2007-03-18, 21:30
Medlem
Akira_Yatagamas avatar
Hej Hej!

Aspire 3102WLMi

* Hangs on bootup, loading ALSA drivers "ALSA sound/pci/hda/hda_codec.c: 204: hda_codec: invalid dep_range_vol 0:7fff"

(Note: You can get it to boot up by using 'bt debug' at the boot prompt!)

Okey till mitt problem, körde backtrack 1.0 funkade fint, men tänkte vafan nya backtrack can inte vara sämre. Nå som ni nu kan gissa har jag en Aspire 3102WLMi och den vill inte ladda backtrack korrekt. Okey, jag startar backtrack i debug mode som det står, men sen då? Om jag bara trycker Ctrl+D för att fortsätta boota så kommer ju ALSA sound/pci/hda/hda_codec.c: 204: hda_codec: invalid dep_range_vol 0:7fff" iaf, så kan man ställa in så man inte laddar denna pryl eller?
(ursäkta min kanske jobbiga förfrågan)
Mvh Akira
Citera
2007-03-18, 23:15
Medlem
Edit: fan jag läser som en åsna
Citera
2007-03-20, 09:10
Medlem
Akira_Yatagamas avatar
Hallå igen.

Om jag jag prövar boota med nohotplug så kan jag logga in och allt sånt. Men sen när jag ska starta X så funkar det inte. Kör först xconf. Inga problem där.
Sen startx. då kan den tydligen inte hitta musen eller nått sånt och startar därför inte upp X. Finns det nån modul man måste ladda?
Citera
2007-03-20, 09:33
Medlem
Antar att den klagar på att den inte kan hitta /dev/mouse när du försöker köra startx. Ändra i /etc/X11/xorg.conf till /dev/input/mice istället så bör det fungera.
Citera
2007-03-20, 16:36
Medlem
Akira_Yatagamas avatar
Nu får jag igång backtrack iaf. Har dock upptäckt ytterliggare ett problem. Lyckas inte mounta mina andra partioner/diskar. Finns inga moduler för NTFS osv. Hur får man enklast tag i detta?
Citera
2007-03-20, 16:52
Medlem
Bossiemans avatar
NTFS stöd: http://www.ntfs-3g.org/
Citera
2007-03-20, 19:09
Medlem
Akira_Yatagamas avatar
Tack för hjälpen

Såg nu att under startup stog det nått om att den inte kunde mounta diskarna hda1, hda3,hda5. Vilket gör mig lite ledsen. Dom syns under media:/ men kan inte mounta dom. Den ena är en Fat32 så det borde egentligen inte vara några problem. Vet att det är svårt att säga vad det är när man inte får peta runt=(
Men jag är tacksam för all hjälp =)

Mvh// Akira
Citera
2007-03-20, 20:08
Medlem
Varför ska du komma åt dina NTFS diskar när du kör i Back|Track? Om du använder Backtrack till det Backtrack ska användas till så finns allting förinstallerat.
Citera
2007-03-20, 20:37
Medlem
Akira_Yatagamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vTrill
Varför ska du komma åt dina NTFS diskar när du kör i Back|Track? Om du använder Backtrack till det Backtrack ska användas till så finns allting förinstallerat.

Att få igång dualboot just nu verkar inte så lyckat. och även om jag uppskattar backtrack så är jag just nu mer hemma i windows miljö. Men om det kan lösas på ett annat vis är jag 100% på =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in