• 1
  • 2
2007-03-21, 21:53
Awaiting Email Confirmation
Blåkrusbärs avatar
Som topic lyder: hur nyttigt är kakao? Eller om man vill vända på det: Hur onyttigt?

Och då talar jag bara om ren kakao. Inget socker eller sötningsmedel. Dessutom uppkokat på vatten och inte mjölk.

Enligt wikpedia skall även kakaobönan innehålla något ämne vid namn Teobromin som i sin tur närbesläktat med koffein och teofyllin "men som ger svagare effekt".

Planen är att ersätta kaffedrickandet, och istället för thé ha en slurk kakao som principsak och vardagsrutin.
Men man vill ju som sagt kunna dricka det med gott samvete!

Nåväl, vad tror FB-folket!?
Citera
2007-03-21, 22:17
Medlem
tapirs avatar
Kakao är rogivande och gott som fan.

Även om det är placebo eller inte så är det hälsosamt.
Citera
2007-03-21, 22:24
Moderator
Evil Eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tapir
Kakao är rogivande och gott som fan.

Även om det är placebo eller inte så är det hälsosamt.

Rogivande? Innehåller koffein och är uppiggande i allra högsta grad.
Citera
2007-03-21, 22:31
Medlem
tapirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil Ed

innehåller icke koffein. dock centralstimulant i viss mån. Så ja, det är teoretiskt uppiggande.
Citera
2007-03-21, 22:41
Medlem
hundrasextioens avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Teobromin

Citat:
Teobromin, återfinns huvudsakligen i kakaobönor. Teobromin är besläktat med koffein och teofyllin men ger svagare effekter än dessa.

Sen så har jag för mig att kakao är väldigt fett...
Citera
2007-03-22, 19:36
Medlem
kakao är nyttigt men gasnka fett-->mycke kcal. inte för att det behöver vara nåt problem men...
Citera
2007-03-22, 19:40
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tapir
innehåller icke koffein. dock centralstimulant i viss mån. Så ja, det är teoretiskt uppiggande.

Kakao innehåller koffein i allra högsta grad.
Citera
2007-03-22, 20:11
Medlem
NinjaRövardottes avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/Cocoa
Citat:
Chocolate and cocoa contain a high level of flavonoids, specifically epicatechin that may have beneficial cardiovascular effects on health. The ingestion of flavonol-rich cocoa is associated with acute elevation of circulating NO, enhanced flow-mediated vasodilation, and augmented microcirculation. Prolonged intake of flavonol-rich cocoa has been linked to cardio-vascular health benefits.
Citat:
Näringsvärde per 100 g:
Energi 2 000 KJ – 470 Kcal
Protein 23 g
Kolhydrater 11 g
Fett 21 g
Vanlig storlek på paketet 200 eller 400gram.

Klart bättre än kaffe så drick det du, inget du kommer ta skada utav iaf. Har du lust/tid kan du alltid kontakta Fazer som tillverkar Ögon cacao och höra med dom exakt vad som finns i deras paket.

Är du rädd för fett som många verkar vara så ät en smörgås mindre på kvällen. nån matsked kakao inehåller inte många gram fett och glöm inte att man måste äta fett, de är inte bara farligt som alla vill tro.

Ps. tycker det är lustigt med alla folk här som skriker fett hit och dit men som inte har några som helst problem att klämma i sig en sockerbomb som cola eller dess värre modell med aspartam å kemiskt skit men endå vara rädd för nåt så naturligt och nödvändigt som fett.
En klockren paralell som sainfeld drog i ett avsnitt.
"Jag kan inte förstå hur kvinnor kan hälla het vax på benen och med långa remsor dra ut håret med rötterna och samtidigt vara rädd för en liten spindel."
Citera
2011-11-27, 10:26
Medlem
Bumpar en gammal tråd istället för att starta en ny.

Jag sitter och funderar på om det är nyttigt att äta ren ögonkakao. Det finns ju olika kvalitet på kakao, hur bra kvalitet håller ögonkakao?
Citera
2011-11-28, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yabbis111
Bumpar en gammal tråd istället för att starta en ny.

Jag sitter och funderar på om det är nyttigt att äta ren ögonkakao. Det finns ju olika kvalitet på kakao, hur bra kvalitet håller ögonkakao?
Jag tror inte det är någon större skillnad i kvalitet mellan olika kakaomärken, kakaon kommer från samma ställe vare sig det är Nestlé, Marabou eller Cloetta som tillverkar, http://sv.wikipedia.org/wiki/Kakao men om man inte vill stödja barnarbete kan det vara värt att istället köpa kakao som är Rättvise/Fairtrade-märkt.
Citera
2011-11-30, 12:08
Medlem
Lys avatar
Kakao i sig är väl rätt nyttigt, det är att man tillsätter socker, mättat fett och annat jox när man tillverkar choklad som gör det onyttigt. Choklad med så hög kakao-halt som möjligt är nyttigare än andra varianter, som tex mjölkchoklad. Nu är jag ingen chokladätare direkt ( mår illa av choklad och gillar inte smaken så mycket heller ), men det där är vad jag känner till. Ren kakao är ju lite besk, men du kan väl testa att ta en matsked ren, oblandad kakao som kosttillskott om du är ute efter nyttigheten.

Där kakaon har sitt ursprung i Sydamerika gjorde de också en chokladdryck för länge sen. Men den var inte som vår drickchoklad. Den var jäst, alkoholhaltig och hade nog snarast en bitter ( istället för söt ) smak. Men den var troligen nyttigare än våra västerländska chokladvarianter.
Citera
2012-12-24, 03:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evil Ed
"Rogivande" behöver inte utesluta "uppiggande".
Om du till exempel tar en promenad så känner du säkert att du blir både avslappnad och uppiggad på samma gång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in