• 1
  • 2
2007-03-20, 23:55
Medlem
Tänkte bygga mig en varmrök, med elden nedan för rökskåpet(I råspont) i en sluttning.
Använder en ritning från boken "Så röker du kött och fisk", fantasifullt namn va

Så tänkte bara höra om ni har några bra tips och knep?
Citera
2007-03-21, 00:05
Medlem
Enris.

Elda med enris och låt köttet torka långsamt i röken.
Citera
2007-03-21, 00:51
Moderator
nobodys avatar
Använder själv alspån med en liten blandning av enspån ca 10-15 % en.
Med lyckat resultat fungerar bra till både fisk och kött.

Finns en annan bok som är ganska bra den heter rökning av fisk och kött av Bengt arne Schatz
Citera
2007-03-31, 14:39
Medlem
Tjippmunks avatar
hänger man upp rått kött över röken då bara? ingen förtillagning?
Citera
2007-03-31, 16:50
Medlem
pirttus avatar
Har kört med granris på "regnbåge,abborre m.m" , smakar bra tycker jag.
Vet inte om det är rätt eller fel.
Citera
2007-03-31, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjippmunk
hänger man upp rått kött över röken då bara? ingen förtillagning?

Det är ju rökning som är tillagnings metoden...

Själv är jag intresserad av lite information om tider och temperaturerm, vet nån?
Citera
2007-04-01, 23:17
Medlem
Låg temperatur, som svag bastuvärme, 20-35 grader, det är röken som är viktig. I ett mindre "rum" tar det några dagar. Jag är osäker på tiden. Köttet behöver inte torkas helt igenom.

Vill man ha "torkat kött" ska det hängas ut i vårsolen innan flugorna kommer. Tidig marsmånad i fjällen, ännu tidigare söderut om det går.
Man kan röka kött och sedan torka det om man vill.
Torkkött (det råa köttet, som vi menar) ligger i saltlake en tid innan det hängs upp för torkning. Köttbitarna som väger ett kilo ska hänga där i några veckor tills vikten minskat till ca 2 hg eller mindre. Dygnstemperaturen får inte bli över noll.
Citera
2007-04-02, 00:26
Moderator
nobodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Låg temperatur, som svag bastuvärme, 20-35 grader, det är röken som är viktig. I ett mindre "rum" tar det några dagar. Jag är osäker på tiden. Köttet behöver inte torkas helt igenom.

Vill man ha "torkat kött" ska det hängas ut i vårsolen innan flugorna kommer. Tidig marsmånad i fjällen, ännu tidigare söderut om det går.
Man kan röka kött och sedan torka det om man vill.
Torkkött (det råa köttet, som vi menar) ligger i saltlake en tid innan det hängs upp för torkning. Köttbitarna som väger ett kilo ska hänga där i några veckor tills vikten minskat till ca 2 hg eller mindre. Dygnstemperaturen får inte bli över noll.
Nu snackar ni kallrökning trådskaparen var ute efter varmrökning
Citera
2010-06-18, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 940in
Tänkte bygga mig en varmrök, med elden nedan för rökskåpet(I råspont) i en sluttning.
Använder en ritning från boken "Så röker du kött och fisk", fantasifullt namn va

Så tänkte bara höra om ni har några bra tips och knep?

Oljefat uppe. Halvt oljefat nere. mura en rökgång i natursten i sluttningen. Vill du ha det snyggt kan du mura en mur i natursten runt faten, Mycket snabbare....
Citera
2010-06-18, 22:35
Medlem
Shankss avatar
Du bör ju lägga köttet i saltlake något dygn innan. Sedan är nog det idealiska att kallröka kött.
Citera
2010-06-19, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoBananasToday
Oljefat uppe. Halvt oljefat nere. mura en rökgång i natursten i sluttningen. Vill du ha det snyggt kan du mura en mur i natursten runt faten, Mycket snabbare....

I varmrök klarar du dig med ett oljefat, enris i botten, elda under och lägg fisk/kött på gallret högt upp i tunnana och så locket på.
Citera
2010-06-19, 05:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shanks
Du bör ju lägga köttet i saltlake något dygn innan. Sedan är nog det idealiska att kallröka kött.

Saltlake gör du enkelt. 9% är " normalt. En del vill ha saltare och en del lite mindre. Koka upp vattnet och lös upp saltet, låt svalna och låt köttet ligga i ett dygn innan du röker.

Det bästa är att torrsalta. Det var det man gjorde förr. Ta mycket grovsalt och bädda in köttet. Låt det ligga två dygn. Vänd köttet och töm bort vatten efter halva tiden. Bäst är om det ligger på en granrisbädd så skyddar det mot vattnet som saltet suger ut köttet. Skölj och låt det sedan ligga över natten i nytt kallvatten så blir inte själva ytan så salt.

Sedan kan man röka eller torka efter behag.

.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in