2007-03-22, 09:25
Medlem
.filantrops avatar
Jag är så olyckligt lottad att jag råkar ha ett Creative XFi-ljudkort vilket naturligtvis är extremt irriterande i Linux (Ubuntu) eftersom att Creative tänker släppa drivrutiner på ett ospecifierat datum Q2 i år.

Men som "tur" är har jag även ett onboard ljudkort/chip, AC97 och det är det min fråga gäller, systemet hittar kortet under Linux och den är satt till automatic i bios, finns bara automatic och disabled att välja på. Eftersom att den är hittad och jag kan konfigurera den bäst jag vill så tycker jag även att det borde komma ljud, men icke. Jag har hållt på i ett par timmar och det låter ingenting oavsett vad jag gör känns det som.

Ska jag kanske riva ut mitt Creative för att få igång mitt AC97? Eller ska det fungera det iom att det är hittat i systemet?

Jag har en sån där idiotisk lösning där jag kan koppla in ljudsladden både på framsidan av chassit och på baksidan rakt in i korte(n/t), kan det ha någonting med mitt problem att göra? Sladden är för närvarande inkopplad i rätt ingång på baksidan in i AC97 porten.

Allting annat fungerar utmärkt och det skulle vara skönt om jag fick igång ljudet då allting annat jag behöver fungerar i Linux och jag trivs bättre med ett öppet operativsystem rent principiellt.

Om ni inte kan hjälpa mig kanske ni kan kasta mig i rätt riktning, mha länkar.

Tack.
Citera
2007-03-22, 14:20
Medlem
Bossiemans avatar
Har du testat att köra alsa-mixer

sudo apt-get install gnome-alsamixer

starta upp den sedan med

gnome-alsamixer

och mixtra lite med inställningarna där.

(den kanske heter alsa-mixer isf gnome-alsamixer i Edgy, om inte gnome-alsamixer finns testa alsa-mixer)
Citera
2007-03-22, 23:45
Medlem
.filantrops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Har du testat att köra alsa-mixer

sudo apt-get install gnome-alsamixer

starta upp den sedan med

gnome-alsamixer

och mixtra lite med inställningarna där.

(den kanske heter alsa-mixer isf gnome-alsamixer i Edgy, om inte gnome-alsamixer finns testa alsa-mixer)

Det var ungefär det första jag provade, tack ändå. Jag har nu upptäckt (genom att ta bort mitt Creative) att ljudkortet även vägrar att fungera i xp så jag har ingen aning om vad som är fel. Det går en sladd ifrån Creativekortet till portgrejen på framsidan, jag vet inte vad en sån heter, det är iaf en ljudingång och en micingång och den har jag ju ingentstans att sätta när jag tagit bort Creativekortet, den kanske ska in någonstans på moderkortet? Men jag tycker att den borde vara onödig eftersom att ljudchippet har portar ut, på baksidan, men jag vet inte.

Jävla jobbigt att få igång är det iaf, satt i typ 6 timmar i Linux idag innan jag gav upp, sedan ytterligare ett par i xp utan resultat. Har lekt med bios och ändrat fram&tillbaka på i princip allt också.

Funderar starkt på att plugga tuggummi i framportarna och slå sönder mitt Creativekort, bojkotta Creative för all framtid, samt köpa ett riktigt ljudkort, jävla skit!
Citera
2007-03-23, 00:28
Medlem
.filantrops avatar
Nu är det kanske lite smått offtopic här men det hjälper mitt problem att försvinna, hur är det med stödet för externa ljudkort i ubuntu 6.10 via usb?

T,ex någon av dessa:
https://www.datorbutiken.com/home/de...roduct=USB-AUD
https://www.datorbutiken.com/home/de...ct=KOSSUSBDONG

eller helst av allt den här kanske:
https://www.datorbutiken.com/home/de...uct=HERMUSEPLT

Tack.
Citera
2007-03-23, 09:46
Medlem
Chattanogas avatar
Min sympati

Citat:
Ursprungligen postat av .filantrop
Jag är så olyckligt lottad att jag råkar ha ett Creative XFi-ljudkort vilket naturligtvis är extremt irriterande i Linux (Ubuntu) eftersom att Creative tänker släppa drivrutiner på ett ospecifierat datum Q2 i år.

Men som "tur" är har jag även ett onboard ljudkort/chip, AC97 och det är det min fråga gäller, systemet hittar kortet under Linux och den är satt till automatic i bios, finns bara automatic och disabled att välja på. Eftersom att den är hittad och jag kan konfigurera den bäst jag vill så tycker jag även att det borde komma ljud, men icke. Jag har hållt på i ett par timmar och det låter ingenting oavsett vad jag gör känns det som.

Ska jag kanske riva ut mitt Creative för att få igång mitt AC97? Eller ska det fungera det iom att det är hittat i systemet?

Jag har en sån där idiotisk lösning där jag kan koppla in ljudsladden både på framsidan av chassit och på baksidan rakt in i korte(n/t), kan det ha någonting med mitt problem att göra? Sladden är för närvarande inkopplad i rätt ingång på baksidan in i AC97 porten.

Allting annat fungerar utmärkt och det skulle vara skönt om jag fick igång ljudet då allting annat jag behöver fungerar i Linux och jag trivs bättre med ett öppet operativsystem rent principiellt.

Om ni inte kan hjälpa mig kanske ni kan kasta mig i rätt riktning, mha länkar.

Tack.

Har ingen lösning på problemet, men vill bara säga att jag sitter i samma sits.
Jag väljer att vänta på drivrutiner till X-FI istället för att försöka utnyttja de inbyggda ljudkretsarna.
Gör som jag; Skicka ett lagom indignerat mail till Creative Labs och påtala det oacceptabla i situationen. Formulera det gärna som om du står i begrepp att köpa ett ljudkort och väljer mellan X-FI och ett annat (som har Linuxdrivisar).
Om tillräckligt många hör av sig kanske de skyndar på lite (eftersom man visat att det finns en marknad).
Citera
2007-03-24, 22:25
Medlem
.filantrops avatar
Min bror barmhärtigade sig över mig och skänkte ett SB live 1024 så om moderatorn har tråkigt någon dag kan han/hon skicka tråden i papperskorgen då mina besvär har försvunnit.

Tack för hjälpen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in