Ja det är så här, min andra dator funkar inte, när jag startar den så funkar den fint men när jag har sätter på skärmen så är det svart. Jag har prövat att byta grafikkort, ramminne men det funkar inte ändå (grafikkortet och ramminnet funkar på en annan dator, jag vet heller inte om detta har något med skärmen o göra men jag har prövat iaf.) och skärmen funkar på en annan dator. Någon som vet om de är något lätt fel lr ska jag skrota datorn?
Har du inbyggt grafikkort så prova det istället - (kontrollera att det inte är inaktiverat i BIOS:en - du lär väl bli tvungen att nollställa BIOS inställningarna om du inte kan få bild alls skulle jag tro....
(Kolla moderkortsmanualen - finns på tillverkarens hemsida))
Testa med ett annat grafikkort - försök komma över ett gammalt PCI kort om det är ett AGP du har nu.
Om grafikkortet har tv-ut, försök ansluta det till en tv och se om du får bild.
Antar att du har provat också skärmsladden på en annan dator dock...
Det låter som om du bara har 2 st komponenter kvar att testa, processorn och moderkortet.
Vad är det för moderkort? Har du läst manualen till moderkortet? där brukar det stå en del symptom och vad som orsakar dessa symptom.
Annars så skall du nog skrota både moderkort och processor, eftersom det kan vara ganska onödigt att sätta en friskt processor på ett sjukt moderkort och därigenom förstöra den nya processorn.
Kan man inte göra så att jag tar processorn på den datorn som inte funkade till en dator som funkar så får man reda om det är processorn som är felet, och om processorn funkar då då är det väl moderkortet som är sönder, eller?
Med all respekt till sparven, processorn tror jag är helt oskyldig - antingen moderkortet (kolla efter trasiga kondensatorer) eller kombinationen just det moderkortet+just det grafikkortet.
Eller kanske helt enkelt ström? Är det ett redigt supergrafikkort som kräver ström din PSU inte klarar?
Om man har för hög upplösning på datorn och skärmen inte fixar det så blir det svart, då funkar det bara med felsäkertläge och sänka upplösningen. iallafall hade jag det strulet.
Har du kollat så att minnena inte glappar, en polare hadde samma problem.. fast han sålde datorn, och kom på de senare att det var minnena som satt glapp
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!