2009-12-03, 03:16
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdpsykologen
Kan ngon rekommendera ett bra stt att brja p, om man vill brja se sig om i kabbalan?

Frst mste du sjlv komma underfull med vad du r intresserad av.
r du intresserad av den traditionella, ljusmagiska kabbalan eller den kliffotiska, mrkmagiska?
Eller kanske av bda delarna?
Senast redigerad av [Strange Days] 2009-12-03 kl. 03:18.
Citera
2009-12-08, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Frst mste du sjlv komma underfull med vad du r intresserad av.
r du intresserad av den traditionella, ljusmagiska kabbalan eller den kliffotiska, mrkmagiska?
Eller kanske av bda delarna?

Jag r intresserad av kunnande inom bda, och utvande av den traditionella, om det nu r s det funkar.

Finns det bra litteratur p svenska? Tips uppskattas, helst svenskt, men engelska gr ocks bra.
En liten grund r vad jag sker.

Mvh Undertecknad
Citera
2009-12-09, 07:53
Medlem
Citat:
Jag r intresserad av kunnande inom bda, och utvande av den traditionella, om det nu r s det funkar.

Finns det bra litteratur p svenska? Tips uppskattas, helst svenskt, men engelska gr ocks bra.
En liten grund r vad jag sker.

Mvh Undertecknad

Thomas karlsson och Tommie Erikssons bcker om du r intresserad av Mrker magi. Ljusmagisk litteratur (som inte r Wicca relaterad) r det dligt med.
Poul Ferslings "Naturligt vernaturligt" r en gammal bok som ger en bra svepande versikt ver ockultism och paranormalt, den kan fs tag p antikvariskt. Sedan har det skrivits ngon enstaka svensk bok om Golden Dawn (minns ej titeln) som ocks ev kan fs tag p antikvariskt.
Annars r det tyvrr engelska som gller.

Personligen gillar jag fljande frfattare LonMilo Du Quette (Thelemit, skriver vldigt bra och enkelt om ceremoniell magi i allmnhet, men ven Henokiansk Magi, Tarot, Solomonisk Magi, osv), Frater U.D. rekommenderas om du r intresserad av syntes mellan ljus och mrk magi. Kenneth Grant (f.d. elev till Crowley) har ocks arbetat med syntes av ljus och mrk magi men kan vara lite svr fr nybrjaren.
Sedan har vi alla (ljusmagiska) klassiker som H.C. Agrippa, Crowley, Israel Regardie, Eliphas Levi, Dion Fortune, Paul Foster Case, W.E. Butler, Gareth Knight, Denning & Philips, Franz Bardon, William Gray, Frater Achad, m.fl. m.fl.

Om man r specifikt intresserad av kabbala, s rekommenderas att brja med den urspungliga judiska kabbalan. Den judisk-kristna kabbalan som den hermetiska magin baseras p r ju en utveckling av denna.
D ska du lsa bcker som Gershom Scholem och Aryeh Kaplan. Scholem finns versatt p svenska, och hans bcker r vldigt bra. Kaplan r lite mer avancerad, han var rabbin och praktiserande kabbalist sjlv, men r fascinerande.
Senast redigerad av symbolisten 2009-12-09 kl. 07:57.
Citera
2009-12-09, 22:11
Medlem
[quote=symbolisten]textQUOTE]

Tack fr ett bra inlgg!

Har lite frgor;

Du skrev ljusmagisk/mrkmagisk kabbalah, men man praktiserar vl inte magi i sjlva kabbalan, utan anvnder snarare kabbalan som grund nr man vl sysslar med magi? (som du skrev senare)

Jag har ftt bilden att kabbalah r en skola om hur vrlden vi lever i, och vra sjlar, r uppbyggda och fungerar, och det r egenligen det jag r mest intresserad av. Visst, magi intresserar mig egentligen mer, men jag r lite tveksam till om det r moraliskt rtt att praktisera det.
Det mesta jag har lst om det (minimalt) pekar t samma hll; egen vinning, och jag har vl en ganska kristen instllning till det.
Sen kanske jag har ftt en helt snedvriden bild av det hela.
Magi kanske praktiseras i de hgre niverna av kabbalan, och kan vara av god art?
Frklara grna hur.

S Crowley kan man kalla fr ljusmagiker? (Han r sjlvklart den enda som r tillrckligt mainstream fr att jag ska ha hrt talas om honom).
Hans filosofi, Thelema, verkar extremt egoistisk. Gr "vad som krvs" fr att n din sanna viljas ml.
Han borde vl kallas fr neutral, eller ego-magiker ungefr?

Vad knnetecknar ljus respektive mrkermagi?

Den vanligaste bilden, vilken r den jag alltid haft r vl ljusmagi - goda grningar, och mrkermagi - onda, handlingar fr att skada.
Drav frgan om Crowley.

Jag har frmodligen ftt en del saker om bakfoten. Tacksam fr rttelser!

Mvh ut

EDIT:

Jag lste igenom den hr:

http://gyllenegryningen.blogspot.com...liffotisk.html

Min bild av magi r inte riktigt lika sagoinfluerad nu.

Allt fr dock st kvar, och jag vill grna ha svar p frgorna angende kabbalan.
Senast redigerad av Rymdpsykologen 2009-12-09 kl. 22:48.
Citera
2009-12-09, 23:24
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
[...]

S Crowley kan man kalla fr ljusmagiker? (Han r sjlvklart den enda som r tillrckligt mainstream fr att jag ska ha hrt talas om honom).
Hans filosofi, Thelema, verkar extremt egoistisk. Gr "vad som krvs" fr att n din sanna viljas ml.

Den vanligaste bilden, vilken r den jag alltid haft r vl ljusmagi - goda grningar, och mrkermagi - onda, handlingar fr att skada.
Drav frgan om Crowley.

[...]

Sjlv skulle jag personligen ocks klassa Crowley som en neutral magiker.
Dvs varken god eller ond.
Allt han gjorde i magiskt arbete var fr att gynna sig sjlv.
S ditt uttryck "ego-magiker" r faktiskt en ganska passande beskrivning av honom.
Crowley anvnde sig av en mngd olika praktiska traditionella system, och anpassade dem fr att passa in i sin egen filosofi.
Som exempel kan ju nmnas tarot, dr han gjorde en del kritiserade frndringar i Stora Arkanan, och ven applicerade andra attributer till symboliken i sin Thoth-kortlek n de som de traditionella kortlekarna nyttjade.
Dessa frndringar av ett beprvat system - som av mnga traditionalistiska ockultister anses inte behver vidareutvecklas - skapade givetvis turbulens och diskussion inom de ockulta kretsarna.
Men just att skapa turbulens var ju lite av Crowley:s knnetecken och livskall som den excentriker han var.

...

Det som knnetecknar ljus-, respektive mrk magi r att mrkmagikern strvar efter att bli sin egen gud, medan ljusmagikern strvar efter att komma i kontakt med den gudomlighet som redan finns.
Detta r frsts en vldigt frenklad frklaring, men oavsett s r det respektive vgs slutml.

...

Angende kabbalans natur s mste man skilja p den traditionella grekisk/judiska-kabbalan och den kabbala som r anpassad fr mysterietraditionerna.
Vanligtvis s brukar de lrda inom mnet skilja p dessa bda naturer genom att kalla den magi-inspirerade kabbalan fr "Qabalah".
Frutom dessa tv varianter s finns det ven den kristen kabbalan som r inriktad mot kristendomens lror.
Som kuriosa kan nmnas att det ven finns en variant av kabbala som praktiseras tillsammans med run-magi, och som utvecklades av den svenska 1500-talsmystikern och runologen Johannes Bureus.

Sedan s mste man ven definiera vilken form av kabbala man talar om.
Det finns praktisk kabbala och teoretisk kabbala.
Den praktiska kabbalan r - som namnet avsljar - mer inriktad mot meditativa vningar och ven ritualer.
Den teoretiska kabbalan r helt och hllet inriktad mot studier av & kontemplation ver de heliga skrifterna och tolkningar av dessa ur ett kabbalistiskt perspektiv.
Den teoretiska kabbalan r sledes en djupare form av gnosticism n den praktiska varianten, ven om givetvis kabbalan som helhet r gnostisk i sin natur.

...

Jag skulle faktiskt rekommendera dig att frska f tag p Thomas Karlssons bok "Kabbala, Kliffot Och Den Goetiska Magin" (ISBN: 91-974102-2-5).
Thomas beskriver mycket pedagogiskt och bra bde den traditionella kabbalan och den kliffotiska.
Han tar ven upp historiken kring kabbala och definierar dess olika riktningar.
Det br dock tillggas att Thomas lgger tonvikten vid den kliffotiska kabbalan, d han ju r praktiserande mrkmagiker och grundare av Dragon Rogue.
Men oavsett detta s r det en mycket vlskriven introduktionsklla till kabbala; kanske den bsta som gr att f tag p skriven p svenska.

Givetvis s kommer det frr eller senare bli ofrnkomligt att du lgger beslag p bcker i mnet skrivna engelska frfattare, och Symbolisten gav en mycket bra lista p sdana.
Jag skulle vilja rekommendera fljande tv bcker som har gett mig vldigt mycket:

A Practical Guide to Quabalistic Symbolism (Gareth Knight, ISBN 1-57863-247-1)
The Shining Paths (Dolores Ashcroft-Nowicki, ISBN 1-870450-30-2)

Dessa tv verk hnger lite ihop.
Gareth Knight:s bok r en vldigt djup och komplett teoretisk beskrivning av Qabalah:n och dess symbolik med en stark anknytning till Tarot.
Dolores bok beskriver de 22 stigarna p Livets Trd ur ett visualiserings-, och praktiskt meditationsperspektiv.
Senast redigerad av [Strange Days] 2009-12-10 kl. 00:09.
Citera
2009-12-10, 09:33
Medlem
[quote=Rymdpsykologen]
Citat:
Ursprungligen postat av symbolisten
textQUOTE]

Tack fr ett bra inlgg!

Har lite frgor;

Du skrev ljusmagisk/mrkmagisk kabbalah, men man praktiserar vl inte magi i sjlva kabbalan, utan anvnder snarare kabbalan som grund nr man vl sysslar med magi? (som du skrev senare)

Jag har ftt bilden att kabbalah r en skola om hur vrlden vi lever i, och vra sjlar, r uppbyggda och fungerar, och det r egenligen det jag r mest intresserad av. Visst, magi intresserar mig egentligen mer, men jag r lite tveksam till om det r moraliskt rtt att praktisera det.
Det mesta jag har lst om det (minimalt) pekar t samma hll; egen vinning, och jag har vl en ganska kristen instllning till det.
Sen kanske jag har ftt en helt snedvriden bild av det hela.
Magi kanske praktiseras i de hgre niverna av kabbalan, och kan vara av god art?
Frklara grna hur.

Drav frgan om Crowley.

Jag har frmodligen ftt en del saker om bakfoten. Tacksam fr rttelser!

Mvh ut

EDIT:

Jag lste igenom den hr:

http://gyllenegryningen.blogspot.com...liffotisk.html

Min bild av magi r inte riktigt lika sagoinfluerad nu.

Allt fr dock st kvar, och jag vill grna ha svar p frgorna angende kabbalan.

Jo, praktisk kabbala=magi. Men det har varit lite kontroversiellt inom judiska kretsar, ex kabbalister som Abulafia varnade fr det.
ceremoniell magi anvnder sig av den judisk-kristna kabbalan som r en utveckling ur den judiska kabbalan.

Enklast r att se kabbalan som en karta (Livets Trd) eller ett arkiv ver gudomens olika aspekter. Varje sefirot r som en kategori med under kategorier dr man kan samla olika mytologier. Ex Tiphareth (Sol) kan rymma svl Re, Apollon, Jesus Kristus, Oden, Helios, Mithra.
Samma sak med stigarna som frbinder varje sefirot.
Mrker magi fokuserar p Sithra Ahra (Livets Trds skuggsida) medan ljusmagiker fokuserar p dess ljusa balanserade framsida.

Ceremoniell Magi ser jag personligen (och det gr andra ceremoniella magiker ocks) snarare som en form av mystik, dvs praktiska metoder att n kontakt med gudomen. Iom att allt ses som gudomligt (om n i mindre koncentrerad form) s finns det ingen egentlig moralisk motsttning mellan att vara kristen och ockultist. Mnga av de ljusmagiska systemen r starkt influerade av kristen mystik, ex Aurum Solis och Golden Dawn.
Aurum Solis och dess systerorden Astrum Sophiae r stkyrkligt/bysantiskt influerade medan Golden Dawn/rosenkorsarna r mer vstkyrkligt influerade.
Citera
2010-05-01, 12:00
Medlem
R.Stotzkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SalmonOfKill
Hela detta koncept utgr frn att demiurgen r skiljd frn Ain (Soph), vilket jag inte riktigt hittat belgg fr.

Ain fanns ju frst, och r grunden fr allt - bde det goda och det onda. I.e. r inte Ain Soph bara det som r? Alla dessa distinktioner sker inom AS, vilket r dess grund.
Men det dr r ju en HHV-definition. Naturligtvis kommer YHVH:s tjnare att sga att inget kan existera utanfr Ain. Ain representerar ju de skapades ofrmga att till fullo frst skaparen.

Men om allt detta r en lgn, och skaparen - YHVH - r en demiurg, s finns det ju ngot hgre, ngot ursprungligt som YHVH inte skapat. Inom gnosticismen s var det ju Sophia som skapade demiurgen, till exempel.
Citera
2010-05-05, 10:53
Medlem
SalmonOfKills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.Stotzky
Men det dr r ju en HHV-definition. Naturligtvis kommer YHVH:s tjnare att sga att inget kan existera utanfr Ain. Ain representerar ju de skapades ofrmga att till fullo frst skaparen.

Men om allt detta r en lgn, och skaparen - YHVH - r en demiurg, s finns det ju ngot hgre, ngot ursprungligt som YHVH inte skapat. Inom gnosticismen s var det ju Sophia som skapade demiurgen, till exempel.

Ja, precis. Frstr dock inte vart denna id om en skiljd skapargud ska ha uppsttt frn. r det mest en frklaring p teodicproblemet?

Vad jag har frsttt frn VHV-definitioner betraktar ven dessa Ain som det yttersta Intet - det som frelg skapelsen. Hrifrn ska sedan YHWH brutit sig loss och skapat hejvilt.

Personligen s anser jag att allt detta r en tjock konceptjungel, och kanske inte mycket mer. Beskrivningen av ett yttersta Intet/en nollpunkt innan skapelsen r ngot vi finner i vldigt mnga traditioner. Personligen r jag av sikten att allt fortfarande r tomt, och denna vrld r inte ens verklig - en drm som rkat misstas fr verklighet. Utan separata individer r allt fortfarande ett och samma - utan Jaget existerar bara en. Nr medvetandet uppstr och vrlden trder fram r det ngot som betraktar detta, likvl som ngot betraktat frnvaron av medvetande. Detta r enligt mig vad som br menas med Ain - det Absoluta och den enda konstanten. Fr nr allt kommer till kritan: vem r det egentligen som ogillar sin livssituation och skyller p en lymmel till skapargud? Den separata individen, som frmodligen inte r verklig/konstant eftersom mnga mnniskor har upplevt bortfallet av ett Jag. Vad r d bortom detta?
Citera
2012-09-27, 20:06
Medlem
Sarlaccs avatar
Hur fungerar det att arbeta med detta system parallellt med exempelvis den indiska tantran? (vamachara)
Citera
2022-06-10, 15:35
Medlem
Fet trd. Lser T Karlssons nu. Finns pdf att tanka. Hjrnblsande och outtmligt mne men tror jag kr hger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in