• 1
  • 2
2007-03-20, 18:42
Medlem
Asciis avatar
Okej, nu gjorde jag tyvärr bort mig i fyllan och "råkade" slå ett hål i en gipsvägg, hålet är väll ungefär en knytnäve stort (5x5cm). Jag har sökt både här och på Google men får bara fram steg-för-steg guider, och det är inte riktigt vad jag är ute efter, lat som man är
Tänkte bara kolla här vad det kostar på ett ungefär att få en byggnadsarbetare eller dylikt att fixa detta, spackla och allt vad det nu heter.
Tack på förhand, inte så fint med ett hål i väggen som nu
Ascii
Citera
2007-03-20, 18:51
Medlem
fraess avatar
Ta dig samman människa.
Citera
2007-03-20, 19:01
Medlem
Asciis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fraes
Ta dig samman människa.

Tyvärr, det där orkar jag inte, känner hellre att jag kan avvara en peng och få det gjort utav någon som vet vad han gör. Så tyvärr.
Citera
2007-03-21, 21:17
Medlem
Snusets avatar
Bor du i Malmö så kommer jag hem till dig och fixar det. Jag har byggt ett kök på egen hand så nu kan jag bygga precis VAD-SOM-HELST!!! Varje gång jag går förbi ett bygge så får jag lust att knalla in och fråga om dom behöver hjälp.
Citera
2007-03-21, 22:34
Medlem
CashBlows avatar
Tyvärr kommer en sådan liten skitgrej som att laga ett hål i en gipsvägg ta en hantverkare en stund. Inte därför att det är svårt utan därför att det är så många steg som skall göras; sätta dit gips, spackla och måla etc. Med torktider tar det säkert en hel dag innan det är precis som det var tidigare.

Lej ingen hantverkare för en sådan skitgrej, det är bara tråkigt, både för dig och honom.

Det är bättre om du gör det själv och du ska få ett tips av mig som säkerligen inte finns med i dina steg-för-steg guider. Om hålet är moderat stort (en knytnäve?) så kommer du antagligen kunna få ihop det med modellgips som är ett användbart verktyg för målare. Du rör ut det i vatten och kommer antagligen kunna laga hålet med detta genom att bara fästa det mot något du tryckt in bakom gipsskivan. Det räcker med en ihopknyckald tidning eller liknande, bara du fyller upp ordentligt.

Och vips! Det hela tog dig tio minuter. Med modellgips slipper du också spacklingsmomentet då det inte blir några skarvar. Sen kan du måla. Om väggen redan är vit är det på gränsen att du kan skita i det också då gipset är kritvitt. Snygga till med fint slippapper, klart!
Citera
2007-03-22, 18:14
Medlem
Okänds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ascii
Okej, nu gjorde jag tyvärr bort mig i fyllan och "råkade" slå ett hål i en gipsvägg, hålet är väll ungefär en knytnäve stort (5x5cm). Jag har sökt både här och på Google men får bara fram steg-för-steg guider, och det är inte riktigt vad jag är ute efter, lat som man är
Tänkte bara kolla här vad det kostar på ett ungefär att få en byggnadsarbetare eller dylikt att fixa detta, spackla och allt vad det nu heter.
Tack på förhand, inte så fint med ett hål i väggen som nu
Ascii

5x5 cm? det va en liten näve
Citera
2007-03-22, 23:22
Medlem
zhypers avatar
Synd att du inte bor i Umeå, hade lätt kunnat hjälpa dig

Nåja, det man brukar göra är att såga upp runt hålet till en fyrkant, sätta fyrkantslister modell större runt om på baksidan, sätta dit en ny gipsskiva i fyrkantiga hålet som passar perfekt och sedan göra behandlingen som behövs (tapet, väv eller liknande).
Citera
2007-03-22, 23:48
Medlem
Det är skitlätt ju, fixa gips, smeta på skiten, låt torka, sandpappra ner tills de blir fint.

Är där sen tapet osv så blir det svårare
Citera
2007-03-23, 00:03
Medlem
overklockeds avatar
Samma misstag som jag då, men jag har två hål. Haft ett halvår nu men måste också fixa det, men det överlåter jag till min händige far.
Citera
2007-03-23, 19:11
Medlem
Asciis avatar
Tack för alla svar!
Har efter dessa svar bestämt mig för att dra mig i kragen och försöka mig på detta alldeles själv. Motivationen steg ju lite för det efter ni berättat hur enkelt det går att fixa, så nåja
Tack för alla guider med
Citera
2007-03-23, 19:14
Medlem
För att billigast laga ett knytnävshål i gipsvägg, så använder gipsbruk eller någon form av "laga inne bruk".
Lagade själv en gång i min ungdom en sönderslagen gipsvägg med "PlasticPadding"...
Dock använde jag mig av lokaltidningen för att fylla upp mellanrummet i väggen....
Där fanns ju datum och allt när nästa hyresgäst behövde tapetsera om...
Inte så smart kanske...

camelix
Citera
2007-03-24, 11:55
Medlem
ChristianXs avatar
Enklaste sättet med ett sånt litet hål är helt enkelt att ta en dosfräs och göra ett runt fint hål. Ta sedan ut en motsvarande bit ur en gipsskiva, limma den på plats och spackla upp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in