sammanslagning av orden Tanoti och Trayate. Den senare passar bst ihop med den frklaring jag gillar bst. Tnk dig medvetandet som en gammal torr gummisnodd, dra sedan ut den en del s att den spricker upp en del. Hlles anspnningen kvar s "lker" sprickorna (genom upplevande nrvaro) s att gummibandet senare kan tnjas ytterligare. P s stt kan medvetandet utvidgas och det som hindrar oss kan frigras.
Citera
2009-10-17, 20:38
Medlem
R.Stotzkys avatar
Citat:
Till viss del tror jag absolut att du har rtt. Men finns det ingenting enligt dig som direkt negativt (frutom kuvandet av vissa aspekter av RHV som du nmnt)?
Inget som jag kan komma p, nej.
Citat:
Visst att vi genomsyras av en RHV-tradition, rent generellt sett och att den haft sitt inflytande p den esoteriska kulturen, men hur vettigt r det egentligen att dela in i RHV/VHV?
Vldigt vettigt, enligt mig, fr att med all nskvrd tydlighet fastsl att vi inte r ute efter samma ml.
Citat:
Vad r syftet med att "klttra" till Thaumiel? r det transformationen som r syftet, det som kan dstakommas nr adepten ntt dit?
Det beror p vem du frgar. En person som inte r srskilt andlig kan se den kliffotiska kabbalan som ett stt att lra knna sig sjlv och till slut f total kontroll ver sig sjlv och sitt liv.

Vill man gra en mer esoterisk tolkning s kan man sklart gra det:

Mnniskan befann sig en gng i tiden i Yesod, som representerar en andlig tillvaro (det som i Bibeln kallas fr Edens lustgrd). Lucifer var Da'ath, en av de d elva sefirot. Nr Lucifer valde att ge mnniskan sexualitetens och kunskapens gva s blev YHVH/Elohim avundsjuka p att mnniskan nu sjlv upphjdes till skapare. Lucifer/Da'ath slungades ned i djupet, till en plats mellan Thagirion (den svarta solen) och Thaumiel, vilket skapade den avgrund som skiljer Kether/Chokmah/Binah frn de lgre sefirot och som drfr fr alltid kommer att hindra ljusmagikern frn att n gudomlighet. YHVH vill inte ha ngon konkurrens.

Thagirions svarta sol r egentligen Lucifers/Da'aths svarta ljus som reflekteras ned p Gamaliel/Lilith; fr att n full insikt om Lucifer mste man nedstiga i Da'ath.

Demiurgen kastade samtidigt ut mnniskan frn Yesod till Malkuth, det fysiska fngelse, den lgn vi nu kallar verklighet.

Mlet med att "klttra" uppt i Sitra Ahra r att bryta sig fri frn Malkuth och lra utnyttja de gvor vi en gng fick av Lucifer.
Citera
2009-10-21, 02:34
Medlem
SalmonOfKills avatar
Citat:
mig, fr att med all nskvrd tydlighet fastsl att vi inte r ute efter samma ml.

Okej, sant. Det r bara det att jag har insett att RHV/VHV tycks ha ftt olika innebrd inom sterlnds och vsterlndsk tradition.

Citat:
Mnniskan befann sig en gng i tiden i Yesod, som representerar en andlig tillvaro (det som i Bibeln kallas fr Edens lustgrd). Lucifer var Da'ath, en av de d elva sefirot. Nr Lucifer valde att ge mnniskan sexualitetens och kunskapens gva s blev YHVH/Elohim avundsjuka p att mnniskan nu sjlv upphjdes till skapare. Lucifer/Da'ath slungades ned i djupet, till en plats mellan Thagirion (den svarta solen) och Thaumiel, vilket skapade den avgrund som skiljer Kether/Chokmah/Binah frn de lgre sefirot och som drfr fr alltid kommer att hindra ljusmagikern frn att n gudomlighet. YHVH vill inte ha ngon konkurrens.

Thagirions svarta sol r egentligen Lucifers/Da'aths svarta ljus som reflekteras ned p Gamaliel/Lilith; fr att n full insikt om Lucifer mste man nedstiga i Da'ath.

Demiurgen kastade samtidigt ut mnniskan frn Yesod till Malkuth, det fysiska fngelse, den lgn vi nu kallar verklighet.

Mlet med att "klttra" uppt i Sitra Ahra r att bryta sig fri frn Malkuth och lra utnyttja de gvor vi en gng fick av Lucifer.

Hela detta koncept utgr frn att demiurgen r skiljd frn Ain (Soph), vilket jag inte riktigt hittat belgg fr.

Ain fanns ju frst, och r grunden fr allt - bde det goda och det onda. I.e. r inte Ain Soph bara det som r? Alla dessa distinktioner sker inom AS, vilket r dess grund.
Citera
2009-11-11, 22:26
Medlem
spnnande lsning! tack alla!
Citera
2009-12-02, 16:58
Medlem
Kan ngon rekommendera ett bra stt att brja p, om man vill brja se sig om i kabbalan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in