2007-03-21, 18:29
Medlem
kklasens avatar
Hej...

Som rubriken lyder; Vad skiljer 32-bitars samt 64-bitars drivrutiner åt?
Förutom att man använder dem på de olika respektive operativsystemen då förstors...

Om det är lite som skiljer dem åt.. skulle det inte då kunna konvertera om, eller på manuell väg bygga om en drivrutin för 64-bits os? Med fördel att den inte är krypterad då....
Citera
2007-03-21, 23:18
Medlem
bergsturks avatar
Ungefär 32 bitar.

Du har över huvud taget ingen aning om vad du pratar om. Glöm bort allt du funderat på.
Citera
2007-03-22, 00:21
Medlem
"32-bitars" respektive "64-bitars"!

-Ja, signaturen kklasen skriver här ovan förvirrat, till en tanke att hon är förvirrad. Men kanske ändå, att en omarbetning av inlägget, kan visa att det är bara är problemet som är förvirrat; för signaturen kklasen.

Annars brukar tal om "32-bitars" respektive "64-bitars", handla om processornas arbetssätt att sammanräkna inmatade program, med att räkna 32 stycken beräkningar samtidigt respektive att räkna 64 stycken beräkningar samtidigt. Och att programmen är formade efter detta.

Med att en 64-bitars räknande processor, kan räkna både 64-bitars och
32-bitars skrivna program dock! att den räknar bara 32 stycken beräkningar per gång med ett 32-bitars program. -Å så att en 32-bitars processor INTE överhvudtaget kan räkna ett 64-bitars skrivet program.

...eller snurrar jag?

PS. Att bergsturk:en är så rak i sitt språk här ovan, handlar nog om att han inte förstår sånt här. -Och sådant är väl inget att skämas över, kan väl vara högst naturligt.
Citera
2007-03-22, 00:48
Bannlyst
att köra 32 bitars drivis på 64 bitars operativ funkar i sämsta fall inte alls, i mitten fallet helt okej, men i bästa fall med halv hastighet!

Nån som orkar förklara närmare?
Citera
2007-03-22, 01:03
Medlem
sekazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-O Gavne, Västerås

-Ja, signaturen kklasen skriver här ovan förvirrat, till en tanke att hon är förvirrad. Men kanske ändå, att en omarbetning av inlägget, kan visa att det är bara är problemet som är förvirrat; för signaturen kklasen.

Annars brukar tal om "32-bitars" respektive "64-bitars", handla om processornas arbetssätt att sammanräkna inmatade program, med att räkna 32 stycken beräkningar samtidigt respektive att räkna 64 stycken beräkningar samtidigt. Och att programmen är formade efter detta.

32-bitars skrivna program dock! att den räknar bara 32 stycken beräkningar per gång med ett 32-bitars program. -Å så att en 32-bitars processor INTE överhvudtaget kan räkna ett 64-bitars skrivet program.

...eller snurrar jag?

PS. Att bergsturk:en är så rak i sitt språk här ovan, handlar nog om att han inte förstår sånt här. -Och sådant är väl inget att skämas över, kan väl vara högst naturligt.

Måste bara gå så jävla offtopic!
Var det inte Du som rättstavade alla dina inlägg ett par gånger innan Du postade här? Hahaha
Citera
2007-03-22, 01:28
Medlem
OM VI DRÖMMER OM ATT TRÅDÄMNET ÄR NÅTT SAKLIGT?

Handlar väl signaturen En-jävla-svartskalle:s tips här ovan om, också! vad för räknekapacitets/bitars processor det är i sammanhanget?
Och med talet om –som En-jävla-svartskalle skriver- 64-bitars operativsystem, handlar väl En-jävla-svartskalle:s tips om en 64-bitars räknekapacitets processor i sammanhanget.

Och med ett drivrutins program som är skrivet i 32-bitars räknekapacitet, …bör nog processorn klara –också- detta, men då, som också En-jävla-svartskalle skriver, med 32-bitars räknetakt.
…tror jag??

Tråkigt att En-jävla-svartskalle ..tydligen har dålig ork i sitt kännetecknande.

====
Om sekazz här ovan, förstår jag inte hennes skrivnig: ”Måste bara gå så jävla
offtopic!”.
Och på vad min omsorg om att skriva rätt kommer in nånstans.

PS. Nu går jag och sussar på kudden.
Citera
2007-03-22, 02:04
Bannlyst
Citat:
OM VI DRÖMMER OM ATT TRÅDÄMNET ÄR NÅTT SAKLIGT?

Handlar väl signaturen En-jävla-svartskalle:s tips här ovan om, också! vad för räknekapacitets/bitars processor det är i sammanhanget?
Och med talet om –som En-jävla-svartskalle skriver- 64-bitars operativsystem, handlar väl En-jävla-svartskalle:s tips om en 64-bitars räknekapacitets processor i sammanhanget.

Och med ett drivrutins program som är skrivet i 32-bitars räknekapacitet, …bör nog processorn klara –också- detta, men då, som också En-jävla-svartskalle skriver, med 32-bitars räknetakt.
…tror jag??

Tråkigt att En-jävla-svartskalle ..tydligen har dålig ork i sitt kännetecknande.

====
Om sekazz här ovan, förstår jag inte hennes skrivnig: ”Måste bara gå så jävla
offtopic!”.
Och på vad min omsorg om att skriva rätt kommer in nånstans.

PS. Nu går jag och sussar på kudden.

Rätt. Dålig ork är mitt signum

Dock så brukar jag läsa folks nickname rätt. Men jag tar inte illa upp. Jag finner det roande!
Citera
2007-03-22, 07:27
Medlem
OJ OJ OJ!!!!! –JAG BER SÅ MYCKET OM URSÄKT.

Till, som hon här ovan ju skall benämnas: ”En-jävla-smartskalle”, och ingenting annat.
..å så ser jag ju också nu, vad signaturen sekazz här ovan, helt rätt reagerar för: stavfel! Och alltså trots stavningskontroll.
Orden ”processornas” skall naturligtvis vara processorERnas, ”överhvudtaget” skall vara överhUvudtaget och ”skämas” till skämMas.

-Vi får nog, trots allt, bara respektera att jag fyller 70 bast i höst. ..och att det –ännu- inte är värre.
Citera
2007-03-22, 07:44
Medlem
sparv3ns avatar
Citat:

...eller snurrar jag?

Att tillägga är att den "räknar" 32 bitar per klockcykel, hur snabbt en processor utför en klockcykel beror på hertzen på processorn.
Citera
2007-03-22, 08:20
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kklasen
Hej...

Som rubriken lyder; Vad skiljer 32-bitars samt 64-bitars drivrutiner åt?
Förutom att man använder dem på de olika respektive operativsystemen då förstors...

Om det är lite som skiljer dem åt.. skulle det inte då kunna konvertera om, eller på manuell väg bygga om en drivrutin för 64-bits os? Med fördel att den inte är krypterad då....

Det där är lite som att fråga vad det är för skillnad på tre kilo köttfärs och en buss. De är fundamentalt olika. Och nej, ingen sarkasm i detta, det var bara en ren jämförelse för att illustrera skillnaden
Inte ens om du hade källkoden till en drivrutin för 32bits win XP skulle du kunna kompilera upp den för XP 64 utan att göra stora förändringar i koden först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in