2009-05-18, 21:30
Citat:
Ursprungligen postat av Tur-Budda
Med risk fr att vara helt snett ute d jag inte r insatt i exakt vad du talar om s r det destruktiva i min vrld positivt i den meningen att frgrandet av det gamla lmnar ppet fr skapandet av det nya. draget till sig spets s blir man allt mindre bunden av det gamla ju mer av det gamla som upphrt att existera.
Rent psykologiskt r det ltt hnt att individen upplever traumat som s stort att det r svrt att dra nytta av de nya mjligheterna, men det krvs ibland snabba radikala radikala frndringar om man efterstrvar... ehm snabba radikala frndringar.
Rent psykologiskt r det ltt hnt att individen upplever traumat som s stort att det r svrt att dra nytta av de nya mjligheterna, men det krvs ibland snabba radikala radikala frndringar om man efterstrvar... ehm snabba radikala frndringar.
Ja, det r faktiskt en vldigt intressant tankegng! Samspelet mellan polerna som kontinuerligt understdjer och utmanar varandra i en skapelseprocess (kaos).
Citat:
Ursprungligen postat av R.Stotzky
Det r ungefr s som jag ser det ocks. Det som ses som negativt av de repressiva religioner som frsker kontrollera och trycka ned mnniskan r fr mig positivt, eftersom det str fr frihet.
Du fr grna vara mer specifik. Vad ses som negativt? Sex? Stld? Mord?
Det jag syftade p var hur de olika polerna ofta tycks spela mot varandra. Yin/Yang, asha/druj(Zoroastrianism), rita/adharma, Tiamat/Marduk; vissa exempel r kanske lite lngskta, men i grund och botten r det samspelet mellan de destruktiva och konstruktiva krafterna (ett misstag jag tror mnga i vsterlndsk tradition gr r att se kaoset som en destruktiv och farlig kraft; jag tror snarare att den fungerar som skapande). Att fokusera endast p en aspekt av dessa och grva ned sig i den blir enligt mig tokigt.
Men, Thomas Karlsson har nd mycket vettigt att komma med skulle jag vilja pst. Har fr mig att han skrivit hur man i DR utnyttjar samspelet mellan polerna fr att n sina syften. Och, det kan faktiskt vara ett misstag av mig att dma ut VHV fr att fokusera endast p de destruktiva krafterna. Men intrycket jag ftt r att i vsterlndsk tradition fr VHV ett mer "ondskefullt" och destruktivt uttryck n i sterlndsk.