2007-03-21, 13:49
Medlem
_Winstons avatar
Funderar p dataingejr i Sundsvall.

Ngon som vet ngot om detta universitet? Bra eller anus?
Citera
2007-03-21, 14:04
Medlem
Sartres avatar
Det r ett knckebrohult-universitet. Sk till KTH/CTH. hgskoleingenjr r nog litet svrare dr, men du blir drmed mer anstllningsbar.
Citera
2007-03-21, 14:27
Medlem
Deannas avatar
Har flera vnner som lst Hgskoleingenjr i Datateknik p Mitthgskolan och Mittuniversitetet (de blev univeristet fr ngot r sedan), ingen har varit direkt missnjd, men ingen har lst i Sundsvall (utbildningen lg i vik frut).
Har erfarenhet av mitthgskolan och det r bara positivt, men jag lste inte heller i Sundsvall. Tror inte alls det r speciellt dligt p campus i Sundsvall, ven om stan inte tilltalar mig precis, men skolan r fin och frsch.

Hller med Sartre till viss del.. KTH och Chalmers har bttre rykte.. Men det r ju inte bara det som ska pverka ens val av studieort..
Citera
2007-03-21, 15:45
Medlem
wises avatar
Jag lser egentligen p LiU men plockar lite distanskurser p MiUN d de har ett brett utbud inom det fretagsekonomiska omrdet p distans. Mitt omdme r att MiUN helt klart hller en hg niv, den strsta skillnaden r vl frmst att lrarna r trevligare och mycket mer engagerade i utbildningen n de p LiU.
Citera
2007-03-21, 15:49
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wise
Jag lser egentligen p LiU men plockar lite distanskurser p MiUN d de har ett brett utbud inom det fretagsekonomiska omrdet p distans. Mitt omdme r att MiUN helt klart hller en hg niv, den strsta skillnaden r vl frmst att lrarna r trevligare och mycket mer engagerade i utbildningen n de p LiU.

Jag hller med om att lrarna p Mittuniversitetet r engagerade i studenterna. Att vlja en mindre hgskola r positivt p det sttet, man blir inte lika anonym.
Citera
2007-03-21, 15:57
Medlem
_Winstons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Jag hller med om att lrarna p Mittuniversitetet r engagerade i studenterna. Att vlja en mindre hgskola r positivt p det sttet, man blir inte lika anonym.

Jag r medveten om att KTH och de finare universiteten r bttre p pappret. Men inom ngra r borde alla vriga ingenjrer ha ftt sin plats i arbetslivet och p s stt bli bttre. Lngskt resonemang kanske..

En till dlig frga som kanske inte r s ltt att svara p: Hur str sig Miun mot de andra mindre? Tex Gvle, Skvde, Kalmar, rebro och alla andra byar som har ett hgre lroverk?
Citera
2007-03-21, 16:22
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Winston
Jag r medveten om att KTH och de finare universiteten r bttre p pappret. Men inom ngra r borde alla vriga ingenjrer ha ftt sin plats i arbetslivet och p s stt bli bttre. Lngskt resonemang kanske..

En till dlig frga som kanske inte r s ltt att svara p: Hur str sig Miun mot de andra mindre? Tex Gvle, Skvde, Kalmar, rebro och alla andra byar som har ett hgre lroverk?

Jag r vl inte rtt person att svara p frgan egentligen.. Men Sundsvall/Norrlandskusten har ju en industritradition som inte gr att komma ifrn, dr tror jag att det finns en hel del att hmta. De vnner som jag har som lst ingenjrsutbildningar p Mittuniversitetet jobbar alla p ngot stt inom industri.

Personligen tror jag att Mittuniversitetet str sig bra mot de mindre hgskolorna, skolan har ju tradition (ven om ganska kort) att utbilda inom teknik. Nr jag lste p Mitthgskolan (vilket r ett par r sedan) profilerade man sig som en teknisk modern hgskola, tror att stmpeln kanske frsvunnit lite p senare tid.
Citera
2007-03-21, 16:30
Medlem
Y0dAs avatar
Citat:

Hur dom str sig rent statusmssigt har jag ingen koll p. Dremot s r det nog viktigt att kolla upp vad det finns fr utbud av kurser och inriktningar nr man vljer mellan de mindre skolorna. De strre skolorna (KTH, Chalmers, etc) har ju ett vldigt brett kursutbud s dr borde det g att hitta kurser inom det mesta man kan tnka sig vilja inrikta sig p, men p mindre skolor kan det t.ex. vara s att det finns vldigt mycket kurser i ett mne, men desto frre i ett annat. Till exempel s kan du p Hgskolan i Skvde nog plocka ihop nstan ett helt r av kurser inom AI, men r du intresserad av lite mer avancerad webbprogrammering s r det rtt tunt p den fronten. S se till att skolan kan erbjuda det du r intresserad av.
Citera
2007-03-21, 18:42
Medlem
Harry_Hallers avatar
Citat:
Det skulle jag sga beror helt p vilket mne du diskuterar d man profilerat sig olika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in