Citat:
Ursprungligen postat av Rymdpsykologen
[...]
S Crowley kan man kalla fr ljusmagiker? (Han r sjlvklart den enda som r tillrckligt mainstream fr att jag ska ha hrt talas om honom).
Hans filosofi, Thelema, verkar extremt egoistisk. Gr "vad som krvs" fr att n din sanna viljas ml.
Han borde vl kallas fr neutral, eller ego-magiker ungefr?
Vad knnetecknar ljus respektive mrkermagi?
Den vanligaste bilden, vilken r den jag alltid haft r vl ljusmagi - goda grningar, och mrkermagi - onda, handlingar fr att skada.
Drav frgan om Crowley.
[...]
Sjlv skulle jag personligen ocks klassa Crowley som en neutral magiker.
Dvs varken god eller ond.
Allt han gjorde i magiskt arbete var fr att gynna sig sjlv.
S ditt uttryck "ego-magiker" r faktiskt en ganska passande beskrivning av honom.
Crowley anvnde sig av en mngd olika praktiska traditionella system, och anpassade dem fr att passa in i sin egen filosofi.
Som exempel kan ju nmnas tarot, dr han gjorde en del kritiserade frndringar i Stora Arkanan, och ven applicerade andra attributer till symboliken i sin Thoth-kortlek n de som de traditionella kortlekarna nyttjade.
Dessa frndringar av ett beprvat system - som av mnga traditionalistiska ockultister anses inte behver vidareutvecklas - skapade givetvis turbulens och diskussion inom de ockulta kretsarna.
Men just att skapa turbulens var ju lite av Crowley:s knnetecken och livskall som den excentriker han var.
...
Det som knnetecknar ljus-, respektive mrk magi r att mrkmagikern strvar efter att bli sin egen gud, medan ljusmagikern strvar efter att komma i kontakt med den gudomlighet som redan finns.
Detta r frsts en vldigt frenklad frklaring, men oavsett s r det respektive vgs slutml.
...
Angende kabbalans natur s mste man skilja p den traditionella grekisk/judiska-kabbalan och den kabbala som r anpassad fr mysterietraditionerna.
Vanligtvis s brukar de lrda inom mnet skilja p dessa bda naturer genom att kalla den magi-inspirerade kabbalan fr "Qabalah".
Frutom dessa tv varianter s finns det ven den kristen kabbalan som r inriktad mot kristendomens lror.
Som kuriosa kan nmnas att det ven finns en variant av kabbala som praktiseras tillsammans med run-magi, och som utvecklades av den svenska 1500-talsmystikern och runologen Johannes Bureus.
Sedan s mste man ven definiera vilken form av kabbala man talar om.
Det finns praktisk kabbala och teoretisk kabbala.
Den praktiska kabbalan r - som namnet avsljar - mer inriktad mot meditativa vningar och ven ritualer.
Den teoretiska kabbalan r helt och hllet inriktad mot studier av & kontemplation ver de heliga skrifterna och tolkningar av dessa ur ett kabbalistiskt perspektiv.
Den teoretiska kabbalan r sledes en djupare form av gnosticism n den praktiska varianten, ven om givetvis kabbalan som helhet r gnostisk i sin natur.
...
Jag skulle faktiskt rekommendera dig att frska f tag p Thomas Karlssons bok "Kabbala, Kliffot Och Den Goetiska Magin" (ISBN: 91-974102-2-5).
Thomas beskriver mycket pedagogiskt och bra bde den traditionella kabbalan och den kliffotiska.
Han tar ven upp historiken kring kabbala och definierar dess olika riktningar.
Det br dock tillggas att Thomas lgger tonvikten vid den kliffotiska kabbalan, d han ju r praktiserande mrkmagiker och grundare av Dragon Rogue.
Men oavsett detta s r det en mycket vlskriven introduktionsklla till kabbala; kanske den bsta som gr att f tag p skriven p svenska.
Givetvis s kommer det frr eller senare bli ofrnkomligt att du lgger beslag p bcker i mnet skrivna engelska frfattare, och Symbolisten gav en mycket bra lista p sdana.
Jag skulle vilja rekommendera fljande tv bcker som har gett mig vldigt mycket:
A Practical Guide to Quabalistic Symbolism (Gareth Knight, ISBN 1-57863-247-1)
The Shining Paths (Dolores Ashcroft-Nowicki, ISBN 1-870450-30-2)
Dessa tv verk hnger lite ihop.
Gareth Knight:s bok r en vldigt djup och komplett teoretisk beskrivning av Qabalah:n och dess symbolik med en stark anknytning till Tarot.
Dolores bok beskriver de 22 stigarna p Livets Trd ur ett visualiserings-, och praktiskt meditationsperspektiv.